HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hör jag skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:08:44  Show Profile Send remote a Private Message
Har ett par Dynaudio A72-högtalare som jag driver med Rotels RA2-förstärkare. Jag har inga problem med effekten, men har läst här på forumet att A72:orna kräver kraft för att låta optimalt? Någon som tror att det kan vara värt att uppdatera till Rotels nya RA3-stärkare i mitt fall? Uppgraderingsjävuln är på mig...Han vill ha mina pengar.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:17:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Någon som tror att det kan vara värt att uppdatera till Rotels nya RA3-stärkare i mitt fall?"

Nej.
Spara pengarna och gör en ordentlig uppgadering om ett år i stället. Detta liknar mer ett "sidohopp" och brukar vanligtvis resultera i att man iallafall "måste" uppgradera senare..

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:18:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Precis satsa på en förstärkare som är både kraftigare och bättre, dvs uppgradera ordentligt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:52:37  Show Profile Send remote a Private Message
Okej, ni har antagligen rätt. Har köpt Tuner och CD i samma Rotelserie, och det ser snyggt ut i rummet. Därför vill jag helst ha nåt som smälter in s a s. Fast det är klart, Copland gör ju SNYGGA grejor. Och de borde väl ha nåt som låter bra med A72:orna...hmm. För A72:orna kan väl sägas ha mer potential än med nuvarande förstärkare? Jag är intresserad av bra ljud vid låg till medelhög volym.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:14:20  Show Profile Send marens a Private Message
remote: Jag har också Rotel RA-02. Jag tycker att effekten räcker till men om jag någonsin skulle vilja ha mer effekt, så planerar jag att köpa ett stort slutsteg på mer än 200W helst 500W och använda denna till försteg. Det är en mycket bra förstärkare tycker jag och är mycket nöjd med i princip allt. Bra handhavande, kvalitet, ljud osv. Volymkontrollen tex är ovanligt linjär (balansmässigt) i botten så att man kan nattlyssna på låg volym om man vill. Det är få förstärkare som är bra på detta.

Små hopp i effekt gör ingen större skillnad. Med 60 W kan su spela 10log(60/40) = 1,8 dB högre. Det är nog inget som märks tydligt kan man säga. Går man däremot upp på några gånger mer effekt. 200W tex så kan man spela 7dB högre. Med 400 Watt kan du spela 10dB högre det är ungefär dubbelt så hög upplevd volym.

Så jag skulle starkt råda dig till att behålla din utmärkta förstärkare och i framtiden köpa ett rejält slutsteg i stället.

Edited by - marens on 2005/02/25 18:14:52
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:15:16  Show Profile Send remote a Private Message
Marens, kul att du gillar RA2:an. Jag hänger inte riktigt med i ditt tekniska resonemang. Jag är som sagt inte ute efter att kunna spela högre. Grannarna är så nöjda som det är, he he. Skämt åsido, jag drar aldrig på särskilt hög volym.

Blev lite besviken på Hifi-mässan. Alla demare vred på för att visa kraft. En fin ljudanläggning för lägenhetsinnehavare gick inte att få demad tyckte jag (förutom en del LP-spelare). Finns det inte ett värde i att kunna ha detaljerat och dynamiskt ljud på lägre volymer?

(ah, nu låter jag som en grinig gubbe, men det äro jag icke!)

Anders
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:21:43  Show Profile Send marens a Private Message
Alltså, jag förstår precis vad du menar med att du inte är ute efter att spela högt. Det är inte jag heller. Jag lyssnar dessutom mest på hårt kompimerad pop och elektronisk musik, i en liten lägenhet. Dynamikbehoven hemma hos mig är inte stora direkt. Men om jag skulle flytta till en större lägenhet och börja tjäna en massa pengar, vilket jag inte gör idag. Så kan det tänkas att jag vill ha möjlighet till mer dynamik i anläggningen för lite finare inspelningar som kräver detta. Då är ett stort slutsteg bra att ha så att inte transienter klipps. Det är ju stor skillnad mellan att spela högt (medelnivå) och att ha stora dynamikreserver.

