HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för fel på mitt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

malkolm.
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/23 :  21:58:41  Show Profile Send malkolm. a Private Message
Nu blir det långläsning för er som orkar, har svårt att korta ned detta. Först och främst vill jag också säga vad jag tycker om bra ljudbild kontra att lyssna på en artist på exempelvis bilstereon. Jag tycker mycket om att lyssna på mina favoriter i en sämre anläggning och ifall jag var tvungen att välja mellan en dålig anläggning och min favoritartist kontra en bra anläggning och någon jag ogillar så vinner det förstnämnda. Där tycker jag att den diskussionen också kan sluta, rätta mig ifall jag har fel.

Tack allihop för era fina och ödmjuka svar. Jo, grejorna är inspelade och ca 1/2 år gamla, men jag har länge funderat över ifall felet sitter i mitt huvud eller i elektroniken och envis/romantisk som jag är så tror jag fortfarande att chansen finns att uppleva "aha" upplevelsen. Akustiken tror jag utan att veta alltför mycket är "jätteviktig" för att få ett ok ljud, och enligt mig bör akustiken prioriteras nästan lilka högt som elektroniken självt. Något som kanske inte framgår i min tidigare text , men som jag ändå är tveksam till är ifall en högtalare som kostar 15.000 istället för 5.000 skall kunna ändra ljudbilden såppas radikalt. För då skulle jag gärna vilja veta vad skillnaderna rent tekniskt är i sådana fall(?), för det är ju ändå samma format(CD eller LP) som skall spelas, men en kombination emellan alla länkar i kedjan samt CD-skivans kvalitet kan säkert vara det rätta svaret. Jag har för att diskutera CD-skivors kvalitet en CD-skiva som enligt mig har bättre ljud än mina andra, och det är en "best of" av Bob Dylan-24-bit digitally remastred. Det är långt ifrån perfekt ljud(ifall det nu är så viktigt, men jag tycker att jag vill ha ett ganska ok ljud ialla fall), men den är snäppet värre än mina andra skivor.

Min elektronik då? Cambridge Azur 640 både CD-spelare samt förstärkare. Till denna elektronik är ett par Quad 12l kopplade med tillbehörande stativ. Kablaget kostar ca. 1000 allt som allt, alltså ett medeldyrt kablage för anläggningens prestanda i övrigt.


Akustiken då? Jo, rumsakustiken har vissa brister(det är ett visst eko i lägenheten) som är uppenbara t.o.m. för mig som endast är en lekman vad gäller akustik, så det är givetvis inräknat i min planering att ljudbilden skall höja sig ett snäpp med förbättrad akustik. Allra bäst hade nog varit ifall jag väntat med den här tråden tills jag har gjort en akustikförbättring, men eftersom det är såppas mycket förändringar som jag ändå eftersträvar så tog jag det nu istället. Har jag lyssnat på grejorna innan jag köpte dom? Nej(köpte per postorder), och det var lite uttänkt också eftersom det är min första riktiga hifi-anläggning. Jag tänkte som så att jag köper något som åtminstone verkar ok enligt andra och som jag ialla fall inte kan bli totalt missnöjd med, och sedan har jag en referens tills nästa byte blir aktuellt.

-jag har lite glest möblemang, för lite på väggarna. Min ena rumssida är avdelat med en införskjutning för säng samt utgång till en hall. Så där blir det endast en väg i mitten med två införsjutningar på sidorna. Annars så har jag en hel vägg både bakom högtalarna samt bakom lyssningspositionen. Ca. 3 meter mellan högtalare och lyssningsposition och ungefär hälften mellan varje högtalare. Ifall jag skulle ha det idealt så tror jag utan att veta att rummet ifråga bör vara aningen större. På golvet bör jag ha mer matta, men jag har ändå en mindre matta strax framför högtalarna.

