HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Driva HiFi anläggning vi UPS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2005/02/16 :  00:01:07  Show Profile Send Sebban a Private Message
Vore det inte en bra idé att koppla alla sina strömkablar från sin HiFi utrustning vi en UPS?

De har ju oftast en väldigt stabil spänning och filtrering av strömmen samt att de skyddar mot åsknedslag och liknande.

Eller är jag bara att sugen på att släpa hem den där 25kilos klumpen som skräpar på fiman?

/Sebastian Petersson

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:40:32  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Jag har länge haft en tanke om att bygga en "park-stereo" med hjälp av en cykelkärra och exempelvis en 5kVA's UPS med ett gäng med batterier. Lagom drifttid är 5 timmar vid en belastning på 3000 watt.
Man lassar på cd, försteg, några högtalare som agerar toppar, och kanske 2 st bashorn. Sen driver man det med ICEpower moduler. Det borde betyda att man utnyttjar den ström som finns effektivt, och den anläggningen borde kunna spela så länge "festen" i parken pågår :) En sådan anläggning med ICEpower moduler borde man inte behöva mer än 300-500 watt (220 alltså) för att spela med riktigt höga volymer under ganska lång tid.

Det är väl en rolig ide :)




lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:43:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du e ......... konstig Meyer

Hur mycket skulle en sådan UPS väga ??

När tittar du förbi föresten det var ett tag sedan.

Sebban

Är det en UPS så kan den bara användas när den är uppladdad. Om du inte kan köra den som ett nätfilter dvs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/02/16 16:45:22
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:54:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Avancerade UPS omvandlar kontinuerligt till likström och sedan tillbaka till växelström.
Batterierna går in först när strömmen till UPS:en bryts.
Förmodligen sitter riktiga nätfilter efter omvandlingen för att jämna till kurvan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:55:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
En UPS på 25 kg är nog en ganska seriös sak, så den har säkert en del nätfiltrering, och det är bra för ljudet. Om du verligen kommer att höra skillnad är inte säkert, men det är värt att prova.

Om du skall köra en park-stereo så känns det tveksamt att köra batterier och en UPS som kör om spänningen till 220V växelspänning för att sedan köra en transformator som tar ner spänningen igen och sedan genom en likriktare för att få DC igen.
Bättre vore väl att bara köra batterier som driver stärkaren direkt. Mycket mindre effektförluster på det sättet.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/16 :  18:22:46  Show Profile Send everwake a Private Message
En on-line ups är ett dubbelkonverterande nätfilter med batteri, dock är väl inte filtreringen lika vacker som på en PS-audio för 4-dubbla priset, syftet med filtreringen är ju att ta bort saker som är skadliga för datorer.

har en vän som kör med on-line UPS till stereon mest p.g.a. starkt varierande nätspänning, en sak värt att notera är att de flesta UPS:er som går på enfas har en strömbegränsing på (vanligen) 7A därför kör han allt utom slugsteget på den (slutsteget har 16A handskar)

Koppla inte heller in en stor ringkärna utan softstart (de subbar jag testat brukar tydligen ha det så) på en vanlig UPS, när trafon laddar tolkas det som kortis, och kortsäkringskyddet löser ut.

Vi har blindtestat hejvilt med och utan UPS, och inte hört någon skillnad, dock gäller samma sak passiva nätfilter, you milage may vary.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:28:21  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har PC och hifi i samma rum. Och fick mycket bättre ljud med UPS. Kopplad till datorn!

Ja, jag är en hedning - det är rätt ofta jag lyssnar på stereon och har datorn på samtidigt. Men bara när jag spelar CD. ;-)

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:17:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Batterier "brusar" väl, knappast optimalt för HIFI.
Tror inte ens de HIFIprylar med inbyggda batterier är speciellt väldesignade.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:25:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag använder en "APC Smart-UPS 1000VA" kopplad till förförstärkaren, CD-spelaren och Skivspelaren/Phono MC förstärkaren. Jag tycket att ljudet blir bättre när jag spelar LP skivor med UPS:en inkopplad. Har inte testat så nogrant att köra utan UPS på CD spelaren, men när jag testade upptäckte jag inte någon större skillnad.

