HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är ute efter en 2-kanals förstärkare men vilken ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:52:53  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Har nu beslutat mig för att skaffa en 2-kanals förstärkare för musik lyssning och enbart använda min Sony reciever för hemmabio.

Det enda jag kräver av förstärkaren är i princip att man skall kunna koppla från försteget i den och kunna använda den som ett rent slutsteg (för att slippa flytta kablarna)

Kom igen nu och ge förslag, allt är intressant med ett pris runt 5000:- begagnat eller nytt. Skall dock passa mina HFLS-1:or bra...


Mvh Anders

Mvh Anders

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:25:09  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Oj....knepigt, mkt beror ju på ditt eget ljudideal o.s.v. Gillar du kanske det smått anorektiska och högupplösta ljudideal som håller på att växa fram, eller föredrar du lite mer värme, spelglädje o.s.v.?

Men ok, jag ger några förslag på produkter som jag anser vara välljudande:

***Beggad Rega Mira. Bör gå att finna för 5k beggad. Cirka 8k nypris.
(Varmt ljudande och extremt musikalisk i mina öron. Jo, äger en själv...)

***NAD C352. Kraftfull. Bra på det mesta, nypris 5k

***Rotel RA02. Spänstig, ren, få svagheter för pengarna. (Kommer dock ej ihåg om den har delbart för- slutsteg...) Nypris runt 5,5k
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:28:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kan du inte skaffa ett slutsteg?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/02/27 :  23:11:14  Show Profile Send ers a Private Message
Hmmm...ljudideal ? Inte en aning faktiskt, men min musik smak är ungefär Dream Theather, Metallica m.m. Så jag tror det borde bli lite varmare ljud med spelglädje isf.

Slutsteg är inte aktuellt eftersom jag tror att man får bättre ljud om man skaffar en separat 2-kanals förstärkare än om jag använder min Sony reciever som försteg. Det är en STR-DB940QS om ni undrar. Inget värsting betonat alls men det duger i våran lägenhet iaf.

Har sneglat lite åt Thule IA100 oxå, gillar designen skarpt. Frågan är hur det låter bara...


Mvh Anders
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/28 :  09:37:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Både Thule och NAD säljs i HiFi-Klubbens butiker. Försök komma till en sådan där de har båda för provlyssning och jämför dem!

www.hifiklubben.se

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/02/28 :  10:01:54  Show Profile Send ers a Private Message
Jörgen -> Vet du om man får låna med sig förstärkarna hem under en kväll eller så för att lyssna hemma ? Eftersom Hifi-klubben troligtvis inte har HFLS-1 högtalare till salu oxå =)

Mvh Anders
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/28 :  10:27:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Svar: Vet inte! Har emellertid märkt att de verkar ha olika policy i olika butiker. Så fråga är det enda råd jag kan ge.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bladerunner
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/02/28 :  10:52:11  Show Profile Send bladerunner a Private Message
Det är tydligen inte helt lätt att hitta förstärkare som kan separera för och slutsteg, men vet att det går i min Arcam Diva A75+ (7800:-). Den köpte jag för 4000:- obetydligt begagnad. Låter trevligt gör den också :)
Sen verkar det mest vara dyrare förstärkare som har denna funktion.

Mvh/ Christian G

Edit: Här är en tråd som tar upp vilka förstärkare som har den efterfrågade funktionen http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31664&whichpage=1&SearchTerms=av-l%E4ge

Edited by - bladerunner on 2005/02/28 11:03:38
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/02/28 :  15:04:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Marantz PM7200 har ett varmt och klangfullt ljud med mycket öppet mellanregister. 2 x 95 W. Ska kosta 6000:- men Inwarehouse säljer den för 4000:-. Den går att köra i ren klass A om man så önskar, och har då 2 x 25 w.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/28 :  15:42:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har inte lyssnat på någon Thule-stärkare, men har hört/läst att de ska låta rätt så trevligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000