Author |
Topic |
sella
Member
147 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 18:16:31
|
Hur gör ni.Jag har fått ett litet. iriterande brum provade att klippa av jorden kanske blev bättre.Men nu lyser fas pennan när den är i köket.Alla apparater lyser som latärnor vad göra.Jag har separata proppar till hifin, Skärmade kablar |
dynamik!!! |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 18:43:03
|
Har du tv, video eller tuner inkopplat till stereon? |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 18:59:04
|
Chassi-jorda samtliga jordade apparater brukar vara ett bra tip, som jag dock inte tar något ansvar för. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 18:59:53
|
Kolla fasen på apparaterna ! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
sella
Member
147 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 19:12:33
|
Hur menar du då Bubben.ja jag har tv,fasen är ok |
dynamik!!! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 20:07:23
|
Dra en kabelsnutt mellan en chassiskruv på samtliga apparater, så du potentialutjämnar. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 23:29:47
|
Testa att koplla ur kontakten till TV:n (som antagligen är amsluten till en centralantenn) och se om brummet försvinner. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 11:19:48
|
...och om det är problemet köper du en Antenntransformator från tex Elfa (art.nr.78-001-47) eller en galvanisk avskiljare från närmsta handlare... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:00:11
|
Jag hade ett irreterande brum också i min anläggning. Men hittade felet det var digital mottagaren som var ansluten till Tv.n. Jag tog bort den från anläggningen. Och nu inga problem. |
En Boll rullar bättre nedför än uppför. |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 00:59:05
|
Jag förordar jordade uttag, om man lyckas ha kontroll på sina ev jordslingor. Apparaternas chassin blir jordade och ev strömkablars skärmar blir jordade, annars gör de ju föga nytta. För mig låter det bättre.Är apparaten försedd med jord så bör man använda den om det går. Lyckas man så tycker jag att man får en mycket prisvärd uppgradering Angående chassi jord, är alla apparater jordade så kommer ju jordarna gå ihop i den jordade uttags listen, mina nätkablar bara är någon meter så duger det fint. Men har man någon ojordad apparat mitt i högen är det ju upplagt för vådliga experiment med chassi jord. Jag kör numera boxer med egen inomhus antenn så slapp man centralantenn systemet.
/Mikael
PS observera bildkvaliten på TV,I mitt gammla system, trots antenn isolering såg min TV bild bättre ut när jag kopplade ifrån alla anslutningar till hifi systemet Tv var ej avsedd för jord men den blev jordad via scarten från DVD som blev jordad via Spdif via reciever som jordades av.... Ibland kan man använda toslinken som isolering förutsatt att man inte har video eller dylikt som ändå förbinder hifi tv system elektriskt |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 12:59:21
|
Hur kan jag lösa min jordning tycker ni? Jag har inga jordade uttag i min lägenhet(diskuterar detta med ordföranden i föreningen) men hur kan jag tillfälligt lösa detta? Räcker det att dra en kabel från förstegets GND till elementet (alla enheter är sammanlänkade till försteget)?
Om man kör helt ojordat, vad innebär det egentligen? Blir chassin strömförande osv eller vad händer? Jag har kollat med en enkel skruvmejsel om någonting är strömförande men det ger inte utslag någonstans (förutom bak på datorchassiet i ett annat rum). |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
Edited by - Drem on 2005/02/23 13:00:39 |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 14:43:29
|
quote: provade att klippa av jorden kanske blev bättre.
Är väl inte det smartaste att göra OM det är så att dina uttag är jordade. Har du skräp i jorden så får du snacka med den som ser till att får el (elleverantör/hyresvärd). Mät mellan jord o nolla o se om det finns läckströmmar..
quote: Pröva med att endast jorda endast en (1) apparat (vanligtvis slutsteget) o låt bli att jorda övrig elektronik! De ojordade kommer då jordas via den apparat som är jordad.
Nu snackar vi... Att låta en apparat "jorda" en annan ojordad konstruktion är ännu värre, skulle ngt gå riktigt fel kan ju kortslutningar o dyl uppstå med en rejält högre smäll än om en apparat skulle falla bort ensam. Lika slugt som att jorda sin anläggning med jordad konstruktion till närmaste element eller dyligt för att kontakten är ojordad.
En jordad konstruktion kommer ju att i första hand smälla en säkring vid fel, i andra hand leda "fas" till jord så att proppen löser ut. En ojordad lösning förlitar sig enbart på säkringen i apparaten. Skulle denna av ngn anledning INTE smälla så kan chassit bli ledande. Att jorda denne till ett element eller dyligt kan få förödande konsekvenser. Att jorda chassit på en icke jordad konstruktion mot en jordad sådan gör att den jordade kan ryka samtidigt som den ojordade gör. Den ojordade apparaten smäller, leder ut ström i chassit, denne leds över till den ojordade som då helt plötsligt har ström även den i chassit, ihop med den fas som den redan matas med.. Nu snackar vi kortis i den högre skalan.. Aj aj aj....
