HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg 200W / 8Ohm och 200W / 4Ohm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:04:58  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag är nyfiken på hur det här fungerar, kanske någon kan förklara för mig så det sjunker in någorlunda :) Har haft ett Rotel RB-990BX som ligger på 200W/8Ohm men nu testar jag ett Primare A30.3 som ligger på 200W/4Ohm.

Jag hann inte testa så mycket idag, bara en liten kort stund, en halvtimme eller så. Provade mest på lugn musik och det kändes som om det fanns lite mera detaljer och värme i musiken med Primaresteget. Angående kraften och dynamiken kan jag inte säga något ännu eftersom jag endast testade med lugn orkerstermusik.

Min fråga är vad som egentligen är och blir skillnaden mellan ett 200W / 8 Ohm och ett 200W / 4 Ohm-steg?

Antar att ålderskillnaden gör lite också? Rotelsteget är säkert 10 år gammalt.

Högtalarna som drivs är JMLab Electra 946.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:30:06  Show Profile Send U1 a Private Message
I teorin borde ditt Primare steg ge ca 100w i 8ohm, den ger säkert lite mer eftersom ingen förstärkare följer ohms lag till 100%. Tänk på att eftekten är en log funktion så skillnaden kanske inte märks speciellt mycket i absolut ljudtryck.

MvH
Johan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:41:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
...den ger säkert lite mer eftersom ingen förstärkare följer ohms lag till 100%
Det gör den nog (följer ohms lag alltså), men verkligeheten är inte så enkel att det bara är högtalarna som är lasten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:48:43  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för svaren. Vad är det eventuellt som kommer att saknas då enligt specen Primaresteget har lägre effekt än Rotelsteget? Är det mindre dynamik och kraft i musiken eller vad ska man "lyssna efter" för att höra den skillnaden?

Jag frågar därför att mitt Rotelsteg förmodligen sjunger på sista versen. Hade problem med att en diskant i ena högtalaren dog och efter många mätningar fram o tillbaka av Anders på HifiStället så visar det sig att det inte är något fel på högtalaren utan förmodligen på steget. Det är helt klart en pengafråga, men detta begagnade Primaresteget som jag lånat av Anders kanske jag kan köpa för en bra penning så jag undrar helt enkelt om jag ska satsa på det eller om ni tycker att jag skall leta efter någonting kraftigare för att driva mina ganska stora JMLab Electra 946?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/21 17:50:32
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:51:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dina JMLab är väl ganska lättdrivna? Tror Primaren räcker gott och väl.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:54:13  Show Profile Send Drem a Private Message
Ja dom skall vara lättdrivna enligt Anders. Enligt specen så rekommenderas dom för 40W-250W.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:01:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det som kan saknas, om vi tittar tekniskt, är att just orken inte finns. Du kan inte spela lika högt helt enkelt. Detta visar sig i att det låter illa. Detta märker du i energirik musik, typiskt med mycket ljud samtidigt, och gärna i basområdet. Här slukas effekten upp snabbast.

Dynamiken och kraften försvinner således inte vid normalt lyssnanade utan just i "pressade lägen".

Sen är det lite farligt att jämföra produkt A's watt med produkt B's watt. Det kan finnas mer bakom watten än bara mätetalet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:10:38  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Prova vilket som låter bäst i ditt rum med dina högtalare. Dra gärna på ordentlig med volym så att du ser hur steget orkar med då.
Tänk på att använda den musik som du verkligen kommer att lyssna på. Gärna krävande musik ur varje musiktyp som du tycker om.
Om det låter bra och du får att bra pris på förstärkaren så är det inget att tveka på.

Edited by - silvervarg on 2005/02/21 18:13:25
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:26:43  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Vad är det eventuellt som kommer att saknas då enligt specen Primaresteget har lägre effekt än Rotelsteget? Är det mindre dynamik och kraft i musiken eller vad ska man "lyssna efter" för att höra den skillnaden?