Min planerade akustikförbättring som går hand i hand med lägenhetsrenoveringen innebär att jag skall täcka över dessa två införskjutningar som jag talade om. Vid sängen skall jag ha ett tjockare tyg att dra för och vid hallen vill jag ha antingen någon forma av skjutdörr eller glasvägg. Ytteligare förbättringar blir att lägga heltäckningsmatta eller vanlig parkett med en tjock stor matta som täcker en stor del av rummet. Sedan aningen mer på väggarna etc. Finns det något mer jag bör göra vad gäller akustiken? Blir det stor skillnad ifall man exempelvis skulle bekläda väggarna samt tak i något slags akustikmaterial(?), för det kan jag tänka mig gör skillnad.

Vad lyssnar jag på för någon musik då? Jo, det blir mestadels svensk musik iform av visor,trubadurer etc. Jag kan också slå på rock ibland, klassisk musik och jazz. Sedan tycker jag faktiskt att jag förlorar en hel del bas också när jag lyssnar på rockmusik,. Djupet i musiken blir lidande och det skulle inte skada med ytterligare bas även fast det absolut inte är det viktigaste. Några högtalare som jag tycker är fina och är lite intresserad av rent utseende mässigt är Sonus faber, deras billigare modeller tycker jag ser mycket trevliga ut. Kanske att det vore något med rätt elektronik att provlyssna?


Svar och funderingar på en del av era kommentarer:

kme: Jo, rörförstärkare är nog något som jag bör kolla upp, desutom är dom ju ofta mycket vackra tycker jag.

Mahler: Noterar dina högtalar förslag.

Björn-Ola: Låter som ett fint förslag eftersom jag inte är så insatt, men först och främst så har jag själv för avsikt att förbättra grundakustiken i rummet.

Harry-up. Ja, det är nog mycket att fixa där.

CC. Intressant! Jag har både en större tv emellan samt data-anläggning bredvid stereon. Det kan ju mycket väl vara så att jag har andra referenser än vad jag har material tll, absolut. Det jobbigaste är nog ändå att behöva anstränga sig så mycket för att höra vad dom säger när dom sjunger, kanske inspelning eller så är det dålig hifi jag har..

jaejin:Noterar

shaft. Kloka kommentarer.

Bernt jansson: Ja, det är många ljudåtergivnings-tekniker att kolla upp.

Sebastian G. Jo, tänk att priserna skall behöva gå upp såppas mycket, men jag är faktiskt beredd att lägga en hel del för rätt grejor, men jag är inte ute efter begagnat även fast det kanske är dumt tänkt. Framförallt så är ju allt så plastigt i dom nedre prisregionerna(kanske att dom dyrare är i mångt och mycket också i och för sig). Jag menar, det blir ju ingen kvalitetskänsla riktigt.


mahler. Jag bor i mellansverige och skall nästa gång när det gäller inköp ta mig en tur till storstan. Jag behöver ingen hjälp här hemma just nu känner jag, men bjuder gärna in närboende när jag skaffat ett riktigt hifi-ljud eller för slutkorrigeringar i jak tpå ljudet(givetvis emot avgift), men det får bli en fråga efter min planerade lägenhetsrenovering.


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:24:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Med dom grejerna borde du kunna få ett vettigt ljud som du kunde vara nöjd med. högtalarna använde Audio consept på HIE 05 i ett litet rum med stor framgång. Kolla på bilderna så får du tips kring akustikreglering

Mitt grundtips för att ta ett steg framåt är två saker:
1 Lägg ner ordentligt med tid för att hitta en bättre placering av högtalarna. Prova enligt det jag beskriver i "kokboken".

2 Pröva effekterna av lite akustikreglering.det kan göras utan att det kostar någotgenom att ställa in madrasser och draperier i stor mängd för test. Det är lärorikt och viktigt för att få ett grepp om det är rätt väg att gå. Mer om akustik finns att läsa i länkarna i "kokboken".

