HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 mera djup i ljudbilden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:03:42  Show Profile Send menace a Private Message
Mitt problem är att jag upplever att ljudbilden känns platt och att det känns som att ljudet kommer långt bort ifrån, hur avhjälper man detta? flytta isär högtalarna? vinkla de annorlunda? Det bör tilläggas att jag har ungeför halva väggen bakom soffan dämpad med "markplattor" Från början hade jag möblerat så att den dämpade väggen befann sig bakom högtalrna men då blev ljudet dött och tråkigt. Har tyvärr ingen bild att lägga än.
Tacksam för tips och råd

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:04:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min erfarenhet säger att det är kraftigt berående på högtalarplacering-rumsakustik och själva komponenternas förmåga att återge djup. En sådan sak som dålig ström till eletroniken verkar ha en negativ inverkan på just djup.
Som vanligt föreslår jag ett ordentligt jobb med högtalarplaceringen. De flesta gör alldeles för lite på den här punkten, t.ex.en skillnad i invinkling på någon cm kan vara helt avgörande.

Mät att de står exakt symmetriskt. Ögonmåttet duger inte. Mät noga. Kontrollera även att lyssningspositionen är exakt centralt placerad. Detta borde ge en tydlig effekt annars ligger begränsningen någon annanstans.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:13:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad har du för högtalare? Hur ser frekvenssvaret ut on- och off axis?

Alternativ till att dämpa bakom lyssningsposition är att diffusera, dvs sprida ut reflekserna åt alla håll och kanter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:51:40  Show Profile Send menace a Private Message
Har nu provat att laborerar en del med högtalarplaceringen, jobbigt då man är själv, men efter att ha flyttat ut högtalarna rejält så blev jag glatt överaskad, basen kom fram på ett helt nytt sätt, det blev liksom mer liv i musiken, ska finsjustera lite mer går säkert att få bättre.
EngelholmAudio: jag har Avance signature 8 mk2 hur frekfenssvaret ser ut har jag ingen aning, men jag vet att de kan låta bättre än så här.
har någon byggt diffusorer som är lättbyggda och estetiskt tilltalande så man får lov av flickvännen att hänga upp dem?

Edited by - menace on 2005/02/25 12:42:28
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:44:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kvalite på volymkontrollen kan vara en stor bov i detta drama, har jag märkt. En billig tvåkanalig logpot mäter sällan exakt samma resistans på båda banorna. I mitt fall så är balansen något vänstervriden vid låg volym och något åt höger på hög volym. Sällan detta ställer till problem dock, eftersom det är tillfredställande neutralt i det volymläge jag oftast lyssnar. Kunde vart värre. Eller så är det bara så att jag placerat högtalarna så att det låter bra vid den volym jag brukar ha på.

Kan tänka mig att byte till motstånd och kondensatorer med tajtare tolerans kan hjälpa till också. För min del hjälpte (eller, det var så jag upplevde det) det ganska mycket att bypassa elektrolytkondingar i cd-spelaren med små polyproppar. Mitt helt ovetenskapliga intryck var att brusnivån sjönk och dynamiken ökade. Typiskt viktiga faktorer för bra 3d-känsla, verkar det som. Fast om du redan har en fin spelare så ska nog detta spela mindre roll.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:58:00  Show Profile Send esl a Private Message
Som micke Y skriver och som du säkert läst i alla böcker/artiklar som handlar om ljudåtergivning så är placeringen oerhört viktig.
Jag möblerade runt ett par högtalare i ett ganska kalt (flickvänsvänligt) rum. Och kompisen satt och lyssnade....
Laserpekare (för vinkeln) samt måttband och tejp och anteckningsblock är bra hjälpmedel.
OBS!

När det gäller laserpekare!
om den är rund så skall du hålla den mot en plan yta, peka samtidigt som du roterar den runt sin egen "ljusaxel" då kommer du se att pekaren ritar en cirkel vilket betyder att den inte är helt rak = oanvändbar ? Nejdå.. du markerar den sidan som ligger mot anliggningsytan när strålen pekar max UPP eller max NER.
Limma fast en platt styv plastbit på den sidan och använd den plana ytan när du riktar högtalarna.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:25:51  Show Profile Send menace a Private Message
tack för alla tips!
har skyfflat omkring högtalarna halva dagen nu och nog har det blivit förbättringar, flyttatde isär högtalarna och fick på det sättet mer liv i ljudet, men det blev såklart en nackdel också, basen upplevs något bumlig på vissa låtar, tror detta beror mest på att högtalarna hamnade ganska nära sidoväggarna, ska prova styra dem mer framåt och se om problemet kvarstår.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/25 :  23:34:40  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Hvor stort er rommet ditt?
Jeg har selv et lite lytterom (bare 10kvm), og der er det meget viktig med riktig plassering.
Jeg har vært rundt i hele rommet, og funnet ut at baffel 1/3 fra bakvegg er et must!
Her er hvordan jeg har løst det:


Mvh
Rolf
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/02/26 :  14:54:56  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tja, ett sätt att placera högtalare, är ju att ha dem "30 grader" till höger och vänster om lyssningspositionen. Det är ganska vedertaget. Sedan får man köra mer eller mindre "toe in", såsom RODA har på sin bild.

Att placera 30 grader till höger eller vänster är enkelt. Multiplicera avståndet från soffan till "mitt emellan" högtalarna med 1.15 (2*tan 30 grader).

I mitt fall, då jag har 4 meter från soffan, skall högtalarna stå ca 4.6 meter mellan varandra.



Det är MYCKET bredare än man tror!