100W är en hög effekt! Lyssna inte på allt skitsnack om att extrem förstärkareffekt behövs i normala bostadsrum. "Bättre kontroll på högtalarna, realistiskt ljudtryck, transienter med bibehållen dynamik" bla bla bla. Jag blir så less på effekt-hypen, den saknar som jag ser det all rimlig verklighetskontakt. Vrid upp volympotten på 100-wattaren till kl 12 och se hur många sekunder du står ut. Då har du ändå en bra bit kvar till max! Har du ett vardagsrum som är 80m²? Då kanske det blir svårt att få 100W att räcka...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:32:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vrid upp volympotten på 100-wattaren till kl 12 och se hur många sekunder du står ut.
Beror på vilka högtalare man har och hur bra rummet är. Jag har matat in mer än halva Bladelius Grendel i mina Quadro och över halva Bryston 4BSST. Rätt normala rum. Låter super!

Sen har du delvis rätt, tycker jag, i att det kan räcka för några/de flesta/många/få med just 100 watt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:40:18  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för alla svaren. Jag tyckte mig höra (under den korta tid jag hade idag) att musiken lät varmare och mer detaljerad och det är ju enbart positivt. Det återstår att testa dynamiken och kraften imorgon då Idag kördes orkester och lugnare partier och jag tycker att dynamiken fanns där på denna typen av musik, imorgon blir det pop/rock och lite Opeth kanske så den får smaka på basen och många instrument samtidigt

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/21 18:42:22
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:25:24  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Primaren lämnar 3x120watt i 8 ohm (förutsatt att det är A30.3 du lånat hem). Detta är för min del mer än tillräckligt.

Och jag måste hålla med Aton, effekten säger inte ett skit om hur bra ett slutsteg låter. Som exempel kan jag ta att mitt Nad 218 THX lämnar 2x200 Watt i 8 ohm. Detta steget har jag jämfört med lite olika saker bl.a. Primare A30.1 och primare A30.5 samt ett Nelson Pass Aleph5. A30.1:an lämnar 100watt i 8 ohm och a30.5:an 120watt i 8 ohm. Alephen lämnar 60 watt i 8 ohm (klass A). Alla dessa tre spöar upp Nad:en så fullständigt i ljudkvalitet att det formligen ryker om det.

Jag vet inte om jag behöver den extra effekten som Nad:en ger men även fast jag gjorde det.. så hade den ändå fått behålla den plats den har nu.. Som subbassteg! Till detta funkar den nämligen perfekt!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:51:05  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har även fått upp ögonen lite för Vincent SP-331 vilket går att få tag på för en ganska ringa summa av 6-7 tusen. Har dock inte hört hur detta steg låter men specen ligger någonstans på 175W/8Ohm. Jag vet inte vad jag skulle få för pris på Primaresteget men Vincentsteget är ju faktiskt ganska billigt, undrar bara hur det låter?

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/SP-331.htm

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/21 19:56:37
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:36:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Har själv haft lillebror till ditt nuvarande slutsteg, dvs 980BX. Det ligger "bara" på 2X120W, men jag kan säga att jag aldrig ens var i närheten av att uppleva några begränsningar vad gällde effekten. Däremot tyckte jag att det spelade aningens kyligt och platt, och vad jag har hört av Primare så är jag övertygad om att du kommer uppleva en klar förbättring med ett byte till ett sådant steg.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:42:23  Show Profile Send Drem a Private Message
Blue:

Det låter fint det. Jag tror också att jag kommer bli nöjd, men jag vet inte hundraprocentigt förrän imorgon då jag har fått prova med all typ av musik och film under ett par timmar. Sen om jag skulle få för mig vid ett senare skede i livet att Primaresteget inte räcker till så kan jag ju alltid flytta det till att ta hand om center + bakre kanaler

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:37:00  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Vrid upp volympotten på 100-wattaren till kl 12 och se hur många sekunder du står ut.