Det är bäst att ha jordade apparater anslutna till jord, ojordade till ojordat. Skulle man ha en jordad kostruktion i ett rum utan jord, får man snällt beställa hem en elektriker som jordar om ALLA uttagen i rummet. Kostar en slant, men man säkrar både sig själjv o förhoppningsvis även sin anläggning. Passa på att slänga in en automatsäkring eller jordfelsbrytare samtidigt ;)
DREM:
Att tillfälligt lösa problemet är att dra en JORDAD förlängningssladd från ett jordat uttag i tex köket, har du inte jordade uttag där så har lagen överträtts i flera led.... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2005/02/23 15:01:27 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Jonas N
Member
289 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 18:06:30
|
quote: Räcker det att dra en kabel från förstegets GND till elementet
Inte att rekommendera eftersom ett jordfel, strömförande chassie t.ex. kan resultera i strömförande element och i sämsta fall strömförande männinskor. Dessutom finns det ingen jorfelsbrytare som löser ut. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 18:24:29
|
CC, du har nog missförstått det här med jord och jord. Du ska inte använda signaljorden till att skyddsjorda apparater. Det fungerar inte vid ett överslag i en apparat till höljet. Det kan sluta med brand i signalkablarna till att börja med och sedan i resten av anläggningen, rummet, huset, kvarteret osv
Om endast en apparat ska vara jordad, så måste dom övriga apparaterna jordas till denna apparat med särskilda jordledare och inte med signalkablarna. Jordledarna skall vara skruvade direkt från chassie till chassie och detta är inget som den som inte vet vad han håller på med bör labba med. Att jorda i elementen är nästan lika illa, då det normalt inte är en bra jord den vägen. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 00:02:46
|
Skärmen i signalkablar ska inte kopplas i bägge ändar annat än om skärmen i balanserade kablar används som signaljord. Signaljord har inte alltid samma potential som skyddsjord.
Signaljord är en referenspunkt för elektroniken som inte har något med skyddsjord att göra.
Om du använder signalkablarna till att överföra den inducerade spänningen från dom ojordade apparatskalen till den jordade, så lägger du onödig skit i signalkablarna. Det händer inget annat så länge det inte blir något fel i apparaterna i form av överslag till apparatskalet i någon av dina signalkällor. Det är när ett fel uppstår som det blir farligt och en brand kan i värsta fall uppstå. I bästa fall bränner du bara av signalkablarna.
Ännu större risk är det om du har säkrat upp anläggningens strömmatning.
Att koppla ihop apparatskalen med en separat jordledare är det bästa sättet att få bra ljud samtidigt med att det blir ett säkert system. Men som sagt var måste du veta vad du håller på med så att alla apparaterna verkligen är jordade på rätt sätt. Då ska dom separata jordledarna kopplas från varje apparat direkt till slutsteget om det är den som är jordad med nätkabeln. Detta kallas för stjärnjordning och utesluter att det kan uppstå jordloopar. Men det är ibland bättre med att köra hela anläggningen ojordad om det är ett gammalt hus med taskig jord som ger mer problem än fördelar. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 13:04:31
|
Hej! Öppnade min primare och fann till min förvåning att det inte fanns någon anslutning till jord!!!??? Trafon brummar och jag hör av mig till Audioactive och karln säger att apparten måste vara jordad???? Det finns ingen anslutning till jordstiftet i spelaren?? dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 19:54:00
|
Om man har ojordan slutsteg och drar in ny ledning.. Kan man jorda den i chassie då??? Eller skall apparaten ändå vara utan den tredje jordade... Jag håller på att byta en fast nätsladd ojordad mot en jordad bättre ledning.. Skall jag skippa jord? Eller ansluta jord till chassie....... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 20:05:28
|
Detta är ju ett kärt återkommande ämne.
Apparater kan ju vara designade med eller utan en jordad nätkabel. Det behöver inte alls betyda någon nackdel att inte ha jordade kontakter. Ju fler jordade kontakter i systemet ju större risk är det för jordslingor. Många problem med brum har löst sig genom att använda ojordade grenuttag. Skyddsjorden är en säkerhetsdetalj, och knappast någon som har med ljudkvalitet att göra.
Lite svårläst kanske men här finns ett lästips:
http://www1.electusdistribution.com.au/images_uploaded/humloop.pdf
|
Edited by - T.A. Edison on 2005/02/24 20:09:54 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 21:04:27
|
CC,
och jag håller inte med dig. ;-) Jordning i nätkabeln är skyddsjord, apparater som är designade med det ska ha det. Jord är jord (potential 0), om jorden "leder" något finns det ett spänningsfall någonstans vilket leder till jordslingor. Att mecka med att sätta in jordkablar i utrustning som inte har det från början är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör. |
|
|
Topic |
|