HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur långt mellan högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/22 :  07:39:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilket avstånd ska man ha mellan fronthögtalarna för bästa ljudbild?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:03:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det beror på lyssningsavståndet. Lyssningsposition och högtalarna ska ligga i hörnen på en liksidig triangel är grunden. Sedan får man experimentera med avståndet melan högtalarna, avstånd till bak- och sidoväggar, ut- och invinkling av högtalarna, avstånd från bakvägg till lyssningspositionen och allt annat man kan justera i lyssningsrummet, för att få fram det bästa möjliga ljudet.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/22 08:03:56
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:08:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Finns det ingen formel eller liknande (har för mig det..)? Tex om jag sitter 3 meter från högtalarna, hur långt mellan dem rekommenderas då?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:24:52  Show Profile Send gromit a Private Message
Börja med att ställa högtalarna 46 grader isär. Experimentera därifrån.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:36:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har själv hittat info. Man ska tydligen multiplacera 1,18 med avståndet mellan högtalarna för att få fram hur långt till dem man ska sitta.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:50:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
stämmer bra.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:48:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Stämmer bra under vissa förutsättningar. Kanske i ditt rum med dina högtalare och i ditt rum. kanske inte...

Det finns fler förslag som är bra därute, du får exprimentera och se vilket som passar dig bäst.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:08:26  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ett gammalt tips jag fått var att om mellanrummet mellan högtalar var X så skulle man sitta 1,5 X ifrån. Så om man vänder det att du sitter 3 meter ifrån så blir det 2 meter. En liten höftning på avstånd. Sedan blir ofta begränsad av rum. Sedan är det bara att flytta och lyssna etc. stora steg till att börja med brukar vara bra så att hör ordenkliga skillnader.



Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:33:57  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vad jag har märkt i mitt rum är att följa tillverkarens rekomendationer angående högtalarens avstånd till bak- och sidovägg.
Då har man något att utgå från.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:01:48  Show Profile Send mapem a Private Message
Det där med 1,18 eller 1,5 är nog inte så kritiskt ändå, men det beror naturligtvis på högtalarnas och rummets egenskaper. Som Bubben säger är avståndet till väggarna i många fall viktigare. Mina högtalare står i hörn på långvägg, kanske 5 m från varandra och lyssningsplatsen är kanske 4 m från varje högtalare. Då blir kvoten 0,8. Inte enligt regelboken precis. Men det funkar rätt bra hos oss i alla fall.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:06:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Avståndet mellan högtalarna ska vara på sådant vis att man är nöjd med hur det låter.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:19:37  Show Profile Send marens a Private Message
Vilket avstånd man bör ha mellan högtalarna (resp. sig själv) beror inte bara på rummet utan även hur öronen uppfattar ljud från olika vinklar. Det är härifrån kvoten 1.18 kommer ifrån, det är för att få ihop ljudbilden på ett naturligt sätt. Dessutom blir ljudbilden känsligare för förflyttning i sidled om man har långt mellan högtalarna pga haas-effekten, alltså att man lokaliserar ljudet därifrån det kommer först i tiden beroende på tidsskillnaden.

Sen ska man ju inte ignorera rummet för det, se till så att man undviker tidiga reflexer i sidoväggarna samt att man får ett för högtalarna lämpligt avstånd till bakväggen osv. Möblerar man på längden i ett mindre rum tex så har man oftast lättare att få till basen i rummet (man slipper sitta så nära bakväggen och högtalarna kan placeras så att den jobbiga moden längs kortsidan minskas drastiskt) men man kan få problem med tidiga reflexer å andra sidan. I ett lite större rum har man oftast lite mindre kompromisser även om ett för stort rum inte heller är bra av flera anledningar, bland annat haas-effekten som jag nämnde.

Edited by - marens on 2005/02/23 12:33:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000