Rätta mig om jag fel, brukar inte "kl 12" oftast vara närmare 90% av vad förstärkaren kan ge? Att tipsa ngn att vrida upp och se hur man pallar "trycket" kan ju leda till att antingen högtalarna eller förstärkaren smällen en säkring i bästa fall. Men, att skruva upp med måtta o se om den levererar som man tänkt sig kan väl vara en idé.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:48:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
hur högt man kan spisa har främst att göra med hur pass dynamisk musik man spisar (och högtalarens känslighet). Kl 12 på förstärkaren med väldigt komprimerad musik kräver fortfarande lite effekt, samma volym men med dynamiskt material; då får förstärkaren börja jobba på allvar.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/02/22 :  09:42:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har JMLab 926 i vardagsrummet på 6 x 4 m. Tidigare drevs dessa med en Amplifix på 2 x 115W. Numer har jag ersatt denna med en Lavardin IS på 2 x 35 W. Inga problem, eftersom just golvmodellerna av JMLab Electra är mycket lättdrivna (91 dB för 926:orna). Volymknappen brukar stå mellan kl 9-11 på Lavardinen. Amplifixens 115W saknas inte alls, varken för dynamikens eller bastryckets skull....

Man kan ju tro att en stor högtalare behöver mer effekt än en liten, men det är tvärtom... Den lilla högtalaren måste "pressas" av en kraftig effektförstärkare för att lämna bra (bas-)tryck, medan en större högtalare jobbar lättare i sin stora låda (där ju även lådvolymen ger förstärkning av ljudet)... Så har jag i alla fall uppfattat det hela.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/22 :  10:19:51  Show Profile Send Blue a Private Message
ulfsan: Instämmer! Att golvare skulle kräva mer effekt än stativare är en av de stora missuppfattningarna i hifivärlden.

Sedan detta med inställning på volymratten. Enligt min erfarenhet varierar det mycket mellan olika förstärkare och har inte så mycket med stärkarens effektresurser att göra. Särskilt lite äldre förstärkare konstruerades ofta med en hög "imponatoreffekt", dvs det blev väldigt hög volym redan med volymen ställd på kl 8-9 nånstans (och drog man upp till 12 började det klippa). Med en del nyare förstärkare kan man däremot använda nästan hela registret.

Jag läste en insändare i Hifi Choice där det var en kille som hade en Marantz 7200. Han var mycket förbryllad över att ljudstrykarn inte förändrades då han switchade från AB till klass A med samma volyminställning, trots att AB ska ge 2x100W men klass A bara 2X20W... Tidningen förklarade att det är först vid rejält höga volymer som han kommer att kunna märka någon skillnad i att det klipper med stärkaren ställd i klass-A-läge...

Många hifirecensenter menar också att många förstärkare låter som bäst när dom står mellan klockan 10-12 någonstans... Lite intressant när man ser dom som skryter om att deras stärkare "spelar skithögt" redan vid klockan 8...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:26:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
(Stora, 3-vägs) golvare kräver inte mer effekt, såvida inte filtret pga delningen mellan bas och mellanregister ger fasvridningar som kan orsaka lite problem för förstärkaren.

Däremot bör en 3-vägare rimligen kunna tåla mer effekt och kunna spela starkare utan dist.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/22 :  19:28:57  Show Profile Send Drem a Private Message
En annan fråga, lite OT men ändå.

Jag har läst att ljudet är "sämre" på Primare A30.3 MkII än på Primare A30.2? Vet inte vart jag läste detta men kan skillnaden verkligen vara ens hörbar? Om man bortser från att A30.2 kan köras balanserat.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/24 :  05:35:38  Show Profile Send Drem a Private Message
Vad skulle ni rekommendera för slutsteg om jag har en budget på ca 15000kr till ett passande 2-kanaligt slutsteg ihop med dessa JMLab Electra 946?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:57:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Måste det vara ett slutsteg (vad har du för försteg?), eller kan du tänka dig en integrerad?

Vore jag du skulle jag försöka kolla in Prima Luna 2, som väl kostar 14.000 tror jag, finns bla hos Ljudmakarn i Sthlm. Kan tänka mig att det skulle funka kanon ihop med dina högtalare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:37:48  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag kör en hemmabiokonfiguration men jag vill också ha välljud på vanlig stereoljud så jag vill helst ha ett separat 2-kanalsteg för frontarna och ett 3-kanalsteg för center och bakre. Just nu har jag ett Rotel RSP-966 försteg. Det är också tänkt att uppgraders i framtiden men just nu finns inte ekonomi till det utan jag får börja med det tvåkanaliga slutsteget.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000