HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare Superspikes vs Sonic Design dämp fötter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:40:12  Show Profile Send Snoop a Private Message
tjenare!

har under en tid funderar på att köpa Soundcare Superspikes, nu till frågan, vilken ger bäst ljud?

oavsett minskning av vibrationer mm...

vad skulle ni rekomendera till canton ergo rc-l?

kör just nu med någon form av stenblock som står på ikeas ringum matta, sen har jag en dämpmatta mellan högtalaren och plattan.

dämpmattan har jag fått av min bror som jobbar på stenhuggeri och de använder det för att dämpa vibrationer. denna matta täcker hela under sidan av högtalaren, frågan jag ställer mig då är, kan jag få bättre ljud om jag enbart skulle köra med sd fötter elelr enbart superspikes?

vad rekar ni?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - marbrink on 2005/02/22 22:40:53

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:59:45  Show Profile Send freann a Private Message
Golvets beskaffenheter är avgörande. Vilken typ av golv har du?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:41:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Flyttad till HiFi.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:54:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns inga regler för hur det skall vara. Vi tycker olika. Att testa sig fram är nog det ända rätta,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:00:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det du mma är ju att man säkerligen inte kan låna hem och testa i lugn och ro, vad som är bäst.

Har vanligt träparkett golv

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:09:28  Show Profile Send marens a Private Message
Jag gjorde en sökning och hittade denna tråden bla:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36456&SearchTerms=sd,soundcare

Jag röstar för sd-fötter eller liknande om du vill motverka uppkomsten av vibrationer i golv och högtalare. Hårda fötter kan vara hur "hightech" de vill men det hjälper inte. Så länge de är hårda så är de alltid sämre på att dämpa vibrationer.
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:24:13  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Hej!

Jag har testat bägge varianter, och till mina 35 kg tunga högtalare var Soundkare Superspikes klart bäst. Bor iofs i betonglägenhet med laminatgolv, men med Sonic Design var ljudet betydligt bumligare och grannen under kom och klagade flera ggr. Soundcare gav bättre och fastare bas och grannen springer inte och klagar längre. Rent utseendemässigt är det ju ren utklassning. Dessutom är det väldig skillnad på stabiliteten. Mina sonic kuddar har nu fått ta plats under en tv-apparat för att skydda byrån som den står på.

Mvh

Kempa74

Edited by - kempa74 on 2005/02/22 23:42:10
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:50:16  Show Profile Send esl a Private Message
Ställ mjuka fötter under stenplattan. På det viset får du låg resonansfrekvens och mycket hög dämpning av vibrationerna.
Om du kan så limma eller skruva fast stenplattan i botten på högtalaren.

kempa74: Ditt experiment förvånar mig verkligen eftersom vibrationerna i golvet blir Högre med spikes. är du säker på att du inte bara vridit ner volymen lite för att slippa grannens springande?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/23 :  03:22:38  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Mjuka kuddar tar upp vibrationer och gör om dem till värme.

Hårda spikes fortplantar alla eventuella vibrationer till golv/väggar.

Spikes gör nog att det låter mer annorlunda, vilket i sin tur brukar leda till att det låter bättre.


Jag röstar på mjuka grejer under allt som kan tänkas vibrera.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:04:19  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Akta nu boys så vi inte får ett skyttegravskrig här...
Freann är inne på rätt avdelning. Hur ser golvet ut under parketten?

Själv har jag med framgång använta båda typerna av fötter. Skillnaden har varit golvet. På betong använder jag spikes, på halvgungande bjälklag i trä som funkar som resonanslådor blir det mjuka fötter.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:44:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Det beror på högtalarna också. Jag har parkettgolv. De stativare jag har nu låter bäst med spikes mellan högtalare och stativ, de golvare jag hade förut lät bäst med SD-kuddar mot golvet. Och trots spikesen klagar inte grannen under. Men det är ett gammalt hus med tjockt tvåhundraårigt bjälklag, förmodligen ganska mjukt i konsistensen numera...
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/02/23 :  09:02:35  Show Profile Send jaejin a Private Message
Själv skulle jag ha satsat på soundcare spikes. har provat sd fötter men har inte upplevt dem vara speciellt bra. Men givetvis beror det på i vilken anläggning detta utprovas i. Soundcare superspikes används nu under mina monoblock. Rekommenderar även detta till elektronik.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:30:09  Show Profile Send Pelle a Private Message

