HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JMlab Electra 946 diskanttrubbel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:32:06  Show Profile Send Drem a Private Message
Hej, jag har precis köpt mig ett par JMlab Electra 946 från Hifistället i Göteborg. Högtalaren var begagnad men i fint skick och enda "skavank" var diskanten på ena högtalaren som var tyst, men en ny sådan var redan på väg till butiken för att bytas ut. För några dagar sedan hämtade jag diskanten och åkte hem för att koppla in. Allt fungerade fint tills igår då jag hörde att även den nya diskanten hade tystnat. Jag har provat diskanten från den fungerande högtalaren på samma högtalare och det kommer ljud där. Provade även den nya "trasiga" diskanten i den fungerande högtalaren men den var tyst där också.

Vad är det som händer egentligen, kan jag ha sån otur att även den nya diskanten har gått sönder? Visserligen tror jag inte att diskanten var "sprillans" ny utan tidigare använd men ändå.

Jag försöker ta kontakt med butiken idag men jag vet inte om han har öppet.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/01/30 10:36:49

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:40:56  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Kan det vara en kortsluten kondensator i filtret?
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:45:36  Show Profile Send Drem a Private Message
Har inte den blekaste. Jag är inte insatt i tekniken men den fungerande diskanten fungerar också i den "felande" högtalaren.

Mycket tråkigt det här, man blir rejält nedstämd faktiskt. Ljudet, när dom fungerar 100%, är helt fantastiskt.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/01/30 10:46:47
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:51:29  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Fast om du fortsätter spela kan du förstöra den också,om filtret är defekt alltså.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:56:44  Show Profile Send Drem a Private Message
Ah ok då fattar jag. Får se vad butiken säger om saken. Tror du att det är någon fara att fortsätta spela på dom i nuläget, med den "trasiga" diskanten ikopplad? Kan någonting annat kanske också gå sönder p g a detta?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/01/30 11:03:03
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:13:18  Show Profile Send Fimax a Private Message
varför vill du spela med högtalare som är trasiga, såå kul kan det väl inte vara, är väl bara att vänta ett par dagar tills du kan prata med butiken...

Jag skulle iallafall inte spela med dem!

/filip




Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:22:29  Show Profile Send Drem a Private Message
Ja det kanske är bäst att låta bli, du har rätt. Det blir tungt att klara sig utan film/musik dock men det får väl gå.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:23:10  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Nej det tror jag inte.Du kan ju hålla koll på mellanregistrets konutslag så att det inte överskrider vad det sunda förnuftet kan acceptera.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:41:52  Show Profile Send Drem a Private Message
Liten uppdatering bara. Säljaren är säker på att det är precis det felet som nämdes här innan med fel i delningsfiltret. Någon kondensator eller något. Tyvärr reser han bort nu så jag får vänta tills tisdag-onsdag i nästa vecka innan jag åker in med högtalaren så har han en tekniker där som skall mäta och se exakt vart felet sitter och byta ut den delen.

Enligt honom är det ingen fara att spela på dom. Jag låter den trasiga diskanten sitta kvar där den sitter så länge.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/01 22:43:46
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/13 :  17:39:37  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hur har det gått med högtalarna?
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/14 :  09:49:37  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag ringde till Anders på Hifistället och hans tekniker höll på att kika på delningsfiltret. Han sa att han ringer idag eller imorgon med besked om läget. Även om felet avhjälps så behövs ju en ny diskant igen och jag tror inte att en sådan är beställd ännu. Det blir nog ytterliare väntan på att kunna spela musik o film hemma vilket känns väldigt trist. Sedan jag köpte högtalarna för ungefär 3 veckor sedan har jag kanske haft 2-3 dagar speltid då högtalaren fungerade som den skulle.

Jag känner så här nu; det får absolut inte hända någonting igen med den här högtalaren efter att jag får tillbaka den för isåfall så vill jag byta till några andra. Hur skulle ni ha gjort?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/14 09:53:59
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/15 :  12:18:21  Show Profile Send Drem a Private Message
Ja då hoppas jag verkligen att telefonen ringer idag och att goda besked är i ankommande.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:17:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det är ju inte roligt med problem, men om du är extremt nöjd med ljudet så tycker jag att du ska ge dom en eller ett par chanser till......
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/24 :  00:35:06  Show Profile Send Drem a Private Message
En liten uppdatering bara:

Har fått hem högtalaren med ny diskant. Väldigt utförliga mätningar är gjorda på högtalaren och den är felfri. Det ser ut som att mitt slutsteg (Rotel RB-990BX) var boven i dramat. Detta undersöks för tillfället av AV Teknik i Göteborg.

Fick låna hem ett Primare A30.3 mkII av Anders att spela med så länge och det låter väldigt fint. Detaljrikedomen är mycket högre än med Rotelsteget (som ju ändå har 10 år på nacken nu). Jag har t o m funderat på att köpa Primaresteget men det skulle vara kul att testa lite annat först också.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:38:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ja, om högtalaren är felfri låter det ju som om det är steget som börjat lämna likström eller liknande...
Mycket trist med sånt här trubbel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:56:52  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Då var inte doktor llönnbloms diagnos rätt den här gången heller suck.Tur att jag inte är läkare.Jag trodde det var filtret som var problemet eftersom diskanten var trasig när du köpte dom osv..........Det var väl nån partynisse(no offence om du läser det här) som hade högtalarna innan dej då..
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:49:26  Show Profile Send Drem a Private Message
Det känns skönt att kunna spela igen. Det var ljudlöst här under nästan 2 veckor. "Trist" dock att ännu mera pengar måste spenderas då ett nytt slutsteg måste in, men det är klart, eftersom det låter bättre så blir man ju glad för den sakens skull.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000