HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är viktigast, ljudkvalitén eller musiken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:10:42  Show Profile Send yudansha a Private Message
Självklart ska man ha en bra anlägging för att förhöja musikupplevelsen!

MEN...
Väljer ni musik efter hur bra den låter eller är inspelningskvalitén mindre viktig så länge ni spelar den musik ni är mest sugna på att höra?
Njuter ni av realism och välljud eller diggar ni musik?

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:16:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag väljer den musik jag gillar, lyssnar tex mycket på hårdrock som ofta är kassa inspelningar...är det sen bra inspelningar är det givetvis en bonus. Vissa skivor som låter bra, tex Sophie Zelmani, Norah Jones är ursköna att höra på med kanonljud, men musiken gillar jag också! Låter tex Britney spears () senaste skiva urbra ur hifi-synpunkt lyssnar jag inte på den för det...hon gör sig bäst på bild, höra henne sjunga vill jag inte...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:17:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Musiken - självklart. Jag ser anläggningen som ett kommunikationshjälpmedel, och ju bättre kommunikationen
går fram desto närmare kommer man musiken. Så de här sakerna hänger samman i högsta grad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:19:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bernt Jansson: Håller med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:20:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ursäkta, men vilken korkad fråga!

Vem kan njuta av musik som är söndermixad, dåligt mastrad, distad, etc?
Vänd på det! Vem kan njuta av rent riktigt ljud om musiken är plockepinnjazz med kina influenser helt utan ton, takt, timeing eller "musikalitet"?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:21:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Håller med till 100%

Musiken är den enda anledning till att jag satsat mer och mer över åren på anläggningen. Just för att förhöjja njutningen än mer och för att som Bernt så fint uttryckte det "komma närmare musiken" och musikerna.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:23:02  Show Profile Send yudansha a Private Message
En annan intressant aspekt är om musiksmaken har ändrats till musik med bättre ljudkvalitet sedan hifi-bacillen slog till. Klart att en bra anläggning hjälper en att upptäcka ny musik, men sätter man inspelningskvaliteten högre på dagordningen nu, eller är den mindre viktig eftersom anläggningen är så bra?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:26:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ljudkvalitè naturligtvis. Det spelar mindre roll vad det är för något jag lyssnar till då jag ändå bara sitter och lyssnar på inspelningskvalitèn.....eller


....nä den frågan är väl ändå ganska självbesvarande yudansha.


// Jonas








Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:26:58  Show Profile Send yudansha a Private Message
EngelholmAudio: Menar du att man inte kan njuta av söndermixad, dåligt mastrad, distad musik? Eller är det självklart att man kan det, bara musiken är bra?
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:29:40  Show Profile Send yudansha a Private Message
Håller med om att det är ganska självbesvarande, men med tanke på att många köper skivor beroende av bolag och inte alltid av artisterna, och dessutom gärna beskriver kvaliteten när de pratar om skivor så kan man faktiskt få undra!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:37:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tyvärr borde man kanske tänka mindre på återgivningen och mer på musiken men det är inte alltid det lättaste
Distad musik är inte så jättekul att lyssna på även om musiken i sig är bra. Det ää väl iofs ett lite ett moment 22 med att vilja ha en så bra HiFi-anläggning som möjligt för att kunna avnjuta sina skivor på bästa möjliga sätt.
Rent generellt så betyder ju det att destå bättre den blir destå mer avslöjande blir den vilket tyvärr gör, om man har otur, att en större del av skivsamlingen indirekt blir tråkig att lyssna på. Så är det iaf i mitt fall då jag märkt att det mesta av musiken jag äger ändå är komprimerat och söndermastrat

Matte76, intressant att du tycker Zelmanis skivor låter bra. Jag har alla skivor utom den senaste och måste säga att jag tycker att ingen av dom har särksilt bra ljud. Dock är det helt klart bra musik

Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/02/23 13:44:48
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:41:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag svarar med en fråga:
Kan man leva med det ena utan det andra?