Det bästa med dessa är att de är gratis och endast tar tid i anspråk. Säg hur många uppgraderingar som är det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:33:10  Show Profile Send lasselite a Private Message
MickeY hann före och vill bara lägga till att du kan testa med att flytta på TVn

I övrigt tycker jag det är fantastiskt att kunna komma med så många tipps utan att veta mer om anläggningen och rummet Fantastiskt
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:36:13  Show Profile Send labrat a Private Message
Quad 12L spelar riktigt bra, äger själv ett par 21L (tyckte att de gav en bättre helhetsbild med mer bas, sedan gillar jag golvare bättre). Kör med en Shanling SLM-A40, klass A-förstärkare lite åt det varmare hållet. Tycker det låter fantastiskt bra, och realistiskt. DOCK kräver det bra inspelningar, det finns många mediokra skivor som knappt är lyssningsbara. Sedan är högtalarna också (antar att detta även gäller 12L) väldigt känsliga när det gäller placering. Jag har hört att det rekommenderas att Quadarna skall stå minst 1m från vägg, jag tycker dock att mina låter bäst när de står ca 50cm ifrån. Jag har själv en Pioneer DV626D som signalkälla för tillfället, dvs en ganska medioker och trist dvd-spelare, och jag tror att en uppgradering (en beg. DAC är nog det jag kommer satsa på) skulle göra mycket för mitt system. Den svagaste länken är ju alltid den som sätter begränsningarna, jag tror också att dina 12L'or skulle må bra av att få lite bättre elektronik. Tycker själv dessa högtalare passar bäst för just den typ av musik du verkar vara intresserad av, varken realism eller djup är något jag saknar (och inte heller de Quad 12L jag fick demade när jag jämförde de med 21L).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

malkolm.
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:52:29  Show Profile Send malkolm. a Private Message
Ok, nej det är väl säkert mina krav som är omåttligt höga. Som sagt är tex. min Dylan skiva ok gentemot dom andra, men det är ju inte alls den "närvaron" som jag vill ha. Visst är ljudet bättre än i billiga anläggningar ifall vi tänker på detaljer som kommer fram och hörs bättre, samt att jag tycker att dessa högtalare ger ett "mjukare " ljud jämfört med billigare högtalare jag testat(tex. Sony ca. 1000-1500 kronor paret). Men vad gäller tex rösternas förmedlande är det en större förändring uppåt jag vill ha än differansen som det är mellan Quad 12L och dessa Sony(tror det var Sony jag hade) högtalare som jag hade innan. Jag strävar också efter en bättre instrumental ljudbild(en helt annan närvaro som sagt) och att enskilda klanger skall komma fram bättre, men i det instrumentala fallet vågar jag inte säga hur realisstiskt det är att satsa betydligt högre.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:59:28  Show Profile Send labrat a Private Message
Kanske är dina krav omåttligt höga, men det ÄR svårt att få musik att låta helt realistisk, även med mycket bra högtalare. Jag tycker personligen att Quad 12/21L klarar jobbet väldigt bra, fast det är också oerhört stor skillnad mellan olika inspelningar (och den felkällan kommer man ju aldrig ifrån, oavsett hur fina högtalare man köper). Som någon annan sa, ta med de skivor du känner dig besviken över till närmsta hifihandlar, och be dom spela dom på deras finaste anläggning så då får lite mer referensramar.

Jag tycker även att du ska försöka sluta fokusera så mycket på välljud, och istället bara njuta av musiken. När man har lagt ut 15000:- på en stereo blir det lätt att man sitter blint och analyserar sönder allt, istället för att bara lyssna. Det finns utan tvekan anläggningar som låter mycket bättre än din, men man kan inte jaga det perfekta ljudet. Lyssna och var glad, musiken är det viktiga (så länge det inte låter ILLA). :)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/02/23 23:02:21
Go to Top of Page

malkolm.
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/23 :  23:11:26  Show Profile Send malkolm. a Private Message
labrat. Nej, där kan jag tyvärr ej hålla med dig ifråga om att sluta fokusera på ett visst ljud. Att sluta lyssna på musik, det gör jag inte ialla fall och visst är jag nöjd med att lysna på min anläggning när min favoritmusik spisas. Men det är ändå som så att alla har sina referensramar när musik är njutningsbar och anläggningen som jag lyssnar på ger mig inte den njutningen fdör tillfället, tyvärr. Sedan så kan jag hålla med dig om att när man når upp till ett ljud som man accepterar, så bör man nog vara försiktig att hela tiden leta fel, men det är ju upp till varje person vad man vill ägna tid åt.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/23 :  23:31:04  Show Profile Send Leif B a Private Message
Om jag förstår dig rätt malkolm, så saknar du lite värme i mellanregistret. Rätta mig om jag har fel.

