Author |
Topic |
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:01:16
|
Jag har upptäckt att min Primare SP31 (mjukvara v.3.13) - med min konfiguration av setupen i SP31 - inte visar vilken bitström den avkodar (t.ex. Dolby Digital eller DTS) i dess frontpaneldisplay. Jag har dock kommit på vad som orsakar detta, och tänkte därmed höra ifall ni andra med SP31 (eller varför inte även de med SP31.7) får samma problem...?
Eftersom min anläggning består av en 5.1-högtalaruppsättning, så har jag rattat in följande inställningar i SP31'ans setup angående 6.1- eller 7.1-högtalaruppsättning:
MAIN MENU EXTRA SURR: OFF
Citat från instruktionsboken till SP31 angående ovanstående inställning:"Extra surround mode The SP31 allows you to add one or two more channels to your surround system.
- On the MAIN MENU highlight the EXTRA SURR option.
- Change the menu option to ON if you want to add another channel. When set to OFF, the channels to be used are at maximum 5.1.
The settings for the extra channel/s are the same as the one set in SURR BACK at page 20."
...samt i:
SPEAKER CONFIG SURR BACK: NONE
Citat från instruktionsboken till SP31 angående ovanstående inställning:"SURR BACK Select NONE, 1/SMALL, 1/LARGE, 2/SMALL, or 2/LARGE to specify the number and frequency range of the surround back speakers."
Ifall jag däremot ändrar nedanstående inställning till ON:
MAIN MENU EXTRA SURR: ON
...så visas den avkodade bitströmmen (t.ex. Dolby Digital eller DTS) i SP31'ans frontpaneldisplay. Citat från instruktionsboken till SP31: "The SP31 Multi-Channel Processor automatically detects a Dolby Digital input and displays it on the front panel display. If the Dolby Digital input only contains two channels, Dolby Pro Logic II is also displayed."
SP31 skall alltså visa vilken bitström den avkodar, men med min inställning av EXTRA SURR: OFF, så visas alltså inte vilken bitström den avkodar. Så långt har jag kommit med min felsökning.
Jag har mailat Hasse på Audioactive angående detta, men jag tänkte ändå höra ifall någon här är villig att kolla detta på sin SP31 (eller SP31.7)?
|
Edited by - C-Quence on 2005/02/24 19:22:25 |
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 12:18:09
|
Hmm, nu är det snurrigt värre; gårdagens felbeskrivning gäller inte längre!
Igår kväll satt jag och felsökte problemet ytterligare, och vad händer då? Jo, det jag skrev igår, stämmer inte längre eftersom jag inte längre kan återskapa problemet på det viset.
Nu (efter mycket testande både igår kväll och IMORSE, t.o.m.), har jag dock hittat vad som verkar orsaka problemet till viss del, men inte varje gång (ja, jag vet, jag skrev redan igår vad jag trodde orsakade problemet - vilket det också gjorde, då - men inte nu längre). Det verkar vara ett intermittent problem.
Hur som, jag ska försöka skriva hur mina inställningar ser ut i SP31, samt vilken inställning som verkar få SP31 att visa den avkodade bitströmmen i displayen:
INPUT SETTINGS
--------------
INPUT : 1
STATUS : ENABLED
ALIAS : CABLE
AUDIO : ANALOG 2
VIDEO : NONE
12V : ON /ON /OFF/OFF
OFFSET : +0.0dB
MODE : STEREO
TV-SYSTEM : DEFAULT INPUT SETTINGS
--------------
INPUT : 2
ALIAS : CD
AUDIO : ANALOG 5
OFFSET : +0.0dB
MODE : BYPASS
--------------
INPUT : 3
ALIAS : DVD
AUDIO : DIGITAL 2
OFFSET : N/A
MODE : 2-CH <--- denna inställning har inget med problemet
att göra eftersom SP31 automatiskt söker
och låser sig på den inkommande bitströmmen
(Dolby Digital eller DTS)
--------------
INPUT : 4
ALIAS : TV
AUDIO : ANALOG 3
OFFSET : 0.0dB
MODE : STEREO
TV-SYSTEM : DEFAULT Sedan fortsätter det med ingång (INPUT) 5 till och med 15, där samtliga har nedanstående inställningar:
INPUT SETTINGS
--------------
INPUT : 5 till_och_med 15
STATUS : DISABLED
ALIAS : INPUT 5 till_och_med INPUT 15
AUDIO : NONE
12V : ---/---/---/---
MODE : N/A
TV-SYSTEM : DEFAULT Ifall jag nu ändrar STATUS på t.ex. INPUT 5 till ENABLED:
INPUT SETTINGS
--------------
INPUT : 5
STATUS : ENABLED <--- denna
ALIAS : INPUT 5
AUDIO : NONE
12V : ---/---/---/---
MODE : N/A
TV-SYSTEM : DEFAULT ...så visas den avkodade bitströmmen i SP31'ans displayfönster, som den skall (en kort stund innan den släcks igen - vilket är helt korrekt). Men, det är inte rätt (i min värld) att behöva aktivera en inaktiv ingång (INPUT 5) på processorn bara för att få visning av den avkodade bitströmmen att fungera på en annan ingång (INPUT 3).