I rest my case.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:45:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Håller med om att det är ganska självbesvarande, men med tanke på att många köper skivor beroende av bolag och inte alltid av artisterna, och dessutom gärna beskriver kvaliteten när de pratar om skivor så kan man faktiskt få undra!


Inte nog med det, VILL INTE skapa en hyperdebatt och pryttlar som skapar bättre ljud, Möss, shakti, dyra kablar, silver säkringar med mera. Men många verkar ju faktiskt prioritera och försöka få anläggningen att låta bättre med det man har, istället för att köpa en bunke ny musik?

Skulle musiken enbart stå i centrum, skulle ALLA köra EKK. Fy fasen med skivor man hade haft i hyllan istället för att köpa Transparent Opus MM kabelar för 340 000:-

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:45:57  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Musiken är ju viktigast. Annars kan man ju lika väl sitta och njuta av sinustoner!
Dock så är det ju roligt när äldre inspelningar remastras på ett bra sätt. Lyssnade igår på XRCD JVC Utgåvan av Breakfast at Tiffany's. Det lät mycket mycket bra!
/Shaft
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:47:53  Show Profile Send yudansha a Private Message
Men är det samma sak att sätta musiken först, som att lägga pengarna på musik? Man kan väl sätta den musik man redan inhandlat först!?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:49:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Baltazar: Jag vidhåller att Zelmanis skivor har mkt bra ljudkvalitet! Åtminstone i min anläggning...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:51:23  Show Profile Send yudansha a Private Message
OK, men är det någon som avstår från att lyssna på musik, helt p.g.a. att ljudet inte är tillräckligt bra?
Har stött på flera som tycker att en sämre inspelning inte är värd att lyssna på om man har en bra anläggning.
Att det inte går att njuta om det låter dåligt, oavsett vilken musik det är på skivan!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:53:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker vissa inspelningar är så dåliga att jag sitter och väntar på att de ska släppa nyremastrade versioner...tex viss hårdrock. Men det mesta låter bra nog att vara lyssningsvärt även i en bra anläggning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:04:10  Show Profile Send jaejin a Private Message
Får vara ärlig att säga att musiksmaken har förändrats med hand hifiintresset har ökat. Jazz som i princip var den enda musikstilen som jag inte gillar och det har med hand blivit mer och mer tilltalande. Kan ha lite med ålder att göra, säger vi.

Men ofta så låter en viss musik bättre än andra i bra anläggningar. Detta gör att upplevelsen förhöjs och att den musiken förmedlar mer.
Då blir musiken bättre. Så har det varit för mig. Det går hand i hand. Synd bara att inte fler artister bryr sig om ljukvalitén- de är ju ändå musiker

Musik är bra på så sätt att det passar oavsett sinnesstämning.



Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:17:07  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har en ny arbetskamrat som snabbt talade om för mig hur han står i förhållande till musik och HIFI. Han har tydligen haft(har) ett flertal personer i sin omgivning som snackat sönder ALLT om HIFI och musik (som vi gör dagligen här på forumet). Den största "tabu" delen här är väl hur vi hör på musiken som ngn har skapat. Det snackas om att vi skall kunna återge musiken så precist som möjligt, ha samma akustikmiljö som de som mixade mastertapen med mera. Men vem rökar på och försöker analysera hur den skyhöga artisten "hörde" sin musik mitt uppe i ruset då den FÖRST skapades i huvudet på densamme? (Hur många STORA artister har inte medgivit att de varit höga/berusade på ngt när de skrev/spelade in just den låten) En mixning är ju en tolkning, en kompromiss i hur ngt var. Det som hamnar på den "färdiga" mastertapen är ju inte riktigt samma som de i studion hörde som var där, det har släpats igenom mikrofoner, ljudkretsar, sparats på tape, hämtats upp igen, mixats ihop från flera kanaler till färre, osv...

Nej, han har idag lagt all teknik på hyllan och är istället instresserad hur en viss musik låter i en "vanlig" stereo anläggning. Vilken känsla ger den? Ta med cd skivan till ON-OFF, lyssna på en micro anläggning, hur ter sig musiken där? Till sist, lyssna på den igen genom en klockradio. Det är mer spännande och man hittar fler detaljer och skillnader genom att hela tiden byta media som återger musiken, än att "försöka" återge den som ngn uppfattade den just då.

