HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylknaster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:53:23  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag spelar inte vinyl särskilt mycket nuförtiden och har aldrig stört mig på knaster och knäppningar. På senare tid har jag dock lagt över en del Lp på cd och då vill man ju att det skall låta så bra som möjligt. Jag undrar därför om det finns några "vinylrävar" som kan tala om hur man minimerar knaster.

Har lagt märke till att det knastrar mindre om jag höjer nåltrycket. Är det normalt eller ett bevis på att något är fel i min utrustning? (Har inga dyra grejor - en gammal mikro-seiki med audiotechnica-pickup.)

Har försökt att tvätta någon skiva men med marginellt bättre resultat (om ens något). Effekten blir betydligt bättre om jag ökar nåltrycket än om jag tvättar skivan.

Dessutom är det så att knastret nästan enbart förekommer på vissa ställen med hög musik. Det är oftast tyst när musiken är lågmäld men ibland när ljudnivån ökar så kommer "en svärm" med knaster. Kan någon förklara detta?

Att det knastrar mer på partier med hög musik borde väl tyda på att den huvudsakliga orsaken till knastret inte är smuts, eller finns det egenskaper i spåret som gör att smutsen samlas där musiken är högljudd?

Om knastret inte orsakas av smuts, vad kan det då bero på?

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:35:12  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Tips.

- Byt pickup eller nål till något bättre. Det kan göra att pickupen spårar bättre.
- Rengöring av LP-skivor görs nästan endast med positivt resultat med vakuumtvätt.
- Ställ in optimalt nåltryck. Ett något högre nåltryck är dock bättre än en för lågt. Om den är mycket högre än rekommenderad så kan nålen vara utsliten. (En gammal pickup kan låta bättre om man höjer nåltrycket, det är ett tecken på att den är just gammal.) Men en dålig pickupnål förstör också skivan permanent.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:40:14  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
De gångerna som jag överfört vinyl till digitalt media har jag använt ett program som heter Cool Edit 2000.
Resultatet beror på hur noggrann du är och hur mycket tid du vill lägga ner på det.

Jag spelade in skivan på hårddisken, och spelade upp den i CoolEdit. När man gör det kan man välja att se på spåret med spektrum-analys (FFT). Knastret har ett ganska unikt spektrum som gör det lätt att identifiera, och när man väl hittat ett kan man gå in och redigera vågformen.

Det finns flera varianter att göra det på. Antingen justerar man sampel för sampel, eller så gör man ett filter, och filtrerar det område som innehåller knastret. Jag själv brukar göra mest använda envelope-kontrollen och dämpa lite. Man märker efter ett tag att knastret följer ett visst mönster. Om knastret bara ligger på ena kanalen är det smidigast att kopiera över vågformen från den andra kanalen. De millisekunder som stereon försvinner hinner inte hjärnan att märka.

Fast först och främst bör man ju försöka eleminera knastret vid källan. Där kan jag tyvärr inte hjälpa till.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/23 :  03:02:18  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
En gammal pickup kan låta bättre om man höjer nåltrycket, det är ett tecken på att den är just gammal.

Min pickup är ny, så knastret kan inte orsakas av sliten pickup.

Ingen här som vet varför knastret förekommer mest på avsnitt med hög ljudvolym? Är det bara jag som råkat ut för detta?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/02/23 :  03:33:59  Show Profile Send fidelityn a Private Message
När jag fört över vinyl till cd så använder jag mig av en blomspruta med vatten och duschar över skivan lite innan avspelning.

Editerar gör jag mest med Adobe audition som är en nyare variant av Cool edit. Inte det mest kompletta redigeringsprogrammet men är väldigt användarvänligt så det kan rekommenderas.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/23 :  06:37:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Aplodon,

distorsionen och stekpanneknastret beror på mistracking. Återigen det kan bara förbättras med en bättre pickup (=finare slipning på nålen, styvare och lättare nålarm) och rätt inställning på pickupen (rätt överhäng, azimuth, VTA och framför allt nåltryck och antiskate).

Mistracking innebär att pickupen inte spårar pga av de våldsamma hastigheter som nålen utsätts för. Speciellt sker detta på högt utstyrda signaler, högre i frekvens och är vanligare närmare skivans centrum. Skivor som spelas med mistracking skadas oftast permanent och då spelar det oftast ingen roll vilken pickup man sen har.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:50:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man kan inte nog poängtera hur viktigt inställningen av pickupen är. Och matchningen mekaniskt mellan fjädringsmjukheter och tonarmsvikter etc.
En bra skivspelare rätt inställd skall knastra väldigt lite om inte skivorna är skadade sedan tidigare. Köp en spårtestskiva och ställ in efter så att du inte tricksar på måfå.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:05:18  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
stekpanneknastret beror på mistracking
Tack, Edison! Det var så´nt jag ville veta.

quote:
Mistracking innebär att pickupen inte spårar pga av de våldsamma hastigheter som nålen utsätts för.
Det kan väl förklara varför det blir bättre med högre nåltryck.

quote:
Mistracking ... är vanligare närmare skivans centrum.
Det stämmer med mina erfarenheter, glömde skriva det i första inlägget.
Kanske kan man justera det något genom att öka antiskatingen när man spelar in de inre spåren?

quote:
När jag fört över vinyl till cd så använder jag mig av en blomspruta med vatten och duschar över skivan lite innan avspelning.
fidelityn,
Menar du att du bara fuktar skivan och sedan låter den självtorka? Känns i så fall mest som om smutsen skulle fastna ännu hårdare. Eller spelar du den rentav i fuktigt tillstånd???

quote:
Köp en spårtestskiva och ställ in efter så att du inte tricksar på måfå.
Vad är en spårtestskiva och var kan man få tag på en sådan?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:05:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
aplodon: Jo jag spelar skivan medans den är fuktig.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:13:39  Show Profile Send edison a Private Message
Antiskatingen har "bara" till uppgift att se till att kraften som drar nålen mot spårets innervägg jämnas ut, den skall altså inte behöva ändras i värde utan ha samma kraft var än på skivan du spelar.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:27:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ursäkta dragningen lite off topic...