Jag har mailat även detta till Hasse på Audioactive, så jag får se vad han/de säger om det hela...
|
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 16:12:48
|
Och för att hålla er underrättade hur delar av mailkorrespondensen med Audioactive ser ut, följer här ett av mina mail till nämnda företag:
Jag använder 4st apparater:
- ingång 1 = analog ingång nr.2 = digitalbox
- ingång 2 = analog ingång nr.5 = CD
- ingång 3 = digital ingång nr.2 = DVD
- ingång 4 = analog ingång nr.3 = TV
...med SP31'an (ingång 1 till 4, med andra ord) - dem andra ingångarna (ingång 5 till 15) är därav inaktiverade.
Med ovanstående konfiguration (ingång 1 till 4 = aktiva, och ingång 5 till 15 = inaktiva), så visas inte den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i SP31'ans display - själva avkodningen av bitströmmen (själva Dolby Digital- eller DTS-ljudet d.v.s.) fungerar utan problem, och det har heller aldrig varit något problem, utan det är att SP31 är inkapabel att visa den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i dess display med min konfiguration.
Men, ifall jag, som sagt, aktiverar ingång 5 genom att ställa dess status som ENABLED (trots att jag inte använder ingången till någon apparat), så visas den avkodade bitströmmen på SP31'ans display.
Och jag har nollställt SP31'an två gånger genom att ange RECALL FACTORY SETTINGS i setup-menyn, men när jag återigen ställer in SP31'an enligt mina behov, så visas inte den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i SP31'ans display. Men återigen, så fort jag aktiverar ingång 5 (eller någon annan av dem inaktiva ingångarna: 5 till 15), så visas, som sagt, den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i SP31'ans display.
Dock verkar detta problem eventuellt vara intermittent; vilket betyder att SP31'an någon enstaka gång även är inkapabel till att visa den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i dess display, men för det mesta fungerar ovanstående "pillande" i setup-menyn.
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 16:18:03
|
Nu är du väl ändå och virrar i fel forum |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 20:30:28
|
Man måste ju nyttja alla resurser, eller hur?!
|
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/02/26 : 16:12:16
|
OK, efter ytterligare felsökning, så verkar jag nu ha fått kläm på hur jag återskapar problemet:
- I och med att min konfiguration av SP31'an innefattar 4st aktiva INPUT's (nr.1 -> 4), så visas inte den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) i dess display.
- Ifall jag då aktiverar t.ex. INPUT 5 (vilket är en av dem 11st resterande INPUT's i SP31'an, som är inaktiva), så kan den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) visas i dess display = intermittent problem, med andra ord.
- Om jag då (när den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) inte visas i SP31'ans display), ändrar inställningen EXTRA SURR: OFF i MAIN MENU till ON och sedan åter tillbaka till OFF, så visas den avkodade bitströmmen (Dolby Digital eller DTS) visas i SP31'ans display.
Nu är bara frågan hur man löser detta problem? Min initiala och spontana reaktion säger att detta är ett mjukvaruproblem - och visserligen finns det en nyare version (3.15) av mjukvaran till SP31'an tillgänglig, än den version (3.13) som sitter i min SP31, men frågan är ifall detta löser det aktuella problemet?
Dock i ett tidigare mail till Hasse på Audioactive, där jag frågade vad skillnaden mellan mjukvaru-version 3.13 och 3.15 var, så fick jag till svar att: "Om jag inte mins fel..... så har det något med displayen att göra samt genomhörning mellan ingångarna om du har den närmsta på "bypass""
Kanske detta är lösningen på problemet? Jag får väl se vad han säger på måndag...
Det här må vara ett litet skitproblem egentligen, men för 33.000kr så ska inte ett sådant här problem finnas över huvudtaget - enligt mig.
|
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:53:48
|
Det sista svaret från Audioactive är:
Det verkar vara softwareproblem som vi löser med senaste mjukvaran. Om du skickar ner den till oss så fixar vi det direkt.
Så, tack alla för er hjälp och era svar!
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:20:13
|
Det var så lite på, det bjuder jag på! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2005/03/01 15:20:30 |
|