Det blir svårt att "höra" det som mixeransvarige hörde just då, med en lätt förkylning, en halv flaska whiskey i kroppen och eventuellt rökandes på en joint.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/23 14:19:54
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:19:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message


Vilket väljer du: körning av en Mazerati i släckt vindtunnel för att höra motorljud och känna hur transmissionen löper - eller uppleva en slingrande bergsväg på våren?

Vilket väljer du: att putsa din expressomaskin eller dricka kaffet?

Vilket väljer du: att gilla hifi eller lyssna på musik?

Håller med EA och Sanoj. både och såklart! Gärna på samma dag

mvh

ps. om musiken är felinspelad och söndertrasad av något källarproffs så är den omöjlig att lyssna på, och det är knappast hifianläggningens fel...

,




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:30:47  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag blir superglad av att sitta hemma och lyssna på till exempel U2. Deras inspelningar är väl inte de renaste precis, men musiken är jävligt go. Jag gråter inte när jag spelar samma cd i bilen, jag får fortfarande samma rysningar och gåshud när jag hör vissa partier/låtar fast jag inte har ett ljud som på mils håll är det samma som hemma i soffan. När de spelar en av låtarna på tv, som jag hör via TVns högtalare, infinner sig samma "känsla". Jag springer inte fram , trycker MUTE och slänger i cdn istället. Musiken berör mig lika mycket i alla 3 fallen.

Att hitta microdetaljer hit och dit, eller att höra en "ren, lugn" inspelning i soffan kan få en att känna en ännu djupare avslappning, njutning. Men den känslan är inte på långa vägar självdrivande. Som ngn sa tidigare angående jazz, så känner jag också till en person som köpte en lp svarv för xxx pengar. Det ända som lät bra till sist efter massor av uppgraderingar och tweaks var specialpressade jazz plattor, ngt som han normalt inte lyssnade på från början. Men eftersom all "main stream" pressades med sådan usel kvalité för kostnads vinnings skull fanns det inget val. Kvalité och teknik gick före musik.

Jag hoppas att jag ALDRIG hamnar så djupt i detta HIFI träsk..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:35:42  Show Profile Send yudansha a Private Message
Hi Fi Consult: Jämförelserna haltar. Bilar är inte för vägen som hifi är för musiken. Samma sak för kaffet.
Men du säger att viss musik är omöjlig att lyssna på om den är felinspelad och söndertrasad, vilken musik tänker du på då?
Är det mycket musik som släpps som har så undermålig kvalitet?

Edited by - yudansha on 2005/02/23 14:37:20
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:38:45  Show Profile Send yudansha a Private Message
SpLiX: Jo, jazzen verkar ju onekligen konsumeras i större proportion i hifi-leden än hos övriga befolkningen...
Go to Top of Page

leifer
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:47:53  Show Profile Send leifer a Private Message
Jag har alltid varit intressard av hög ljudkvalitet. Samtidigt känns jakten på hi-fi som jakten på den heliga graal. Det är som att tanken är att man aldrig ska hitta den, bara leta. Det hörs ju på namnet; High Fidelity - HÖG naturtroghet dvs inte FULLSTÄNDIG naturtroghet. Man har alltså gett upp från början!

Kommer t.ex. nånsin klassik musik låta lika bra på en hemanläggning som i en konsertsal?

Själv håller jag mig till billiga men funktionella prylar. Har alltid varit misstänksam mot att köpa det dyraste för jag tror ändå inte att man blir riktigt nöjd, möjligen nöjd ett par veckor, sen måste man köpa nytt igen. Nån på forumet som har dunder grejor och är HELT nöjd?



Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:04:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nope! HELT nöjd blir man nog aldrig... När jag köpt ny cd-spelare och nya kablar blir jag dock MYCKET nöjd... Ett tag i alla fall

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/23 15:06:28
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000