Använder även en "APC Smart-UPS 1500VA" till min HTPC och projektorn. Mest av säkerhetsskäl vid strömavbrott.

Så jag tycker att du kan släpa hem UPS:en och prova.

Det finns ju flera olika sorter av UPS:er. Online och Offline är huvudgrupperna som det talas om.
I online UPS matas stömmen från batterierna, medan offline UPS så renas strömmen, men batterierna kopplas bara in vid strömavbrott.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:23:15  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Johan: Jadu :) Det var ju ett tag sen sist, har du fått styr på bjässarna hemma ännu? Det borde ju bli ett återbesök snarast för att se vad du lyckats trolla till där hemma nu :)

Sen för UPS iden, ja det är nog faktiskt smartare och driva med batterierna direkt. Hursomhelst så tycker jag det är en rolig ide :) Koppla på cykelkärran på cykeln och så ner till parken och dricka öl och njuta. Sånt sker ofta på somrarna i malmö iaf, det man saknar är ju lite musik och festa till. Sådana där bergsprängare är ju inte direkt roliga...

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/23 :  07:34:20  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag kopplade precis ur min APC BACK-UPS ES 500VA för stereogrejerna. Igår lyssnade jag riktigt noga och ur diskanten hördes ett hummande ljud när jag körde genom denna (spelade inte någon roll vilka enheter som var inkopplade till den) så jag kopplade istället som vanligt och hummandet försvann. Köpte UPSen främst till projjen så jag kopplar enbart den genom nu.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:14:16  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Batterier "brusar" väl, knappast optimalt för HIFI.
Tror inte ens de HIFIprylar med inbyggda batterier är speciellt väldesignade.


Hur kan ett batteri "brusa"????

Har för mig att HIFI gurun "Jeff Rowland" som ligger bakom en hel del produktion för Audio Research, Cello, Conrad-Johnson, Krell, Mark Levinson, Spectral, och Threshold har byggt special konstruerade steg med ren batteridrift, något han förespråkar då det är den renaste källan. DÅ snackar vi naturligtvis batteri DC direkt till de olika delarna och inte att de fungerar som en UPS omvandlar sin kraft tillbaka till AC innan den levereras.

Saxat ur en recention av en Holfi förstärkare.

"Considering the other Holfi credo (battery-powered circuits) you may expect this Integra 88 SE to use batteries. Wrong! Battery-powered amplifiers are rare and normally HUGE and VERY EXPENSIVE (see certain Jeff Rowland gear, for example). Considering the 3300 Euro/$ price tag and the conventional size, there is no hope to find batteries inside the Integra 88 SE.
"

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:00:51  Show Profile Send mats31 a Private Message
Intuitivt var jag beredd att skriva under på din åsikt SpLiX, så jag googlade på "battery noise", och intressant nog fick jag upp lite fakta och mätningar på batterier vs enkla spänningsregulatorer direkt.

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise4_e.html

Enligt detta brusar ett alkaline ungefär som ett enkel zener-reglerad nätdel, NiCd är betydligt sämre, och sämst är blyackar...c:a 20 dB högre brusnivå än ett reglerat nätagg !!!!

(Med reservation för källan)...det finns ju rätt mycket tillvända fakta som vräks ut på Intenet, med detta ser trovärdigt ut )

/M

Edited by - mats31 on 2005/02/23 16:20:21
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:46:22  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Ni som orkar.. Läs gärna igenom följande...

http://www.jeffrowland.com/dcpslife.htm
http://www.jeffrowland.com/transfor.htm
http://www.jeffrowland.com/tectalk2.htm

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000