Author |
Topic |
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 15:26:51
|
Hmmm men säg sån musik som dom alltid spelar på mässor. Konstig Jazz med massa plink och plonk i. Finns det verkligen någon som lyssnar på sådant hemma? Det känns som att det är gjort enbart för att demonstrera anläggningen med. Typ som att sitta och kolla på nån thx trailer på repeat på hembion. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 15:36:02
|
Denna diskussion initieras av någon som från början har en åsikt om hifinörderi.
Så brukar det vara och detta är väl 15:e gången... men OK.
Det är en myt att bättre hifi skulle omöjliggöra lyssning av "vanliga" skivor. En hel del får kastas i sophinken det är riktigt. det gör inte hifin sämre. Exempel på "sophink"-produktioner är Per Gessles Mazarin. Och någon nyare skiva med Jill Johnsson.
Lika vanligt är dock att skivor man trodde var "main stream" eller lite tråkiga innehåller massor av kvaliteter, dvs du får MER skivor att njuta av än du trodde förut.
U2 kan jag tänka mig fungerar lika bra överallt. Det handlar alltså inte om kvaliteten på anläggningen. Om allt lät dåligt utom några få jazzplattor var det ingen bra anläggning. Möjligtvis dyr, men inte bra.
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 15:38:31
|
Personligen kan jag inte dela på dessa två..... Alltså ljudkvalitén o musiken, dom går hand i hand..... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2005/02/23 15:39:32 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 17:08:36
|
Visst lyssnar jag på musiken för att musiken i sig är bra. Ljudanläggningen är bara ett medium, som nämnts tidigare. Fast den musik som är känslig spelar jag bara om jag har en hyfsat bra anläggning till hands. I mp3-spelaren eller i bilen väljer jag hellre musik som inte kräver så bra anläggning, t.ex. radio-pop (fast självklart fortfarande musik av artister som jag tycker är bra). Samtidigt så kan man gärna spela dåligt mastrad musik i bilen eftersom den döljer bristerna så att man inte irriterar sig på den dåliga kvaliteten.
|
|
|
kempa74
Member
102 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 17:38:58
|
I mitt fall har jag upptäckt ny musik och vidgat min musiksmak, tack vare bra anläggning och inspelningar med kvalitet. Nu lyssnar jag på musik som jag tyckte var fruktansvärd bara för några år sedan. Men nackdelen med en hyfsat bra anläggning är att även musik som man tycker om låter trist/platt med en kass och/eller komprimerad ljudinspelning. Samma cd låter kanonbra i bilen och i stormarknads hifi. Det är så jag upplever det i alla fall. Med bra anläggning och högtalare så ställer man högre krav, så är det bara. Jag betalar gärna mer för att få en kvalitetsprodukt, och det tror jag att fler här på forumet kan skriva under på. Så mina slutord får bli att både musik och kvalitet är lika viktiga för fulländad avnjutning.. |
Edited by - kempa74 on 2005/02/23 17:49:28 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 18:33:24
|
Oomkullrunkligt Musiken!
Kan inte leva utan musik!
Mvh Anders
|
Edited by - govinda on 2005/02/23 18:35:41 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 18:57:35
|
Åtminstone jag tackar HiFi intresset för att musiksmaken breddats. Det ena ger det andra. Bra ljud gör att man vill lyssna mer, ökat lyssnande ökar längtan efter bättre ljud. "Never ending story", men det är bara roligt. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/23 18:58:46 |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 19:53:28
|
Självklart är musiken viktigast ! Vem sitter och lyssnar på musik bara för att det är bra ljud ? Då har man ju problem... Men självfallet är det kul om det låter bra också....
Jag sitter iaf inte och lyssnar på några "referensskivor" !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 20:53:41
|
quote: EA: Ursäkta, men vilken korkad fråga!
Vem kan njuta av musik som är söndermixad, dåligt mastrad, distad, etc?
quote: HiFI Consult:
ps. om musiken är felinspelad och söndertrasad av något källarproffs så är den omöjlig att lyssna på, och det är knappast hifianläggningens fel...
Det är inte ofta jag och EA tycker olika, men nu verkar vet vara så... Jag kan faktiskt njuta av dåligt inspelad/mixad musik.
Finns spelglädjen och känslan där,,, så spelar det ingen roll för mig hur det är inspelat. På samma sätt som jag kommer att njuta när lillan kommer att spela upp på fiol/tvärflöjt för första gången, utan att det låter bra.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 23:28:34
|
CC, |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 23:34:59
|
Kul tråd! Intressant och i högsta grad relevant!
Har ställt mig själv frågan många gånger, lyssnar jag på musik nu eller på min anläggning? Använder jag anläggningen för att lyssna på musik - eller använder jag musik för att lyssna på anläggningen? Varje gång jag gjort en förbättring/förändring i min anläggning tar det ett tag innan jag slutar lyssna på anläggningen och börjar lyssna på musiken.
Har även märkt att jag, efter att jag började med hifi, inte lyssnar alls lika mycket på skivor som är sämre inspelade, vilket är mycket tråkigt. Ta José Gonzales skiva - den är ju helt fantastisk!! Men hur kul är det när det låter som mono? Trist tycker jag, att jag inte kan njuta lika mycket bara för det! Tror folk med sämre anläggningar kan njuta MER av hans skiva!
