HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Håller ni med denna snubbe eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:59:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ditt val. Jag ser inget glas här i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/24 :  12:35:09  Show Profile Send Nitram a Private Message
Vissa saker gör säkert skillnad, andra inte... en sak är säker iaf, har man bestämt sig i förväg att det inte funkar... så kommer man garanterat inte tillåta sig att höra nån skillnad.

Tänk om alla kunde åtminstone testa innan dom uttalar sig *suck*

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:45:31  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"Jag tänker inte måla om tavlan för att det ser snyggare ut".

Jag köper cd, förstärkare, signal/högtalarkabel samt högtalare rakt av. Jag moddar inte ljudegenskaperna på högtalarna med möss, spikar på stag o dyligt. Jag öppnar inte apparaturen och lödar om, moddar klockor, byter internkablage. Jag kan som sagt på höjd välja signal och högtalarkabel enligt tycke o smak, ja kanske rent av för att de set ut på ett visst sätt. Jag skulle dock inte orka bry mig på vilket håll de sitter (om ingen anvisning finns), jag byter inte säkringar, strömkablar och annat. Skit samma, jag tänker inte prova, vissa saker låter sig inte provas. Hur många shakti har du köpt och provat Nitram? Man måste låta vissa saker vara, antingen avfärdar man den enligt princip och på teoretiska grunder. Andra för att man helt enkelt inte har råd. Men som sagt, hade man haft 10 milioner att köpa det värsta marknaden har att erbjuda, vette gudarna om man pillat med kabelriktning, shakti, silversäkringar, burn in tid, målat om sina cd skivor etc, etc. Man hade förmodligen "äntligen" kunnat sitta o göra det som de flesta med microanläggningar gör runt om i landet. Lyssna på den musik de köpt och tycker om.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/24 :  14:18:50  Show Profile Send marens a Private Message
Hade jag haft 10-miljoner så tror jag att jag hade pillat med annat som ger lite mer utdelning än kabelriktning och säkringar. Jag tror att folk provar och är oroliga över sådant för att valmöjligheten finns. Mer valmöjligheter = man blir lätt osäker. "Ska jag biwira eller ska jag koppla en kabel fram till högtalarna, vad är bäst egentligen?" osv. Exempel: Jag kan inget om fonder och andra låtsaspengar, jag är rätt kass på ekonomi överhuvudtaget, så att kunna välja pensionsfond är för mig snarare ett problem.

Det går ju att lära sig på andra sätt än genom att prova allting som sagt. Det går ju att prova utan att få något som helst ut av det också, det beror på hur man provar vilket är rätt viktigt. För den som inte har läst fysik på högskolenivå kan det vara svårt att föreställa sig, men man förstår saker på ett mycket mer ingående och mångfacetterat sätt (man sitter ibland och får riktigt fina aha-upplevelser, "det är klart det är så det funkar!" tänker man), vad som är kritiskt och inte. Innan man börjar gymnasiet så tror man att tiden är ett fördefinierat begrepp, att en sekund är en sekund. Sedan får man lära sig om einsteins relativitetsteori och får hela världsbilden omkullkastad och ändå är det så självklart när man väl förstått innebörden.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/24 :  14:25:06  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
Visst kan man göra det. Eller också kommer man fram till något annat. Jag har läst artikeln i sin helhet och jag fick mig ett gott skratt i alla fall. Det var ju positivt.


Vad var det som var roligt/konstigt med artikeln Bernt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:08:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bilden på Pinochio såklart!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:49:44  Show Profile Send Falumas a Private Message
Självklart kan en EKK låta bättre om man vänder på den, ur och iskruvningen osv skrapar ju bort ärg från ledarna vilket gör att det blir bättre kontakt.
Placebo/religon är heller inte att förkasta, jag tycker alltid att en H/K spelar bättre ljud än allt annat. Jag har provat med erkännt mycket bättre saker, men H/K spelar bättre jag kan inte sätta fingret på det så jag lägger det i min placebo/religons-korg och bara accepterar att det är på det viset. Det kan ju också vara så att H/Kn färgar ljudet på ett sådannt vis att jag tycker bättre om ljudet.

