Jag köpte min första rörförstärkare(Edison triod) för ett tag sedan och jag undrar om det är normalt att det brusar ifrån diskanten när man inte spelar?
Ok, tack för det snabba svaret Rydberg. Då behöver jag inte vara orolig att den inte presterar sitt bästa. Det låter ju inget konstigt när man spelar, men jag ville bara höra efter så att det inte var något som man borde åtgärda.
Jämför jag mätningarna med mitt Meridian slutsteg (sandförstärkare ) mot mitt BAT slutsteg (rör) så finns det ett klart brus i de övre registrena med BAT slutsteget, dvs. en höjning av diskanten. Detta behöver dock inte vara brus, beroende på hur högtalaren mäter i ett ljuddött rum, men troligen är det brus...
Brus kan ju också komma ifrån försteget och det kan höras olika mycket beroende på vilken typ av diskant man har. Nu har jag inget rörslutsteg i min rigg men det brus som jag har härrör ifrån mitt elektroniska filter och det hörs extra tydligt i mina horndiskanter eftersom det är hög verkningsgrad. Om bruset inte hörs vid musiklyssning så kan man ju glömma bruset. Annars är det ju så att rör brusar/brummar mer en halvledarelektronik.