HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiva filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lumpa
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:12:08  Show Profile Send lumpa a Private Message
Ok, jag vet knappt vad jag ska fråga så ni förstår nog vilken nivå det ligger på...

1. Varför ha ett aktivt filter, fördelar/nackdelar?
2. Var sitter det? I högtalaren eller mellan försteg o slutsteg?
3. Måste man ha ett slutsteg per element i en högtalare för att få ut maximalt ur den? Eller går det att ha ett aktivt filter med bara ett steg?
4. Vilka märken ska man leta efter?
5. Om man redan har ett passivt i sina högtalare o vill byta är det DIY som gäller då eller? Öppna o skruva? Eller köpa nya?
6. Allmänt åsikter o input i synnerhet, jag vill veta allt

Misstänker att vissa av mina frågor e helt befängda och motsägelsefulla, men alla e vi barn i början o jag vill inte missa något som jag senare skall komma att ångra.

//There is nothing like HomeCinema

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:48:14  Show Profile Send mats31 a Private Message

Om man sätter det aktiva filtret mellan försteg och slutsteg får man bl. a. följande fördelar:(inklippt från http://sound.westhost.com/bi-amp.htm#act_vs_eff )

quote:
Effectively (up to) twice the "real" power of the amplifiers themselves
Reduced intermodulation distortion
Elimination of the low frequency passive crossover, its inherent losses, potentially poor linearity and crossover point inaccuracy
Reduction of the difficulty of the load presented to the power amplifier
No padding is required to align the driver sensitivities, so we are not simply wasting power
The damping factor is greatly improved for both the low and midrange loudspeakers
Complete freedom from any interaction between the loudspeaker driver (and its environment) and the crossover network
Cost savings, since complex passive crossover networks an not needed
Bi-wiring is included free!
The flexibility to choose amplifiers which are at their best within a defined frequency range
Ability to match amplifier power to the exact requirements of the drivers for maximum overall efficiency


Den enda nackdelen, IMHO, är att du behöver många slutsteg.

/M
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/18 :  13:42:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
mats31 har helt rätt, men jag lägger till lite exempel m.m. som förtydligar lite.
Du har alltid först förförstärkare och sedan aktiva filter och sedan slutsteg.

Idéen är att dela signalen vid någon frekvens. Passiva filter i högtalaren är ett sätt,
men de är stora, dyra och gör att du tappar effekt och försämrar ljudkvaliteten.
Ett aktivt filter jobbar innan signalen har förstärkts av slutsteget och kan i sig innehålla förstärkning.
Det gör att du inte tappar någon effekt och att det kan vara billigt och litet.
Ett aktivt filter kan ofta ge bättre ljudkvalitet än ett passivt, men det är inte säkert att det blir så i praktiken.
Dessutom så kan ett aktivt filter i praktiken bli ganska mycket dyrare än ett passivt. Anledningen är dels att det behöver en del kringkomponenter som t.ex. egen strömförsörjning, men framförallt så måste du ha flera slutsteg eftersom de ligger efter att filtret har delat signalen.

Oftast använder du aktiva filter till någon av föjlande:
1. Delning mellan vanliga högtalare och subwoofer. Många subwoofers har detta aktiva filter inbyggt.

2. Delning mellan vanliga högtalare och baslådor. I princip samma sak som att använda 2 subwoofers, men i detta exempel antar jag att baslådorna är vanliga passiva högtalare.
En variant på detta är att baslådorna består av baselementen i högtalarna, så att de fysiskt sitter i samma låda, men elektriskt så är inte högtalarelementen ihopkopplade.

3. 3-vägs högtalare med aktiv delning mellan bas och mid+diskant och passiv delning mellan mid och diskant.

4. 3-vägs eller 4-vägs högtalare där alla element har ett eget slutsteg och ett avancerat aktivt filter delar signalen i 3 eller 4 delar frekvensmässigt. Om det aktiva filtren och slutstegen byggs in i högtalarna så har du troligen fått ett par bra aktiva högtalare.

Eftersom man enkelt kan dela mycket brantare med aktiva filter än man kan med passiva så gör man oftast det. Med brant delning av frekvensen nedåt så kan man öka högtalarelementens effekttålighet rejält.

Förutom att filtrera signalen så bygger man ibland in equalizer funktioner i samma veva som man bygger det aktiva filtret. Genom rätt equalizing så kan man få högtalarna att låta bättre och till viss del låtsas som om slutstegen har lite mer effekt. Vissa anser att man aldrig kan fixa till en signal så att det blir bättre utan bara förstöra den. Equalizing handlar dock enligt min mening om att minska högtalarnas tillkortakommande.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/18 :  15:11:16  Show Profile Send mats31 a Private Message
Silvervarg har också helt rätt!