Annars kan jag bara säga om orginalartikeln följande

1. Håller med fullständigt
2. Håller nästan helt och hållet med, jag tror dock att transistorer alltid gör ett bättre jobb. Med bättre jobb menar jag här mer transparent. Att vissa gillar rör accepterar jag fullt, men är det bättre? Är min H/K slutsteg bättre en NAD 208? Jag tycker bättre om min H/K i alla fall.
3. Här vet jag inte vilket ben jag skall stå på. Nästan alla blindtest jag gjort har i alla fall visat att skillnaden är otroligt liten. Jag använder båda formaten.
4. Ett ABX-test är helt klart den bästa metoden. Att man sedan inte alltid tycker om resultatet är ju en annan femma. Men kan man inte klara ett ABX-test finns det inte någon faktisk skillnad. Har misslyckts med min H/K här, tycker i alla fall bättre om den.
5. Har inte den blekaste aning om vad snubben snackar om här. Gött något nytt att lära sig.
6. Högtalare har jag själv märkt stora skillnader på. Förstärkare tror jag mig ha märkt skillnad på. Kablar no way.
7. Har inga egna erfarenheter här.
8. Tyckte mig märka skillnad har dock inte gjort något ABX test.
9. Har aldrig behandlat mina CD-skivor på något sätt.
10. Att vissa skulle kunna höra bättre än andra verkar inte helt konstigt för mig. Räknar inte in mig själv i gruppen Golden ears i alla fall. Är dock rätt bra på att säga om jag tycker om musiken eller inte.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:50:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Splix
"Jag skulle hänga en tavla i olika miljöer för att gå olika intryck av den. Jag skulle "modda" ljussättningen för att se nya detaljer, jag skulle därimot aldrig få för mig att måla om ngt för att det förefaller "snyggare"."

Varför skulle du inte måla om den?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:57:25  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Vissa saker gör säkert skillnad, andra inte... en sak är säker iaf, har man bestämt sig i förväg att det inte funkar... så kommer man garanterat inte tillåta sig att höra nån skillnad.

Tänk om alla kunde åtminstone testa innan dom uttalar sig *suck*

Eller det kanske är tvärtom...om man tror det gör skillnad kommer man att höra skillnad....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/24 :  19:02:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
OJ!! Då är man ju grundlurad!

Varför behöll jag inte min stereo från 60-talet? Den uppfyllde ju DIN-normen med god mariginal...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/24 :  21:52:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Samme författare har i många, många år påstått att det inte går att höra skillnad på några transistorförstärkare alls. Det är ju ett ganska kul uttalande
Vänta bara Micke, det dröjer nog inte så länge innan det finns sådana trådar också, där det hävdas att det går lika bra att köra med förstärkaren xxxxxx för 1495kr som något annat dyrt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:16:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min syn på saken:

1: Någonting ligger det i det han säger men inte helt. Kablar har betydelse men när de börjar kosta 20000 känns det som man inte köper prestanda utan märke och hokus pokus. Däremot så är det stor skillnad på lakritsstandard och "bättre" kablar, om inte annat för att lakritsvarianten förlorar en del av signalen på vägen.

2: Gällande rören snackar han ju skit rent ut sagt. Rör och transistorer ger olika egenskaper, om det ena eller det andra är bättre är upp till var och en att bedöma. Att kategoriskt döma ut rören är väl tämligen trångsynt.

3: Lite som ovan, det låter annorlunda. Om man lyssnar på en LP som är digitalt inspelad och "redigerad" så kommer den låta annorlunda än cd'n. Har till exempel spelat in LP på en MD och det har låtit trevligare än CD-varianten, detta trots kompressionen som skett i min inspelning. Troligen beror det i detta fall på att LP'n låter mer levande och inte lika dött som CD'n vilket tillför en dimension, det betyder ju dock inte att LP'n låter närmare orginalframförandet. Sedan så kan det i många fall vara bättre att lyssna på LP av den anledningen att det finns många bedrövliga överföringar till digitalt som förstört inspelningen.

4: Vet inte riktigt vad jag ska säga här faktisk, har ingen stor erfarenhet av detta så det är bäst att hålla tyst. Dock kan man ju fråga sig vad felet är om någon hör/tror sig höra skillnad och är beredd att betala för det, oavsett blindtest eller ej?

5: Inte speciellt insatt

6: Anser att väldesignade komponenter låter bra utan "inkörning", dock så kommer ljudet ändras med tiden eftersom saker värms upp och svalnar etc. Förändringen ska vid en bra design ske åt rätt håll. Vad gäller högtalare är det som han säger självklart, fast jag anser att man får ge det mer tid än vad som skrivs i artikeln. Däremot är jag lite skeptisk till att kablar skulle förbättras i någon hörbar omfattning med tiden.

7: Beror väl på vad man använder för kabel... Bara mambo-jambo är det ju inte. Har till exempel prövat att byta mellan den nedre och övre terminalen vid "single-wire" på min Energy C-4 och det gör stor skillnad. På "fel" terminal minskar diskanten och ljudet känns lite ur fas mellan basen och diskanten.