Det är så fruktansvärt svårt att passa ihop ett system så att man blir helt nöjd. Kommer man halvvägs med en begränsad budget så är det inte dåligt. Kanske är det så att antingen elektroniken eller högtalarna inte kan uppnå det mål du ställer på dem. Dem kanske har andra kvaliteter som du inte riktigt uppskattar.
Många saker inverkar naturligtvis, rummet är et av de viktigaste.
För min del så tycker jag att kablar påverkar en hel del i timingen som får musiken att kännas levande. Placering av högtalare kan göra en hel del liksom placeringen där man sitter och lyssnar.

Det kan ta väldigt lång tid innan man har hittat hem, så att säga.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/23 23:33:02
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/23 :  23:52:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips är väl att helt enkelt gå till några bra hifi-handlare och förklara ditt problem, be dem demonstrera anläggningar i butiken och se om du hittar något som du gillar. Om hittar något du tycker om och priset är acceptabelt, be att få låna hem och testa innan du köper.

De flesta handlare har dessutom inget emot att dema sina "high-end" grejer om du ber om det, även om du kanske inte planerar att köpa något i den prisklassen så kan det ju vara bra att få veta om NÅGON anläggning låter som du vill; det är som sagt svårt att få något att låta "verkligt" och tyvärr är det ibland inspelningarna som sätter gränsen; prova därför med ett antal skivor.

Räkna med att spendera tid och besöka ett antal handlare om du ska ha chans att bli nöjd, recensioner kan vara en bra start men kan aldrig ersätta provlyssning; även om högtalare X är en testvinnare i Y antal tidningar så är det ändå ingen garanti att den passar just DIN smak.

Se bara till att ha roligt när du letar, hifi ska vara en rolig hobby.

Lycka till!




Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/24 :  00:40:43  Show Profile Send marens a Private Message
Hej!

Rummet:
Först och främst tycker jag du ska bolla med rumsakustiken som du ändå har tänkt. Hänga gardiner och tyger för att få bort fladderekon, placera högtalarna på kortsidan eller långsidan för att undersöka vilket som ger bra bas. Matta på golvet är ett måste! Sedan lite mer prylar och krukväxter.

Högtalarna:
Det låter som att du vill ha ett par högtalare med en mer avslöjande och tydlig ljudåtergivning. Har inte hört dina högtalare quad 12L, men bara för att folk säger att de är bra så behöver det ju inte alls vara det. Folk kanske i allmänhet har ett annat ljudideal än vi som vill ha en tydlig ljudåtergivning med fokuserad ljudbild där man hör detaljer lätt osv.

Jag tror inte att det är något större fel på din elektronik och kablar, det brukar inte vara det, små skillnader det handlar om. Du verkar vara ute efter en stor förändring till det bättre. Tror det är fel väg att hoppa på en byteskarusell med apparater.

Några tips på högtalare som du kan ägna lyssning åt som dels har en ljudbild och tydligt ljud:

-Intelligent Sound IS6
-Amphion Argon 2
-Kanske INO piP skulle kunna vara något, jag har inte lyssnat på dessa men jag tror att de är väl värda en lyssning utifrån det jag har hört om dem. kolla tex Rydbergs anläggning på detta forum.

Lite olika prisklasser, men det brukar ju vara så att pris och prestanda inte hänger ihop för fem öre.

