HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Accustica Applicata DAAD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:50:26  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har någon erfarenhet av elementen i fråga?

Jag har i mitt rum en svacka mellan 40 och 90 Hz, samt en förhöjning mellan 90 och 130 Hz, och har lite tittat på dessa som en alternativ lösning för att jämna ut basen.

Jag kör med ett par fullregistershögtalare (Montana EPS) och har provat "alla tänkbara" placeringsalternativ. Huset är byggt av tegel på träram, vilket antagligen orsakar svackan. Å andra sidan bidrar det till att 20-30Hz återges med full kraft.

Tacksam för alla kommentarer.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/21 :  08:36:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker personligen att det är för mycket pengar för en tubetrap.
Man behöver ett antal för att få verklig effekt.
Kolla under DIY. Där finns folk som bygger egna.
Det är också möjligt att helmholtz-resonatorer typ Svanås som du kan ställa in är bättre för dig. Vad har du för typ av väggar, gips eller betong?
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:03:04  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Huset är som sagt byggt på träram, dvs. inre väggarna är gips.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:09:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då har du nog en ganska bra basdämpning redan och då tror jag Svanås justerbara helmholtzare är ett bättre alternativ där du dämpar effektivt inom ett visstinställbart frekvensområde. Dom är dessutom billigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:26:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Är det den nya V4-resonatorn från Svanå du talar om? Något annat hittar jag inte på deras nya hemsida.

Jag vet att det funnits andra modeller tidigare, men kanske de tagits ur produktion?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:51:12  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag hade något liknande vad du har och jag behövde bara flytta högtalaren mindre än 1 dm. Avståndet till bakväggen är kritiskt och jag ändrade detta bara genom att flytta fram högtalaren mindre än 1 dm.
Vi simulerade och mätte upp frekvensgången med mätmikrofon.....

Min rekommendation är att göra något liknande. Mina högtalare är så tunga (95kg) och repar lätt golvet så det var bra att ha en kompis till hands med mätmikrofon och som hade erfarenhet av akustik

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/21 :  10:59:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Svanå kommer till oss i veckan och då mäter vi upp våra rum samt tar en diskussion om vilka produkter som kan passa för hemhifi. Helmholtzen kommer at vara en av dem Så fort vi har material kommer vi att lägga ut bilder och priser på vår hemsida.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:27:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hörru Sladd,

Kan inte du och farbror Svanå svänga inom mig ochså och mäta upp mitt envisa v-rum... Det är ju bara en "pytteliten" omväg!!

Nå, skämt åsidå (om ni nu inte tvunget vill förståss) men jag följer med intresse alla uppdateringar i ämnet..

Behöver all hjälp och alla tips jag kan få för att få bukt med basresonanserna i rummet. Frustrerande minst sagt!!

Och än mer frustrerad blev jag efter gårdagens jazz konsert på Vara konserhus där man fick höra hur en kontra bas SKALL låta!!

/D.




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:38:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Här är en bättre bild på Svanås Varitune än bilden på den hemska lådan jag hittade på deras nya hemsida.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:38:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjusigt...

Hur långt från hörnet går dom ut?? 40 cm ringer en klocka men kan det stämma??

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:47:28  Show Profile Send Bubben a Private Message
De varitune på bilden går ut 50 cm åt vardera håll. Sedan tillkommer lite om man har ett väggutag eller golvlist i vägen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/22 :  14:23:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
Misstänkte att det handlade om 40-50 cm.

Suck..

Problemet är att jag har en terassdörr direkt till vänster om ena högtalaren. Från karmen på dörren till bakväggen är det typ 20 cm så det lär bli ganska fult med en TQ 45:a som sticker över kanten ca 30 cm.

Så tjejen där hemma lär blotta huggtänderna om jag ens försöker ställa dylikt i det hörnet!!

Nå, försöka duger... Skall faktiskt åka inom Hifi Consult i nästa vecka och botanisera lite i deras nya sortiment från Svanå vilket jag hoppas finns på plats då..


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:29:33  Show Profile Send Nitram a Private Message
V4 är ju inte så små direkt heller (40x40 och 50x50)... lär ju gå åt nåt i den storleken för att komma ner i frekvenserna... man skulle ju iof kunna använda 50x50x132 V4:an som stereobänk, me nån snygg skiva uppepå.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000