Kan tillägga att mina högtalare har en känslighet på runt 85dB vilket inte är överdrivet mycket. Dina ligger nog också i de krokarna, men svårdrivna tvivlar jag på att de är.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:24:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
Spara till en RA1062 istället för en RA03. RA1062 verkar vara väldigt bra!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:27:47  Show Profile Send marens a Private Message
Men det är ju knappt någon skillnad i effekt. Dessutom har jag jämfört de båda och kunde inte uppfatta någon som helst skillnad i ljudkvalitet. Men om man jobbar på en tidning tex och testar produkter en och en med månaders mellanrum så "låter" de såklart proportionellt bättre ju strörre prislapp de har.

Edited by - marens on 2005/02/25 19:31:21
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:30:42  Show Profile Send remote a Private Message
Marbrink, jag kollade på 1062:an, men det räckte med att kolla om du förstår vad jag menar...

Anders
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:34:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Med vissa högtalare upplever jag att man måste "sruva upp" ordentligt för att dom ska "släppa". Kanske har du valt fel högtalare för din lyssningsvolym.

Ofta vrider man ju upp volymen för att testa, men det viktiga är ju faktiskt att man testar objektet på ungefär den volym man generellt använder sig av.

På lite lägre volym tycker jag definitivt att man kan använda tonkontroller beroende på dagsform.
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:36:04  Show Profile Send remote a Private Message
Marens, hur kan jag testa min anläggning så att den "klipper"? Det vill jag höra hur det låter.

OK, du lyssnar mest på elektronisk musik, men det gör jag också. Ickeförty (är det ett ord?-ja, idag är det det) skulle jag vilja testa grejorna. Förslag på CD, som dessutom är bra så köper jag den imorrn.

Anders
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:42:19  Show Profile Send marens a Private Message
Jag lyssnar mycket på drum'n'bass och elektro-aktiga saker. Exempel på bra skivor lite snabbt: LTJ-bukem - journey inwards (lyssna tex på watercolours, bra låt), squarepusher - ultravisitor (låt: lambic 9 poetry) eller - hard normal daddy (-97) fast den skivan är inte så bra att utvärdera hifi med.

edit: lättast att testa hur det låter när anläggningen klipper är det med lite glesare (helst akustisk) musik, med mycket dynamik. Har inget bra exempel på rak arm. Kanske något klassiskt orkesterverk typ "firebird" eller vad den nu heter.

Edited by - marens on 2005/02/25 19:46:44
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:53:08  Show Profile Send marens a Private Message
Angående mässor: Tänk på att brusnivån är betänkligt högre där än hemma... Fast nog är de flesta högtalare mer eller mindre lågupplösande och man måste vrida på för att höra. Jag tycker bäst om när det går att höra detaljer även på låg volym.
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:55:06  Show Profile Send remote a Private Message
Okej, tack. Jag skall Googla lite på dina tips. Annars går jag in i nån skivbutik imorrn och frågar efter nån bra CD som kan klippa stereon. Kan bli kort besök. Eller långt.

Anders
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:05:15  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har själv Dynaudio Contour 3.0, och mycket riktigt så blir det bättre med mycket effekt. Men jag håller med Sanoj, samla i ladorna tills du har "deg" nog att ta ett större steg.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:34:24  Show Profile Send remote a Private Message
Tack, det verkar vara ett samstämmigt råd att ta i ordentligt vid nästa uppgradering, istället för att införskaffa RA03:an.

Vadom min andra fråga, om Dynaudio 72:orna har mer potential? Frågar bara för det blir ju mer pengar kvar till förstärkare om jag har kvar dem.