Edited by - marens on 2005/02/24 00:41:35
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:16:57  Show Profile Send Bosco a Private Message
När du skriver om ljudbild och närvaro får jag en känsla av att det i själva verket är inspelningarna du inte gillar. Har du hört samma inspelningar i en annan anläggning och känt dig nöjd?

Multimono som oftast används idag ger ju en helt onaturlig ljudbild.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  05:04:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag tänker bara säga ett enda ord....

KABLAR!!!!!!!!!!!!!!!!!.. Läs tråden om Silver resolution.. Och sen tänker du till....
För att förklara ordet KABLAR lite..
Sätt dit kablar som KAN släppa igenom det du FAKTISKT spelar.. Och sedan reglererar du in EXAKT hur du vill det ska klinga ut med nätkablarna....

Bor du i närheten av Blekinge så kan jag lätt visa dig hur det fungerar. Och till snudd säkerhet också garantera dig resultat...
Om jag ska misslyckas så måste det snudd vara totalfel kombinerat med dina saker...Och det är det inte...Inte vad jag kan se.. Budget 15000 kräver lika mycket kablar som budget en miljon tyvärr... Om inte signalen reproduseras OK KAN inte varken 15000 eller en miljon spela ut det du vill... Oavsett vad du gör av högtalarna osv..

Klart köper du cervin wega kan du ju ALLTID få ljudtryck.. Men vackert ljud kommer inte utan att signalen KAN komma fram i fint skick....

Så ORDET är KABLAR.....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

malkolm.
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/24 :  06:40:46  Show Profile Send malkolm. a Private Message
Hahahaha.. vilken kabel-entusiast, härligt! Du har säkerligen mycket poäng i vad du säger, intressant och roligt med entusiaster inte minst.

Vilka kablar rekommenderar du att jag bör testa(?), eller är det inte så enkelt kanske, utan att man måste prova sig fram på något sätt?

Sedan måste jag ta tillfället i akt och undra om dessa högtalarkopplingar. Jag kör biwire och enligt kopplingsschemat har jag gjort det rätt, men kan man verkligen vara säker på att kablarna har 100% kontakt med högtalaren? Gillar inte desa kopplingar nämligen, utan skulle föredra sådana här kopplingar där man hör ett "klick", så att man är säker att dom sitter. Tack mayro förresten, för ett gott skratt på morgonkvisten.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/24 :  08:48:15  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej! Kanske är Quad 12 ändå problemet. Visst är det fina högtalare, men jag tyckte när jag själv provade dem hemma (med naim-elektronik) att det saknades något. De lät mjukt, behagligt, jämn återgivning i hela spektrat, bra spridning. Jag och min fru hade faktiskt bestämt oss för dem, men så råkade vi prova ett par begagnade Neat Petite och skillnaden var faktiskt stor. Neatarna hade en annan öppenhet och något sorts svårbeskrivet "djup", dom gräver fram mer av musiken eller hur man nu ska uttrycka det utan att låta flum-esoterisk och jag förstod att det var det jag saknade hos Quad, som f ö är väldigt trevliga, inte tu tal om det. Särskilt med tanke på priset. Neatarna har andra problem, en del ojämnheter i basen, som i o f s kan bero på rummet eller mina mediokra stativ, men de musikaliska fördelarna överväger enligt min enkla uppfattning.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:34:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag skulle nog gissa på att det är högtalarna. Som fd. ägare till 12L upplevde jag dom på ett liknande sätt, dvs. de var lite småtråkiga. Inte så utsläppta och högupplösta som jag ville ha det. Dock tyckte jag mellanregistret var ett av dess starkaste kort och de var verkligen trevliga högtalare i övrigt
Hursomhelst bytte jag efter ca: ettt halvår till Ino piP vilka gav mig vad jag ville ha och lite till vad gäller ljudåtergivning. Blev helt chockad när jag kopplade in dom för första gången De är helt fånigt bra och är enligt mig mycket bättre än Quad 12L på precis allt(bortsett tillgänglighet och utséende).

Kanske även skulle passa dig Malkolm?