En till pekare till samma "down under"-källa som förra pekaren, som beskriver mer i detalj just aktiv- kontra passiva filter här:

http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm

Din punkt 5: Man kan ju tänka sig att bygga aktiva filter till befintliga högtalare med passivt filter och "ersätta" med en aktivt filter som efterliknar det passiva. Eftersom passiva filter alltid samverkar med elementens olinjära egenskapar så kommer det aldrig att bli som tillverkaren hade tänkt sig (vilket inte innebär att det blir sämre -- chansen att lyckas bättre är inte så liten, men beror ju helt på hur komplicerade aktiva filter du bygger och hur mycket tid du lägger ner på mätning OCH lyssning. Att ta en kvalitetshögtalare med bra element och en snygg design och sen riva ut passiva filtret och bygga en aktiv lösning....det är vad jag kallar intressant tweaking...där man säket kan uppnå fantastiska resultat med exaktare delning, m.m, m.m. Bra mycket mer verkningsfullt än kabeltweaking (man tar ju bort kanske upp till 100 meter enkel spoltråd som ligger i serie med högtalarkablarna till och börja med.


Titta gärna vidare på min favoritlänk---finns tonvis med info
www.linkwitzlab.com

/M

Edited by - mats31 on 2005/02/18 15:55:45
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/18 :  15:21:26  Show Profile Send U1 a Private Message
1. Varför ha ett aktivt filter, fördelar/nackdelar?

Fördelarna enligt mig är direktkopplingen till slutsteget, man bränner inte en massa effekt i stora spolar. Om vi diskuterar digitala aktiva filter så kan man realisera filter som inte går att bygga passivt, ex tionde ordningen om man nu vill det, plus att dom alltid är faslinjära. Finnas massor av synpunkter, t.ex är mina filter knapast realiserbara med passiva komponenter.

2. Var sitter det? I högtalaren eller mellan försteg o slutsteg?

Det sitter mellan för och slutsteg.

3. Måste man ha ett slutsteg per element i en högtalare för att få ut maximalt ur den? Eller går det att ha ett aktivt filter med bara ett steg?

Om du skall dela t.ex en trevägs högtalare aktivt (ingen passiv delning) så krävs en kanal för basen en för mellan och en för diskanten, oberoende av antal element i varje register, endast beskrivet för en kanal.
4. Vilka märken ska man leta efter?

Tror det blir DIY här, finns dock som uppgradering till vissa märke ex Audiovector.

5. Om man redan har ett passivt i sina högtalare o vill byta är det DIY som gäller då eller? Öppna o skruva? Eller köpa nya?

Detta kräver först och främst att du har koll på exakt vad det filter som sitter i gör, ex baffel step, delnings frekvens och många ytterliggare faktorer. Dvs. kräver kunskap och kanske inte det första man skall ge sig på, dock kan det vara kul som experiment för att lära sig.

6. Allmänt åsikter o input i synnerhet, jag vill veta allt

Jag älskar aktiva filter, många anledningar, några ovan nämda.

Misstänker att vissa av mina frågor e helt befängda och motsägelsefulla, men alla e vi barn i början o jag vill inte missa något som jag senare skall komma att ångra.

Finns inga dumma fråger, bara dumma svar.

MvH
Johan
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:18:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har precis köpt mig ett Driverack 260 från DBX och skall nu under helgen riva ut mina passiva filter, smäcka dit ett par terminaler till och koppla in ett extra steg.

Ser fram emot detta med stora förväntningar !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:52:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aktiva filter sedan 1973 och jag ser inga som helst nackdelar. Inte änns det att man måste ha flera slutsteg ser jag som någon nackdel. Saken är den att man då inte behöver välja det bästa och dyraste utan man kan nöja sig med ganska så billiga slutsteg utom det som i mitt fall där jag kommit fram till att jag nog vill ha ett DC-kopplat slutsteg till basarna. Jag har märkt att man kanske får lite mera botten med ett DC-kopplat slutsteg....men det kan ju bero på att jag kör med 15":are(Fs 20Hz).
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/02/25 :  12:24:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det roliga är att man nu känner sig lite friare att bygga högtalare, då man inte längre behöver sitta och pula med passiva filter, samt att man enkelt och snabbt kan lägga om parametrarna och snabbare komma fram till hur man vill ha det.

Köp trevliga element som funkar bra ihop, sätt dem i en snygg låda, testa lite olika filter konfigurationer och kompensera lådans eventuella tillkortakommanden med eqn (rta)... that´s it !


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000