HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare för ca 10000kr till Naim
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/24 :  12:11:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Naim Arriva fick inte överdrivet bra kritik i HiFi choice för ett par nummer sen, men kan ju vara bra ändå. Larsson jag diggar din signatur....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/24 :  12:12:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror det är föregångaren Creon (1) han köpt..säljaren sa att de hade känslighet 86 har jag för mig...eller så var det 87.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/24 :  15:26:41  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Roq: Jämförde du Musical Fidelity A5 med Primare I30? Vilken var signalkällan? Då är nog primaren ett kap med tanke på att den är betydligt billigare än MF A5...(17.000 resp 24.000)


matte76: Kap - ja, det kan man säga. Du har PM angående detta och om lite lyssningsintryck...
(eftersom tråden var "stativhögtalare för 10kkr´..." )

Edited by - Roq on 2005/02/24 15:27:46
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:18:26  Show Profile Send Peter J a Private Message
Välkommen till naim ligan!
Själv använder jag just nu naim nait3 och driver ett par naim allae. Fast i slutet på nästa vecka blir det en liten uppgradering. Elektroniken byts ut mot Krell KAV-400xi och SACD Standard. Då mer än 10dubblar jag effekten så då borde det verkligen börja rocka fett om man så säger...

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:27:08  Show Profile Send Blue a Private Message
raceman: Ja det var ju en liten uppgradering om man säger så...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:46:14  Show Profile Send Peter J a Private Message
Skall man ta i så kan man väl ta i ordentligt:) Det blir lite kablar till det också. Chord Signature högtalarkabel bla.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/02/24 :  20:39:31  Show Profile Send Per G a Private Message
Litet annorlunda sätt att köpa högtalare, provlyssna med Primare och sedan använda med Naim?

Till Naim's entry-level grejor fungerar Royd RR1 9K nya, Royd Albion under 10K beg bra. Har även provat en enklare MA 202 som jag tyckte fungerade bra. Totem One fungerade bra i mitt Naim system. Neat lär vara bra ihop med Naim men jag har ingen personlig erfarenhet av dessa.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:27:53  Show Profile Send mapem a Private Message
Royd tillverkas ju inte längre eftersom ägaren pensionerat sig och lagt ner sin fabrik, men har ofta rekommenderats till Naim. Jag har en Royd-konstruerad högatalare, nämligen Rega Ela. Fin bas och mellanåtergivning med Royd-element men skrikig ScanSpeak-diskant, tyvärr. De står i förråd nu. Men många naimägare gillar denna högtalare, som är lite kult i England.

Av de högtalare jag har hört till Naim tycker jag Totem och Neat har fungerat bäst, och är som sagt lycklig ägare till ett par Neat Petite 3 som matas av en Nait 3 men säkert skulle må bra av lite mera kräm. Petiten är en rätt intressant högtalare med en "rund banddiskant" av emit-typ i princip samma som satt i klassiska Infinity-högtalare. Neat har i mitt tycke lyckats mycket bättre än Infinity gjorde med att integrera denna diskant med baselementet. Dessa små högtalare är suveränt musikaliska med ett engagerande sätt att presentera musiken, utan att det låter vasst och hårt, som Naims egna ofta gör.

I de nyaste Neat-högtalarna, som är mycket dyra men fått övesrvallande recensioner i brittisk press, används emit-diskanter som uppåtriktad superdiskant. Det finns en hel serie från stativare upp till riktiga telefonkiosker med d'Appolito-grupperade element. Neat är en liten egensinnig tillverkare som man kan hoppas får överleva.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:46:42  Show Profile Send Blue a Private Message
Apropå brittiska, egensinniga högtalartillverkare... Det verkar inte som att någon agent har för avsikt att ta in dom lite speciella Mono Pulse (med två stycken blr det dock stereo i vanlig ordning...) till Sverige tyvärr. Vore ju kul att provlyssna på annars. Men här är det som vanligt de gamla mainstream-märkena som gäller.

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000