8: Beredd att hålla med i viss mån men i vissa fall kan det vara på sin plats med en "strömrenare" beroende på hur strömtillförseln ser ut.

9: Om det vore så att cd-spelaren alltid läste rätt så skulle han ha helt rätt, men så är ju inte fallet utan den kan missa en 1 här och en 0 där. När den bara missar lite blir det ju inte ett läsfel utan den kompenserar och räknar fram vad som borde vara där den missade, vilket aldrig kan bli lika bra som om den läste rätt från början. Därför kan lite tricks vara bra för att se till så att den läser rätt en större andel av gångerna.

10: Detta är till stor del en lögn eftersom det handlar om träning men det är inte enbart en lögn. Vissa är musikaliska och vissa är fullständigt tondöva varför vissa självklart har lättare att höra när det låter "fel".


Slutligen vill jag tillägga att det självklart är viktigast att man själv blir nöjd med hur det låter, hur man uppnår detta är mindre väsentligt egentligen.

Oj, det blev mycket snack från min sida... Över till nästa!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:18:22  Show Profile Send oliver a Private Message
Inspelningstid brukar anges till 200 tim. eller mer på elektronik och högtalare undrar om inte det är ett av handlartricken för när den tiden gått är ångerveckan över.Inspelning på högtalare tror jag på och även till viss del elektronik men det rör sig om några timmar bara,det är då min erfarenhet.

Skeptiker
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:18:48  Show Profile Send matså a Private Message
Mysko, de på faktiskt.se höll med snubben många av dom

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:26:25  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eftersom det är en lång tråd redan så kommenterar jag bara en punkt, nämnligen 6 (The burn-in lie).

Mekanisk inspelning av högtalarelement som gör uppmjukning av upphängningen kan vi mäta skillnaden på, så där är det ingen placebo. Riktigt dyra och bra högtalare tycker jag dock att man borde kräva att de skall vara inspelade innan de säljs.

På elektrolyt kondensatorer så kan vi också mäta en skillnad på ripplet på nya och inkörda och faktiskt se en del skillnad. Så det är kanske inte bara placebo att spela in en anläggning. Det är fråga om kemiska processer som händer i elektrolytskiktet. Om det gäller övriga kondensator typer vet jag inte. Övriga komponenter är jag mycket tveksam till att de skulle ha någon inspelningsperiod.

Sedan får vi in en knepig faktor. De flesta anläggningar som låter klart annorlunda mot vad man är van vid tycker man oftast att de spelar sämre till att börja med. Efter en kortare tid så vänjer man sig vid det nya ljudet och tycker därför att det låter bättre. I detta fall är det dina öron eller din hjärna som har ändrat sig, och inte anläggningen. Fast i någon mån så är det ändå inspelning.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:20:13  Show Profile Send Falumas a Private Message
Lite kommentarer på kommentarer.

svejk i inlägg 2, hur kan du göra denna kommentar. Det har ju inget med vad han skriver. Herr Aczel skriver om mycket som han tycker är bluff och båg i HiFi-branchen. Jag är helt säker på att han tycker att det är stor skillnad på ÖBs 396 spänns stereo och en 30kkr+ anläggning, han påstår i alla fall ingenstans något annat och med tanke på vad han skriver tycker jag att det stärker min teori.

ztenlund, kommentar till din punkt 1. Han skriver
quote:
Yes, you have to pay a little more than rock
bottom for decent plugs, shielding, insulation,
etc., to avoid reliability problems, and you have to pay attention to
resistance in longer connections.

Då tror jag lakrissnörerna är borträknade.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/02/25 :  01:01:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Falumas:
Var lite av generell kommentar och vad jag anser så jag är medveten om att lakritssnörena troligen var borträknade. De fungerar dock bra som illustration av vad som avses eftersom alla är tämligen väl förtrogna med dessa.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:49:53  Show Profile Send Falumas a Private Message
ztenlund, läste om ditt inlägg och ser att det är en generell kommentar, sorry var lite snabbare i fingrarna än i skallen.

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:35:27  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Fisksmiskola:
quote:
Varför skulle du inte måla om den?


Därför att om man inte gillar det man ser/köper, så köper man ngt annat. Känns lixom att ge sig på att förändra det ideal som skaparen gjort, tär sig illa. Det är som att gå in på en resturang, beställa det absolut dyraste på gourmémenyn, få in rätten och börja med att salta i massor.

