HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikalisk DVD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:12:04  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.

Är det någon som har något tips om en bra DVD som även hanterar musik i 2 kanal utan att göra bort sig? Finns det någon balanserad?
Pris runt 8-10k
Just nu har jag en CDfix men jag funderar på att sälja den OM jag hittar någon DVD som presterar bra utan att kosta miljoner..

Ska spela med Thor och QRS Mercurius när det spelas tvåkanal hemmavid.

MVH /MIkaell.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:14:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Satsa på en (balanserad) cd-spelare istället, det förtjänar din stärkare och dina högtalare. Runt 10k? E-sound kostar 8k och är balanserad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:38:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är inte säker på att finns någon större poäng med att byta från CDfix till en E-sound cd-spelare. Misstänker att du just är ute efter möjligheten att kunna spela dvd-skivor Mikaell? DVD-spelare 8-10 kkr spelar inte lika bra på cd som rena cd-spelare i samma prisklass, säger iallafall jag. Min erfarenhet är att man får betala mer för lika bra ljud från en dvd.

MEN... andra tycker som bekant annorluna. Pioneer-dvdn för typ 8000 som rekommenderas av LTS kan väl vara värd att kolla in. Sedan har vi ju dom här som hävdar att det finns en viss dvd från Denver för typ en femhundring som spelar skjortan av cd-spelare i 10 kkr-klassen...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/02/22 :  14:05:49  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Varför ska du göra dig av med CD-fixen?

Jag har själv just upptäckt att den är väldigt, väldigt bra t ex i relation till DVD-spelaren Pioneer DV-575A. Har testat rätt intensivt p g a uppgradering av förstärkaren från vanlig Lavardin IS till Lavardin IS Reference. Kör mot högtalare JMLab 926. Ljudet från CD-fixen är mycket fylligare och mer verklighetstroget. DVD:n låter som man spelar genom en kaffeburk i jämförelse....

Tyvärr råkade jag (vid en omflyttning av prylarna) bryta av den analoga RCA-utgången på min Fix och måste därför skicka den på rep. Tänkte göra detta hos Harmony Design och kanske samtidigt få någon spännande modifiering föreslagen.....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/02/22 :  14:35:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Behåll fixen och köp en denver.

Eller ännu hellre enligt mig: Pioneer 575. Det är en mycket bra dvdspelare.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:20:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Behåll din cd för musik och köp en dvd för film.. för det är det dvdspelare primärt skall göra...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:20:57  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Tack för svaren

Det är så att jag ska integrera mina 2-kanaliga grejer till en hemmabio som de flesta har förstått.
Jag tänkte om det finns någon DVD som har kommit som har varit helt ok som cd samtidigt (jag har inte hunnit ha koll på nya grejer då jag har varit tvungen att prioritera andra saker).

Visst, CDfixen vill jag väl ha kvar egentligen men man vill ju ha bra bild.
Men å andra sidan så kommer jag att prioritera 2-kanaligt före bio...

Jag ska ju lägga en slant på en pra projektor(Sanyo z3) så jag vill ju ha en DVD som kan leverera bra bild, då kostar det ju lite mera än en 500kroners från Netonnet. Därför tänkte jag om man kunde ta en liten genväg med en finare DVD o sälja CDfixen...
Jag vill inte ha för många apparater i lyssning/biorummer heller då jag tycker att den ser "renare/coolare" ut med få apparater än en stereostapel alá 80/90-tal.

Sen ska jag hitta ett försteg att ha till 5.1 ljudet eller en reciever med lågnivåutgångar som jag ska ha gömd någonstans men det får jag nog ta i ett flerkanalsforum..

Mvh /MIkaell.

edit: Hade friluftsdag när vi skulle lära oss stava i skolan.