Däremot lyssnar jag massor på mp3, något som vissa hifi-vänner tycker är att misshandla min anläggning. Jag tycker det låter kalasbra. Visst, inte lika bra som vanliga skivor, men helt ok och fullt njutbart!! |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 01:41:30
|
OT
quote: Ta José Gonzales skiva - den är ju helt fantastisk!! Men hur kul är det när det låter som mono?
menar du den första? Ljudbilden är kanske inte den mäktigaste som går att uppleva och sångljudet är inte helt rent, däremot är Gonzales första platta tämligen okomprimerad vilket gör att man gärna drar på lite, det tycker jag är trevligt. Plattan är lite ojämn låtmässigt tycker jag, några fantastiskt bra låtar och några ganska enformiga, småtrista. Men den är dock väl värd att köpa. |
Edited by - hifirocker on 2005/02/24 01:44:21 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 02:52:23
|
Givetvis står musiken i första rummet, men upplevelsen blir större med en bättre anläggning. Tyvärr kan vissa skivor vara så däliga att de förstör innehållet, vilket förmörkar himmelen. I övrigt trodde jag i min enfald att syftet med en bra anläggnin var att få ut så mycket musik som möjligt ur skivorna. |
Bravo |
|
|
oscar-ja
Member
77 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 10:47:28
|
Intressant tråd med en del riktigt bra inlägg. Jag känner igen mig i det svanbo skriver. Jag tycker i och för sig att det kan vara okej att lyssna på ljudanläggningen ibland, jag är en hifi-nörd och då gör man sånt. Detsamma gäller mitt nörderi vad gäller fotografi, datorer, inredning ... Man går onödigt djupt och kommer bitvis ifrån vad det handlade om från början, men det är ändå kul!
quote: OK, men är det någon som avstår från att lyssna på musik, helt p.g.a. att ljudet inte är tillräckligt bra?
Jag har faktiskt ett exempel på det. Av mina ungefär 300 cd-skivor är det nog bara en som jag inte längre kan lyssna på sedan jag skaffade en riktigt anläggning: George Michael. Jag har försökt, för jag gillar faktiskt musiken, men de har mixtrat så mycket med den att jag inte pallar med den. Jag får ont i öronen efter ett tag, eller blir bara irriterad. När jag förklarar det här för vänner tror de mig aldrig, så jag spelar skivan (Greatest Hits) och ber dem lyssna på s-ljuden. Det brukar ta en halv minut så vet de precis vad jag menar.
Avslutningsvis kan jag säga att jag håller med silvervarg. Vissa artister (till exempel Tracy Chapman) lyssnar jag aldrig på om det inte är en bra anläggning. Det tappar bara för mycket. Dessutom spelas de så mycket att jag inte vill ödsla dåliga uppspelningar på dem, eftersom jag ofta gränsar till att spela sönder de här skivorna. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 19:07:29
|
Jag trodde bara han hade gjort en, den som slog nu för något år sen... jag tycker som sagt det är riktigt dålig ljudkvalitet på den, har även hört från en insatt källa att den spelades in i hans sovrum... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 19:09:36
|
Mitt förra inlägg var ett svar på hifirockers inlägg, har tydligen inte lärt mig hur citat-funktionen fungerar... |
|
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 23:16:05
|
Musik är en upplevelse, en konstform. Ljudkvalitet är ett mått. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
Edited by - Calle H on 2005/02/24 23:16:18 |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 01:14:40
|
Musiken! Prioriterar känslan musiken ger mig.
Buckethead - Colma... käs inspelning/mixning med mycket brus, många missar men musiken!! känslan! ojojoj En skiva jag kan rekomendera trots skönhetsfelen.
|
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
BengtO
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 08:34:32
|
Vem har sagt att det är dålig ljudkvalitet för att inspelningen är dålig, eller låter dåligt enligt vems mått egentligen?
Det kanske är just så artisten vill att sin musik ska låta... |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 09:09:46
|
Tja, ljudkvaliteten är inte alls oviktig för mig, bra musik OCH bra ljudkvalitet ger den största njutningen. Dessutom är jag naivt intresserad av audiofilskivor för att inte tala om test- skivor .....
Ljudkvalitet ger mervärde för mig !!!
Martin |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 09:24:33
|
OT
svanbo:
själva inspelningskvaliteten är inte den bästa, däremot är är hans skiva ganska okomprimerad vilket gör att den åtminstone låter mer levande (med mer dynamik) än mycket av den söndermastrade populärmusiken som ges idag. Fast givetvis hade skivan gärna fått haft en renare ljud. |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/02/25 : 09:54:00
|
Är man inte intresserad i prylarna så lägg alla pengar på CD-skivor o köp en billig ministereo på ÖB....och var nöjd med det och sluta försöka övertyga alla andra att dom hör fel!! Var lite Buddist.....
En fråga om prioritering och intresse, är man prylbög som jag själv så är halva nöjet nya blänkande maskiner |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Topic |
|