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  12:11:57  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag kan utan att ens idag blinka säga orden...
Signal cable och silver resolution.... Alla kablar i den serien samt sedan en mix med den dyrare nätkabeln silver res samt Digital power och Magic powercord..

Men bor du i Blekinge eller så .. ja då kan vi prova..... Sen förstår du vad jag menar...

Tänk så här.. Bygg en bil och kör den på en åker utan väg.......... Tycker liknelsen är helt perfekt.... Din stereo spelar med samma problematik....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:00:23  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
När jag letade högtalare lyssnade jag bland annat på Quad 12, först med silverkabel av okänd tillverkare, gav en något vass och i mina öron jobbig diskant. Påtalade detta och det byttes till en hederlig koppar-kabel, vilket lugnade ner sakerna en hel del, men tyckte att de lät lite instängda och att det saknades botten i musiken. Men det var ett tag sedan, så ta det med en nypa salt. Kablarna gör skillnad, vet inte hur silver-resolution är, men antar att det finns risk att det kan bli lite vasst med dem också? (hade dessutom min bestämda uppfattning att kablar inte påverkar ett dyft vid tillfället, så fick man den illusionen krossad också :-] )

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:11:19  Show Profile Send mayro a Private Message
Om man läser ALLA som köpt dessa så finner man JUST detta faktum.. Att dessa INTE blir vassa.. Det är just detta faktum som är så unikt med dessa..... Läs..
Tror alla sådana liknelser med VANLIGA silvekablar försvinner direkt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:28:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kolla här! http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35035


Retro låter fint.
Go to Top of Page

malkolm.
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/25 :  06:48:42  Show Profile Send malkolm. a Private Message
Jag vill tacka alla för fina synpunkter och kablar skall nog tittas lite extra på, Mayro Nu får jag försöka lösa detta på bästa sätt och ifall jag får till något fint, så skall jag nog se till att uppdatera tråden och berätta vart skon klämde. Dock verkar det ju inte vara så enkelt efter att ha läst era synpunkter.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:36:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Trubadurer dvs röster och småskalig akustisk jazz
tycker många att blir bäst med rörförstärkare.
Rör ger oftast eftersökt värme och prima dynamiska
nyanser. Transistorer ger fast bas, oftast punch
på trummor. Själv kör jag med rör-transistor hybrid
och rörsimulerande transistor (Bow, dvs Bo Christensen).
En transistorförstärkare har jag märkt att ofta ger
en exakt ljudbild (pinpoint imaging) men mina förstärkare
ger litet diffusare ljudbild, men instrumenten får mera
luft omkring sig och blir på så vis naturligare.

Cambridge audio CD:n borde vara bra i sin prisklass,
up-sampling ger luft. Högtalarna är viktiga och på
den punkten bör man inte snåla. Olika högtalare låter
mycket OLIKA. Där är det bara att söka och söka.
För rörförstärkare behöver man oftast känsliga högtalare,
dvs 89-94dB/1m/1W.

Vill man ha den sista gnuttan luft ur anläggningen har jag
upplevt att man får det med äkta silverkablar. Har man inte
råd med silver kan man testa med silverpläterad koppar
(de flesta) men det blir inte riktigt lika bra.

Martin


Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/02/25 :  16:24:48  Show Profile Send rokk a Private Message
Jag har själv lyssnat på Camb Azur 640/540 CD samt förstärkare, och kan säga att de lätt blir för luftiga och vassa tillsammans med varandra enligt mig. Tycker int de passar bra ihop, testade även med en rad olika högtalare och kom fram till samma sak, de bör kombineras med något som är varmare i min mening, testa en lite 'varmare' och 'snällare' förstärkare eller CD-spelare och se om du gillar det du hör. =)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:22:49  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Först rumsakustik och placering, sedan högtalare. Det mesta(allt?) däremellan ger klart mindre skillnader.

Mvh

Edit: Ovanstående är min personliga uppfattning.