Edited by - Mikaell on 2005/02/22 16:25:41
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:30:17  Show Profile Send Drem a Private Message
En Denon DVD-3910 kanske? Bra cdljud och en oslagbar uppskalad bild via DVI eller HDMI till en projektor.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:35:08  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Mikaell; eftersom du prioriterar 2-kanal, samt att du ska köpa en Sanyo PLV-Z3, så tycker jag att du ska behålla CDfix'en och köpa antingen en Denon DVD-2910 (ca 6.500kr, DVD-Audio, SACD, HDMI & DVI) eller en Panasonic DVD-S97 (ca 3.200kr, DVD-Audio, HDMI) - beroende på vad du prioriterar. Du har även Denon DVD-1910 (ca 2.500kr, DVI).
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:43:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hur skulle en DVD för 6500+CDfix beg. värde på säg 8000 stå sig på 2-kanal mot CDFixen? Bara lite nyfiken
Fast det var väl nypris för fixen, så jag antar att det fortfarande inte vore någon mening att byta....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:47:34  Show Profile Send CC a Private Message
Eller en begagnad dvd från Primare? Kör en dv20 till min z2:a. Ger riktigt okej bild. Har jämfört med diverse maskiner upp till 10" (ca ett år sedan) å ingen av dem gav så snygg bild o bra bioljud. Tycker inte den hänger med som signalkälla till cd, men som dvd så...
Har sett nyare Primare dvd billigt på nätet.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/22 16:50:56
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:50:47  Show Profile Send C-Quence a Private Message
CC; både DVI och HDMI ger i dagsläget mycket stabila och fina bilder, något jag förespråkar - testa innan, är ju självklart, men bra blir det...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:57:17  Show Profile Send CC a Private Message
Säkert så sant det... Vågar nog inte testa någon nyare maskin till projan Om DVI fungerar bättre idag än för något år sedan så kan det helt klart vara intresant... Men sen vill man ju ha bra ljud till filmen åsso... Det kan bli dyrt

Rekomenderar iallafall att testa den tilltänkta dvd:n (vilken det nu blir) till din proja innan köp. De ska ju kunna sammarbeta å så... Skillnaderna är ganska stora enligt mina begränsade erfarenheter...
Lycka te!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/22 :  17:07:11  Show Profile Send PeterL a Private Message
Mikaell: kom ihåg att testa så att DVD-spelare och projektor fungerar bra ihop, det är alldeles för ofta man läser om dåliga matchningar, där det på papperet ser bra ut men när man sedan kopplar ihop grejorna så blir ändå inte resultatet särskilt bra.

Pioneer DV-668 blir min rekomendation.

PeterL

Edited by - PeterL on 2005/02/22 17:09:30
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/22 :  17:19:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Oväntat!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/22 :  17:32:19  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
PeterL: Oväntat!


Ja, ibland överraskar man sin omgivning.

PeterL
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/22 :  17:35:56  Show Profile Send Drem a Private Message
Pioneer DV-668 klarar inte uppskalning till 720p/1080i vad jag har hört? Om man ska köra till en Z3 (nativeupplösning 1280x720?) så kanske bör man fundera på en spelare som iaf fixar 720p IMO. Personligen tycker jag att skillnad i detaljrikedom mellan 480p och 720p är väldigt stor, iaf på en projektor.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/22 :  21:22:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tycker du skall kolla in Panan S97, ren digital på DVI och 24/192 på ALLA kanaler. Sen har den inget kopieringsskydd på DVI´n heller (ingen downmix)!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/02/22 :  21:57:16  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Ojoj, här har det hänt grejer

Jag ska läsa igenom alla inläggen på jobbet imorgon så ska vi se hur det ligger till

Tack alla för svaren.

/Mikaell.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/23 :  09:00:36  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Wolfgang; är du helt säker på det? Jag har nämligen läst att HDCP inte går att stänga av i Panasonic DVD-S97...
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:13:03  Show Profile Send -AG- a Private Message
Appropå DVD-spelare som funkar bra som 2-kanalsspelare. Finns ju inte så många kandidater som dessutom är balanserade i "normal" prisklass (Thule och Primare... och så vincent tror jag?). Nån som har nåt att säga om Thule DVA250B med digit II kortet? Eller föregångaren DVD250B för den delen. Vad skiljer föregångaren och den nuvarande modellen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000