Lycka till!
//magnus



perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/02/26 :  16:36:10  Show Profile Send menace a Private Message
har flyttat ut högtalarna nästan allt som går (rummet är cirka 5*4m) problemet är att jag upplever basen som något bumlig, förmodligen för att högtalarna hamnar mot hörnen, ska prova flytta ut högtalarna mer från bakväggen, detta innebär ju också att de inte behöver stå lika brett isär för att få 30grader.
återigen tack för tipsen!
en fråga till bara har någon förslag på diffusorer som är lätta att bygga samt estetiskt godkända av eventuell flickvän/sambo
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/02/27 :  00:46:28  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hmmm... jag tycker du skall läsa lite grand på forumet innan du bestämmer dig för att bygga diffusorer eller köpa dämpmaterial. Det är lätt att du går in i den enkla fallgropen och ivrigt felanvända uttrycket "överdämpning".

Med nästan alla akustikförbättrande (eller mer, "akustikförändrande") åtgärder, gör du bara något åt en mycket liten del av frekvensspektrat, eller ett mycket litet problem.

Att överdämpa ett rum är i princip omöjligt. Dock kan man exempelvis enkelt dämpa högre frekvenser med exempelvis en dämpvägg, eller få bort vissa fladderekon med hjälp av diffusorer. Dock kvarstår många andra problem, som man kanske inte hörde förut, för de första problemen dränkte dem i sitt "oljud", tillexempel bummlig bas.

Basproblem är jobbiga. Man måste ofta ta till en kombination av "flytta saker" och mycket jobbig "ställa dit fula saker". Det bästa vore om du kunde mäta upp rummet med något enkelt gratisprogram och sedan posta bilderna här på forumet, då skulle du kunna få ett förslag om vad du skulle kunna göra.

En mycket kontroversiell snubbe (i alla fall på det här forumet, för här är han inte längre välkommen, EDIT: var _tidigare_ inte välkommen, nu för tiden avstår han från att hänga här) brukar säga att en anläggnings kostnad skall delas upp enligt följande:

* Rummet, ca 40%
* Högtalare, ca 40%
* Resten (stärkare, kablar, gulliga fyrkantiga stenar och klisterlappar på gardinerna), ca 20%

Diffusorer är sällan enkla att bygga om man samtidigt vill få dem funktionsdugliga. En av de enklaste diffusorerna kallas dock för bokhylla. Den sämsta tänkbara diffusorn kallas för "kal vägg".

Lycka till!

//magnus

Edit: faktauppdatering om den kontroversiella snubben

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM

Edited by - swede on 2005/02/27 11:19:39
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/27 :  10:57:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller inte swedes´s lite pessimistiska syn på detta.

1. Det är bättre att göra något än att oroa sig för allt.
2. Det finns utmärkta mycket bredbandiga (200-10k) absorbenter som vi talat många gånger om här.
3. Att mäta ger bra information kring pucklar i basen men det minskar inte behovet av att dämpa 1:a reflexen ett dugg.
4. Diffussorer är inte alls särskilt svåra att bygga om man drar ner ambitionen från den ultimata till fantastiskt bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/02/27 :  11:16:24  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Oj, Micke Y, nu tror jag du läste mitt inlägg som fan läser bibeln.

Det jag menar, är att man inte skall tro att allt löser sig om man gör _en_ förbättring. Om man dessutom skall närma sig det "perfekta ljuded", samtidigt som man har vissa estetiska mothugg, är det bra att man förstår vad man gör, innan man lägger pengar på det.

Tankegången är, att om man har en respektive som inte tycker om att man ändrar om allt för mycket där hemma, så lägger man krokben för sig själv om man lägger en tusenlapp på något som ger liten effekt. Om man dessutom sedan kommer på att man vill lägga två tusenlappar till på en annan förbättring/förändring, kommer det bli svårare.

Det bästa är att först läsa in sig lite på vad som gör vad (diffusorer, dämpning, traps...) och sedan börja undervisa den andra parten där hemma. Inte mässa och inte föreläsa, utan diskutera varför en ljudmiljöförbättring är ett "måste" och hur det går tillväga. Om man först får en viss förståelse och eventuellt också en acceptans, är det mycket lättare att komma rätt på vägen.

Om man bara köper en diffusor och tror att _det_ är vägen till himmelriket för att man precis läst om diffusorer och inte vet något om de andra hjälpmedlen, kommer man bara bli besviken.

Akustik är dyrt, mycket dyrt, om man gör fel.

Är det ingen på det här forumet som har en "karta" över frekvenser och vilka akustiska förändringar som hjälper i olika register?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/02/27 :  16:06:11  Show Profile Send menace a Private Message
Swede: jag har försökt läsa på en del men som jag skrev tidigare i tråden så har jag redan hamnat i fallgropen, jag fyllde en hela väggen bakom högtalarna med markplattor och spände ett tyg över. Detta gjorde jag i min okunskap för att bli av med ekon, problemet vara bara att jag blev av med så mkt mer! därför har jag kommit fram till att diffusorer borde ge en positiv effekt då de inte "sväljer" musiken utan bara sprider ljudet och på så sätt hindrar långvariga ekon. Förmodligen blir det inte att bygga några diffusorer än på ett tag men att spåna skdara väl aldrig, tills vidare blir det nog att hänga upp så mkt tavlor och hyllor som möjligt.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/27 :  16:46:35  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei Menace

Sånn her har jeg laget "diffusorer" EDIT: Cd-hyllen


Fungerer rett bra faktisk!

R

Edited by - RODA on 2005/02/27 16:52:24
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/27 :  16:48:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
förlåt swede.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000