Edited by - Baltazar on 2005/02/25 17:25:29
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/25 :  23:41:24  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag vet att många inte kommer att hålla med mig, men min erfarenhet säger mig att det enda sättet att få äkta live-känsla (det du verkar vara ute efter, "känna rosslingar i rösten" etc.) är att investera i ett par hornhögtalare. De är oftast fula och tar plats och dessutom kanske inte har helt optimal frekvenskurva och går lika djupt i frekvens som t.ex. basreflexhögtalare, men det är som att ha musikerna i rummet. Tyvärr finns inga hornhögtalare att köpa i de flesta hifi-butiker, utan du får specialbeställa eller bygga själv (om du inte har råd med ett par Klipschorn för 140000 kr paret).

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/26 :  00:40:04  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Malkolm!
Jag har varit borta ett par dagar och hälsat på min kära gamla mamma så jag har inte kunnat skriva något, nu har ju läget klarnat lite när vi vet ungefär vad du har för anläggning...
-Jag trodde faktiskt att du satt med Dynaudio Audience 42 eller någonting åt det hållet...
Nu är det ju Quad 12L och det är en mycket bra högtalare, som är otroligt prisvärd! Det kan faktiskt vara så att du har ett helt annat ljudideal också men... jag återkomma till det senare! Låt mig först spekulera lite i vad jag tror att det är som felas! Det gäller min tidigare teori om att du har haft oturen att få grejor som matchar varandra på ett mycket olyckligt sätt. (Lägg märke till att många andra saker som nämts som placering, kablar mm också spelar stor roll)
Om du läser testerna av Quad så står det på minussidan "revealing"! Det test som jag läste fortsatte "What you play is what you get"! När detta står om en högtalare är det ett viktigt varningstecken, här gäller det att "matchningen" är rätt! En sådan högtalare kan låta fantastiskt bra med rätt elektronik, bra inspelningar mm, men de kan också rasa ihop som ett korthus och låta sämre än en "Sibaanläggning" när något är fel i kedjan... Mao så tror jag att dina 12L är alldeles för "bra" för dina Cambridgegrejor!
Om vi nu för enkelheten skull antar att det finns ett samband pris/prestanda och tittar på hur Quad sätter ihop ett av sina egna "lågprissystem", så kan det se ut så här.

Högtalare: 12L ca 4900kr
CD-spelare: CD-P ca 10500kr
Försteg: Preamp 8900kr
Slutsteg: 6800kr eller 11900kr beroende på om man väljer 99 eller 909.
Sub: L-sub 7900kr

Här är "dina" högtalare den billigaste enskilda delen i systemet, och jag är säker på att om Quad hade kunnat sätta ihop ett system med billigare elektronik som låtit bra nog så had de gjort det!
12L är som sagt en mycket prisvärd högtalare som ger dig pengar över att satsa på elektroniken, men jag tror inte den ska matchas med billigare elektronik...
Så vad göra? Jag tror inte du ska börja med att kasta ut högtalarna!
Har du lyssnat till ett Quadsystem som det jag beskrev ovan?
Det spelar enligt mig väldigt trevligt med ett varmt och behagligt ljud! Bra stereo helt enkelt! Om du då gillar det du hör så är dina problem ju lätta att lösa... Jag tror tex att subben skulle göra underverk i ditt system, den är nämligen inte bara till för att spela "mycket bas" utan den kommer att göra just det du eftersträvar, nämligen få ljudet mer "frigjort" (Finns några tidigare bra trådar om detta här på forumet) Nu

Nu kan det också vara så att du ändå inte tycker att "Quadsystemet", gav vad du var ute efter. Den ljudbild som du så fint beskriver i ditt första inlägg är nämligen ju just den som många här jagar år ut och år in och kanske till priset av vad 100st 12L kostar!
Vill du ändå fortsätta jaga så så vet vad ska ägna din framtid åt de närmaste årtiondena...
Det här blev väldigt långt, och jag som hade tänkt utveckla det där med olika ljudbildsideal lite mer, men det får bli imorgon!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/02/26 00:43:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000