Jag har själv en "böljande" parkett och jag använder mjuka fötter med ett gott resultat. Jag köpte Valhalla Technology VTfeet på HiFi Klubben och tycker att de fungerar mycket tillfredställande, speciellt med tanke på att de är större (platta och fyrkantiga) än SD-fötter och därmed känns lite stabilare. Jag har dock inte jämfört rent ljudmässigt med SD-fötter.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:54:05  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
du får mye mindre bass med superspikes. så hvis du har mye brumlete bass og slikt nå så kan det sikkert passe bra. dersom du trenger litt sub fra gulvet så ville jeg prøvd føtter.

hos meg er føtter helt utrolig drøyt dårlig fordi jeg får masse, masse bass, mens superspikes gjør ting stramt og fint. har parkett...
Go to Top of Page

BengtO
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:55:15  Show Profile  Visit BengtO's Homepage Send BengtO a Private Message
På mitt trägolv hemma funkar en hemgjord flerlagers-variant av tjock gummimatta och bitumen som är limmade i lager bäst, 2 lager 5 mm bitumen och 3 lager 2 mm gummimatta. Gummimatta mot golv och högtalare o i mitten. Billigt o bra, mina högtalare väger ca 30 kilo styck.. Spikes har testats och då får jag mycket sämre bas!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:45:19  Show Profile Send jaejin a Private Message
Begto :Bitumen, vart kan man få tag i det ? det går väl också bra att dämpa inuti elektronik
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:11:52  Show Profile Send edison a Private Message
Bla Micro har bitimenplattor (4 mm)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:54:36  Show Profile Send Falumas a Private Message
Testade lite allt möjligt, kom fram till att på mitt härligt knarrande trägolv med heltäckningsmatta blev det bäst av skumplast mellan heltäckningsmattan och högtalarna.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/23 :  17:02:08  Show Profile Send Manga X a Private Message
Resultatet beror på högtalare och golv.

Under mina stativ till Sonus Faber Minima Amator lät det bäst med Soundcare Superspikes.

Under Dali Suite 2.8 lät Valhallas dämpfötter hemskt!!! Hela golvet sjöng med!
Basen försvann i tydlighet och blöv blöt och "brummande"!
Där fungerade inte heller spikes (Dalis original) uten de lät bäst stående på golvet rakt upp och ned!

Mina nya Usher 6371:or mår bäst med original spikes nedkörda i Jofa junior Hockeypuckar och under dessa IKEAs möbeltassar. Klart prisvärt!!!

Under min centerhögtalare fungerar SD-kuddarna ljusår bättre än alla testade alternativ. Dock endast där.

SD-kuddarna fungerade bra under Densen elektronik.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/02/23 :  17:21:36  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Jag tror nog att man individuellt får prova sig fram. Det är ju många faktorer som tex rum/material och elektronik som påverkar. Sonic´s kuddar var inte dåliga, men de är fula och mina högtalare blev instabila/svajjiga. De passar nog bättre till stativare tror jag. Angående mitt tidigare inlägg om grannen så kan det mycket väl vara så att jag dämpat mig något eller att grannen själv spelar gongong musik tidigt på morgonen och sent på kvällen. Det har han gjort ända sedan jag flyttade in. Kanske har han drabbats av självinsikt. Personligen spelar jag endast lite högre från lunchtid till sen eftermiddag.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:31:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har använt SD fötter i flera år, och lånade hem och testade superspikes i höstas, och det var mycket stor skilnad till fördel för superspikes, det är nog den billigaste uppgradering jag någonsin gjort. Framför allt i basen hände det saker, tightare, stramare och mer artikulerat.
Bor i äldre lägenhet med träbjälkslag, parkett och en del "svaj" i golvet.
Superspikes fick sitta kvar.
Men låna hem och prova.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/24 :  04:35:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Även om jag har erfarenheter liknande "Leif Eriksson"s så måste man nog instämma i att man får pröva sig fram.
Att dämpa från underlaget låter som en god idé i vilket fall som helst.

Bravo
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:03:40  Show Profile Send nusse a Private Message
Vad är det för typ av "gummi" i SD-fötterna och är det någon som vet var man kan köpa det. Gummit alltså, inte SD- fötter...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000