Någon som har ett förslag på AD-omvandlare som är bra nog utan att kosta skjortan?

Back on topic,

Är inte nålen självt bästa rengörning? Dvs fukta skivan, spela och gör rent nålen. Jag ska prova det på en ovanligt brusig skiva jag har hemma.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:54:17  Show Profile Send eliot a Private Message
Digital Audio Denmark: http://www.digitalaudio.dk/

Hälsningar,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:30:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
man ska nog helst använda destillerat vatten när man duschar skivor

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:52:49  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Tack för länken, fina saker men lite... dyrt. Jag vill sampla mina vinyl.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:05:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar spraya skivan med destilleratvatten och sedan låter jag pickupen bada i vattnet. Nåja inte så att det rinner ned i skivspelaren. Vattnet fungerar då som ett smörjmedel. Om en skiva knastrar mer när ljudnivån är stark så kan det vara så att skivan heltenkelt är sönderkörd. Jag brukar köra skivorna med gott resultat i datorn med ett tysktprogram som heter"Waves X-Noise" men det är ett ganska dyrt program. Det här programmet är väl den som mest liknar Cedar som antagligen är det bästa som finns. När det gäller AD omvandlingen så kör jag genom en dansk burk från TC Elektronik men den är också ganska dyr...men den använder jag också som stereo förförstärkare i min rigg. Min skivspelare är en Technics SL 1000 och pickupen är en Ortofon OM 30 som är lätt att blåsa rent från vattnet efter avspelningen. Mitt datorprogram heter Protool HD och jag kör inte högre än 96KHz.
http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k

Edited by - gcs on 2005/02/23 13:08:54
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:16:03  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Om skatingkraften är jämn över hela skivan debatteras det om. Skatingkraften beror av friktionen mellan nål och spår. Friktionen bestäms av hur modulerat spåret är. Spåren vid skivans centrum är mer packat än vid skivans ytterkant.

Ang. vattenspelning så funkar väl det tror jag. Men om man börjat spela en skiva på det sätter bör man fortsätta att göra det. I annan fall skaffar man en Loricraft skivtvätt hos Svalander eller bygger nåt som kan tvätta skivan.

Spårningsförmågan är en funktion av pickupnålens egenskaper, och delvis på hur lätt själva armen kan "följa med" i spåren i och med skivans buckligheter och andra asymmetrier (dvs den kraft som krävs för att flytta armen lite i sid eller höjdled som bestäms av friktion i tonarmslager [och rörlig massa?], och som då måste vara mindre än 1/10 av nåltrycket). En optimalt styv och lätt nålarm, samt en fin slipning ger hörbara förbättringar i ljudkvaliteten. Exempel på sådana pickuper är Shure V15VxMR och AT OC9/II.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:13:46  Show Profile Send gcs a Private Message
För mig är det så här. Om jag vill spela över en vinyl till CDR då är det vatten avspelning som gäller. Jag har väl inte sett några nackdelar med vatten avspelning utöver att det kan vara lite blött och att man sedan måste skaka av och torka skivan med en trasa som inte luddar. En annan fördel enligt min erfarenhet är att man också slipper statiskelektricitet.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/24 :  02:22:27  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är det som är fascinerande med en riktigt bra skivspelare

Jag har knappast något knaster och skulle skivan bli riktigt dammig så tvättar jag den med min Nitty Gritty och då blir den som ny. Problem med statisk elektricitet, som jag har haft med "enklare" skivspelare har jag inte.

Använd inte kranvatten (då Du då kan få kalkavlagringar ) utan destillerat vatten. Jag använder en specialblandning som jag fått av en god vän och som han säljer kommersiellt för (mycket) dyra pengar. Tidigare använde jag en blandning av isopropylalkohol och destillerat vatten.....

Problemet med att spela av vått är att man löser "skiten" som sedan klumpar sig i spåret när det torkar och då skivan nu knastrar om man spelar av den torrt så är man i fortsättningen tvungen att spela av skivan vått. Eftersom det samlas mer och damm som klumpar sig så blir det bara värre och när man köper begagnade skivor som spelats av vått så måste man tvätta dom rejält....

Sedan kan man fråga sig om inte den dämpning av nålens rörelse som vattnet medför ("tröghet") påverkar negativ de snabba rörelserna som nålen utför - speciellt för diskantåtergivningen

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/24 :  07:07:48  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hur är vattenavspelning egentligen tänkt att funka? Om det är rent vatten som används, hur kommer vattnet ner i spåret? Ytspänningen gör att det aldrig kommer ner i spåret utan bildar en hinna ovanför.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:24:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har väl aldrig haft några problem när jag kör destilleratvatten. Har dest.vatten någon ytspänning? Om det skulle vara något problem så kan man ju blanda i några droppar YES i blomsprutan....räcker till en himla massa diskar, det har jag sett i TV reklamen. En sak till....om man spelar en (Gud förbjuder)mycket skitig skiva så kan man ju spela av skivan med vatten+diskmedel med högre hastighet och låta nålen riva upp löst skit ur spåren innan man spelar över till CDR eller datorn.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/24 :  20:40:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Dest. vatten har ytspänning, men nålen agerar kanske sonikator och finfördelar vattnet.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/02/24 :  20:45:52  Show Profile Send Per G a Private Message
Gör som Eliot, skaffa en Nitty Gritty. Har du sedan en skapligt bra svarv så har du inte något större problem med knaster.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000