HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Inställningar Kappa Sub (placering/LFE osv)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:21:16  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja, köpte min första sub för 7 timmar sedan och har suttit å fipplat lite tills nu. Subben jag köpte är Kappa Sub.

Satte direkt igång med r.a.b.o.s. och höll på i 3h med det innan jag fick respektera grannen

Det första jag märkte var att det verkade vara dålig djupbasrespons i den positionen jag har subben i, detta även efter rabos. Hade en peak vid 49Hz som skulle dämpas 8dB enligt min graf men efter att ha ställt in det och mätt frekvenskurvan igen så verkar den bara ha dämpats ca 3dB så nu kör jag på max dämpning vid den frekvensen.

Imorgon ska jag flytta subben och testa en annan position (har typ bara 2 ställen och ha den på).

Övrig utrustning är inte av samma klass men ska bytas ut nått tag
Pioneer VSX-D814-S 6-kanals reciever med MCACC (rumskalibrering)
Pioneer DV-575A-S DVD-lirare
JBL TLX-8 Frontarna (jaja... ingen kommentar tack )

Just ja.... skulle ju fråga en grej.

Bör jag köra:

1. Front som Large och ta kappans ljudtrycksmätare och försöka klura ut vart TLX-8:orna börjar rulla av och därefter möta upp med subbens LPF (grejen är att TLX:arna låter väldigt basfattiga i detta rum, har fått kört Bass+4 + Loudness förr )

2. Front som Small(100Hz) och Sub LFE med Subbens LPF 100Hz

3. Köra högnivå in i subben istället? hur ligger det till med det där egentligen?

4. Nått annat bra förslag?

Bör man ställa in subben först(rabos) och sedan MCACC? eller ska man skippa MCACC.

Rummet:http://www.ettnet.se/~tobias/diy/rummet.jpg

Har ju bara där nere till vänster att ställa den annars, förslag annars?

Mvh Tobbe

Edited by - Tobias_Sv on 2005/02/24 01:28:10

Mattemannen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:23:24  Show Profile Send Mattemannen a Private Message
jag har själv slititt hårt med min Kappa sub.
Jag tycker att det blev bäst med subben mellan fronthögtalarna.

Mina rumsresonanser som också var runt 49 Hz kom från fronthögtalarna. Jag har dämpat Kappan så mycket det går vid
52 Hz men det hjälper inte helt.

Gör en rabos mätning utan sub !

Jag skulle nog prova utan mcacc först. Behöver du rumskorrigeringen ?
Hurvida du skall göra med delning av frontarna så får du nog prova dig fram.

Jag har själv ett par Sonus Faber Consert. Dom ger ganska bra bas ner till ca 35 Hz så Jag hade nästan lika mycket resonanser utan sub.

Själv använder jag subben till vanlig "stereo" just nu, inte till LFE.

Lågnivå ingången används.
Nuvarande inställning:
Delningsfrekvens: 70Hz
Dämpning: 52Hz -14.1db 20.5%

Den skulle kunna delas vid 50Hz men jag tycker att det låter bättre med delningen på 70Hz och lite lägre nivå på subben. Jag offrar lite i nivå av den lägsta basen men det rockar bäst så.

Jag har inte provat att använda högnivå in/ut.

Lycka till

/ Matte

MH
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/02/25 :  22:01:25  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tack för svaret!

Nu vet jag att jag inte kommer att få "bra" ljud i det hela pga mina andra sunkiga grejer men får inte till subben riktigt heller.

Nu satte jag subben till vänster om soffan dvs nära min vänstra arm och då blev iaf det mesta bättre fast man hör ju iof att den står där.
Sen tappa jag all djupbas då också (-5dB@35Hz och -14dB@30Hz) men som sagt det blev bättre, kanske beror på att jag hade en ganska stor dipp vid 77Hz när den stod vid frontarna.

Jag bryr mig inte om bioljudet så där jättemycket (duger att det mullrar till lite då å då )
Det är stereoljudet jag vill ha bra, ska man använda recieverns subbasutgång eller är det nått skummt med den utgången i stereoläget?
Har ju preout på alla andra kanaler jag kan använda.

Sen r.a.b.o.s. , det är som du säger frekvens och bandbredds inställningen funkar ju som den ska men dämpningen är ju snarare som så att om man ska dämpa t.ex. 6dB så bör man ta det dubbla på subbens inställningar.

Mvh

Edited by - Tobias_Sv on 2005/02/25 22:03:01
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/02/26 :  06:48:13  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag skulle föreslå att du börjar om!
Ställ tillbaka subben där du ville ha den, ställ in i recivern att dina frontar är "small".
Dela vid 80 Hz i recivern! (Kan finjusteras sedan)
Kör RABOS och sedan MCACC.
Skriv upp värdena du får hela tiden. (Så att du får en uppfattning om vad som ändras:)
Flytta runt subben tills du är nöjd placeringen och ljudet.

Vad händer om akvariet spricker av vibrationerna?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/02/26 :  18:48:08  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja!

Är lungt med akvariumet är nämligen en ödla i den slipper jag vattenskada iaf.

Fortfarande är det så jä**la tunnt ljud.

Mätte upp JBLarna och till min förvåning så gick dom spikrakt ner till 40-43Hz -3dB (trodde typ 80Hz -3dB fast det är 10"are)

Har provat 3 positioner på kappan men ingen duger, bäst hittils är vid soffan men då tappar man ju lite meningen med det hela då jag tydligen skulle behöva ett tillskott mellan 25-50Hz och vid soffan spelar dom till 35-38Hz sen tvärstopp.

Däremot så har jag stött på det berömda "gå utanför rummet" syndromet
Om jag har subben till vänster om vänster-front och går ut i hallen ca 0,5m från dörren som är ritad i första posten så är det en Makalös förändring!

Mvh (nu blire grogg så jag slipper detta)

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/02/26 :  18:49:10  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Btw, denna reciever kan bara dela small/LFE till 100/150/200Hz
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/02/27 :  11:22:53  Show Profile Send Allison One a Private Message
O:K. pröva då att göra så här:
Koppla via högtalar utgångarna till subben och vidare från subben till högtalarna istället och ställ in recivern på att du inte har någon sub så att frontarna även får LFE-signalen.
Sedan kör du delningen i subben istället. (Dela förslagsvis vid 50Hz då!)
Att subben låter tunt i rummet tyder på att ljudvågorna släcker ut sig själva, vilket är ett vanligt fenomén.
Pröva att ändra på fasen 180 grader och se om det blev bättre.
Din sub spelar framåt så du kan ju pröva att vrida den 45 grader för att minimera de stående vågorna i rummet.

Du kan ju testa att ställa suben utanför rummet där du tyckte den lät bra och se vad som händer med ljudet i rummet!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/03/01 :  15:50:55  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Gjorde några mätningar och den senaste positionen jag provar nu verkar klrt bäst hittills.

Kurvor finns på min hemsida under "diy"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000