Anders
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/25 :  21:02:28  Show Profile Send lasselite a Private Message
Eller så vänder man på frågan och undrar om roteln lirar bättre (för dina behov) med andra högtalare. Högtalarna i samspel med rummet är ju (iaf enl de allra flesta) det som har allra störst påverkan på ljudet.
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/25 :  21:10:01  Show Profile Send remote a Private Message
Sant, sant Lasselite. Men jag bara tänkte att högtalarna är, i allafall prismässigt, i en högre liga än RA2:an. Och jag gillar dem dessutom. Men med MYCKET pengar kanske man kan få dem att låta LITE bättre?. Jag har snöat in på den där allmänt citerade allkunskapen att mer kraft bakom högtalarna får dem att låta bättre även på låg volym? I synnerhet dessa högtalare?
Anders
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/25 :  22:27:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Skulle kunna bli ett väldigt intressant test att vid behaglig lyssningsvolym lyssna på nivåkalibrerade förstärkare av olika märke, uppbyggnad och angiven effekt. Jag tror inte att effektsiffran eller priset kommer att vara utslagsgivande i ett sådant test. Snarare preferenser och dagsform. I väldigt många fall kommer det nog vara skillnad snarare än bättre/sämre.

Men... vad vet jag
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/25 :  22:45:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Men det är ju knappt någon skillnad i effekt.


marens: Nu ska vi inte snöa in på det här med effekt va? RA1062 anges till 2*60 watt i 8 ohm tror jag. Men Hifichoice mätte upp den till nästan 2*100 watt. RA1062 har överösts med jättefin kritik i alla tester jag läst. Hifi+, Hifichoice och High Fidelity med mera. Det brukar tyda på att produkten är bra vare sig man litar på hifitidningar eller ej. Förmodligen är RA03 väldigt bra också dock...

remote: Om du lyckas hitta en beggad eller demo RA1062 lär du få ett lite större lyft än om du byter till RA03. Dessutom kostar RA1062 bara 1500 kr mer än RA03 och det är ju ingen jätteskillnad direkt om du nu ändå ska byta. Jag hade mao satt ut en köpesannons på en RA1062. Kan du få en beg. eller demo RA1062 för samma pris som en ny RA03 tycker iaf jag valet är givet..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/26 :  01:21:20  Show Profile Send marens a Private Message
Marbrink: RA-02 har ju också hyllats i diverse hifipress. Vad är det för konstigt med det, de flesta får ju 5 stjärnor, det betyder ju i praktiken ingenting. Sedan mäter hifitidningarna alltid mer effekt än vad tillverkarna anger i snitt. Det är för att de mäter dynamiska effekten. RA-02 mätte runt 55W i hifi-choice om jag inte minns fel.

nu ska vi se 10log(100/55) ~3dB, stax under. Inte så stor skillnad i headroom.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/26 :  04:11:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Precis som ovan fastslagits så krävs det ordentliga förändringar för att det skall ge någon verkligt hörbar förbättring och inte bara några detaljförändringar. Räkna med att nypriset på den nya bör vara dubbelt så mycket som för den gamla, som ett riktvärde dock.
Nämnda RA1062 kan ju mycket väl vara en förstärkare att prova.
Frågan är ju om du har möjlighet att låna hem och prova några olika förstärkare.

Bravo
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/26 :  10:26:57  Show Profile Send remote a Private Message
Kära vänner. Angående 1062:an. Kanske bäst att jag förtydligar min tidigare kommentar "det räckte med att kolla på den"; Svartanodiserade aluminiumprofiler monterade på sidorna av natur/silveranodiserad front...Det går fetbort i mitt vardagsrum. Inte för att det är superdesignat hemma, men jag vill inte få ont i ögonen av att lyssna på musik . Sorry alla som har 1062:an, jag försökte uttrycka mig subtilare förut.

Referene Audio brukar ha A72:orna riggade i butiken. Jag skall ta och kolla om de kan ha nåt stärkaralternativ att lyssna på.

Helt OT: Ljudmakarn har ett par elektrostathörlurar för provlyssning. De låter väldigt speciellt. Måste rekomendera en lyssning. Intressant att höra vad nån annan tycker. Satt och lyssnade i hörlurar hemma igårkväll, men kunde inte låta bli att tänka på dessa.

Anders
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/26 :  10:27:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
marens: Jovisst är det så. Jag bara framför min åsikt. När det handlar om så pass små prisskillnader tycker iaf jag man ska gå på den lite bättre förstärkaren för annars brukar man ångra sig i efterhand...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/26 :  10:29:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
remote: Jag kan nog hålla med dig om att RA03 är snyggare än RA1062. =) Vilka lurar var det du lyssnade på?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000