vad jag har hört från en lärare i skolan så är de flesta nätfilter till för att förhindra apparaten från att skicka UT skit på nätet. stämmer detta eller är det helt fel? försteg och cd-spelare har väl stabiliserad spänning ändå?
De flesta nätfilter minskar skräpet åt båda håll ungefär lika mycket.
quote:försteg och cd-spelare har väl stabiliserad spänning ändå?
Ja, alla dina audio apparater har någon form av stabilisering av nätdelen. Men stabiliserad nätdel betyder inte att de har bra filter för högfrekvent skräp på nätet.
Oki... Men tycker ni det är värt att lägga stålars på detta till t.ex ett klass-D bygge? Tycker det är många som joxar med DIY nätkablar och filtrerar nätspänning hit och dit... Kan någon bidra med lite konkreta erfarenheter? Blir de nåt bättre ljud elle???
Hei gongken Er det til Hypex forsterkeren din? Jeg har søkt litt på dette temaet, holder på å bygge Hypex forsterker selv. Fant dette på diyAudio forum, UcD 180 tråden, Jan-Peter (Hypex) skriver:
But why do you use the Schaffner netfilter?
In the most netfilters are mounted Y-capacitors (from live and neutral to ground) this can affected your sound because of earthcurrent. Bruno wrote in this topic that he never advise to use netfilters, becuase this degreed the sonic performance of your hifi setup.
Thereby with the UcD180 you don't need them for EMI suppression.
Regards,
Jan-Peter
Så jeg tror at jeg ikke kommer til å bruke filter.
Jag har skruvat ihop ett hypex UcD180 steg utan något som helst extra utöver det mest nödvändiga (Softstart, trafo, bryggor (dubbla) samt kondingar) och det låter SUPERBT!!!
Jag anser heller att inget utöver detta behövs men ville kolla om nån kan få mej och se på det hela från en annan infallsvinkel...