Gillar man inte tavlan, högtalaren, cdn från start, KÖP EN ANNAN som faller mer i smaken. Att pilla på ngt som ngn har satt sig ner och lagt sin själ i för att ge SIN bästa bild/smak/ljudkaraktär, skall inte moddas av ngn fjant som tror sig förstå det bättre.



EDIT:
Har faktiskt funderat ett tag och kommit på en annan sak. Alla snackar ju om att DYRA kablar skall ge bättre ljud. Jag håller med att vissa kablar HAR bättre ljudegenskaper än andra. Men pris/prestanda slutar ganska lågt i listan i förhållande pris/prestanda när de i toppen kostar upp till 340 000 paret.

MEN, här finns alltå folk som är beredda på att öppna sina apparater och modda cd, förstärkare med mera för att få bättre ljud fast prylen kostade >20 kkr, man är beredd på att slänga möss/råttor och annat skit på sina högtalare för 50 kkr och upp. Sladd vill ju slänga shakti på allt, apparater och kablar.

MEN, menar han att en shakti gör nytta på en Transparent Opus MM kabel för 340 000? Hur många här är verkligen beredda på att "modda" en kabel för 50k +???

Tror inte ngn här har gjort det. Är det för att en KABEL som kostar tillräckligt mycket är den PERFEKTA hifi produkten?


Sug på den ni..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/25 10:46:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:49:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sladd vill ju slänga shakti på allt, apparater och kablar.

Är du säker på det? Jag såg inte en enda Shaktisten på HiFi-consult...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:58:54  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Sladd vill ju slänga shakti på allt, apparater och kablar.

Jag ber så hemskt mycker om ursäkt för den kommentaren. Det var inte ett personligt påhopp på sladd i den bemärkelsen att han skulle vara ngn fanatiker som MÅSTE ösa shakti på allt. Men han sålde och förespråka de goda egenskaper de gjorde BÅDE på apparatur OCH kablar. En bild från hans anläggning hade en hel drös shakti både på apparater och kablar. DÅ fanns iofs inte T-Opus MM, det är därför jag skrev som jag gjorde.

Jag undrar fortfarande om en shakti kan ha ngn verkan på en så dyr och rimligtvis perfekt kabel? ÄR det så att kablar är den enda hifi pryl vi INTE kommer att ge oss på?

Jag menar, kan vi modda en förstärkares utgångar och dyligt på en dyr förstärkare, varför klipps inte kontaktdon av på en kabel för 50k+ och ersätta med "monster bulletplugg oskar" som gav ett så mycket bättre ljud?


Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/25 11:00:44
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:04:41  Show Profile Send Falumas a Private Message
Varför skall man inte få tweaka sin maskiner. Det mesta som säljs nu för tiden är ju någon form av massproduktion där saker och ting inte direkt är konst/hant-verk längre.
Många projekt börjar numera helt säkert med att en pengagräns sätts, dvs komponenter med mera måste rättas efter matsäcken. Att byta Op-ampar, spolar och annat i vissa komponenter kan göra underverk, att det sedan är rätt coolt att veta att man har en unik CD-spelare, förstärkar, skivspelare etc är också en rätt skön kännsla.
Hela den diskutionen verkar dock vara rätt långt ifrån vad denna tråd handlar om.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/25 :  13:15:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Mysko, de på faktiskt.se höll med snubben många av dom

Förvånad

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:26:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag svarar på frågan i rubriken:

Nej!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:09:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att de på "Faktiskt" håller med är väl ett starkt indicium på att han har fel...

Jag skulle kunna bemöta de flesta av påståendena men jag orkar inte, att en del håller med och tror på dem stör inte mig och jag hoppas att andra inte störs av att jag tycker annorlunda.

Det enda som stör mig är egentligen de som ser allt i svart/vitt och tror att det existerar ett rätt sätt att bygga en musikåtergivningsanläggning på. De som inte tror att det går få bra ljud på mitt sätt behöver ju inte lyssna på min anläggning, det gör jag själv! Jag är nöjd...

Egentligen borde det här vara en intressant tråd för mig eftersom jag är intresserad av "HiFi-filosofi" men artikeln är alldeles för kategorisk och dåligt underbyggd för att ens kunna användas som underlag för en diskussion. Jag kan väl nämna en "tokdum" kommentar bara, han påstår att rör på inga sätt är bättre än transistorer. Detta är fel!! Rör är mer linjära än transistorer och behöver mindre motkoppling för att fungera. Rör är inte bättre på allt men det är inte transistorer heller. Skall man diskutera saker på ett civilserat sätt så är det bra med sakargument och för all del även tyckande men att "skriva folk på näsan" är kanske inte den ideala starten (nu gjorde jag det nog själv...).
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000