HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:19:21  Show Profile Send labrat a Private Message
Hej!
Behöver lite råd om placering/absorbenter. Har tyvärr inte möjlighet att ha ett dedikerat musikrum, så står nu i vardagsrummet tillsammans med dator och tv. Rummet är ca 20-25kvm (runt 4x5m skulle jag tro), med betongväggar överallt. Högtalarna är Quad 21L. Nu till problemet, jag är helt ny inom det här området. Har provat lite olika positioner, när jag tar ut högtalarna ca 1m från väggen låter det bra förutom att basen blir alldeles för hård, inte speciellt lyssningsvänlig. Bäst låter det när högtalarna står i varsitt hörne, riktade i 45 grader in mot lyssningsposition ca 45-50cm ut från hörnvinkeln enligt nedanstående skiss:

.____
|....
|..X.

(punkterna bara utfyllnad för att det ska bli korrekt)

Problemet är nu att det blir alldeles för mycket resonans, i bastunga låtar vilket inte heller är speciellt roligt. Det låter överlag odck mycket bättre då basen blir mer rund och varm. Hur skall detta lösas? Jag har flyttat ut högtalarna längre ut ifrån hörnvinkeln, men det är mycket svårt att hitta en bra balans. Blir gärna för hårt. Har tyvärr ingen digitalkamera, så inte möjlighet att fota hur det ser ut.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/02/20 16:20:20

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/02/20 :  17:29:29  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej Jag har testat en liten kalkyl dethär borde fungera fint.
du kan ju alltid testa i allafall.


tanken är att du inte skall hamna på noderna.
jag kan rekomendera kraftig invinkling av högtalarna så att reflektionen från vänstra väggen inte förstör ljudbilden.
abosrbering bakom högtalarna med hjälp av en resistiv panel kan vara bra mycket mattor och tunga mjuka möbler rekomenders det me.
sitt med huvet på en tredjedel av takhöjden.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:12:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Intressant, hur räknar man? Jag har också stående vågor och noder. Som så många andra, antar jag.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:07:50  Show Profile Send labrat a Private Message
Tack så jättemycket!
Lite nyfiken hur du kom fram till detta?
Vad jag har hört bör båda högtalarna stå exakt likalångt från väggen.
Har även bytat kabel, från standadhögtalarkabel (rätt tjock) till slaktad förlängningskabel :D, låter bättre. Mindre bas, och mer detaljer. Provade även CAT5 men det lät alldeles för tunnt. Denna fungerar bra tills bättre alternativ blir möjliga.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:13:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Högtalarplacering kan vara svårt och jag tycker du skall börja med att placera de helt fritt i rummet (långt från alla väggar)för att etablare en plats där de kan stå utan att alltför stora resonanser hörs. Flytta därefter steg för steg mot frontväggen för att hitta en mer praktisk position. Avståndet till front OCH sidovägg påverkar basåtergivningen. SH förslag om att vinkla in kraftigt är nog något att ta efter.
Mät varje steg. Ögonmåttet duger inte. Mät noga när du hittat rätt så att de står symmetriskt i förhållande till väggarna. Exakt.

Rapportera tillbaka vad som händer så kan vi hjälpa dig mer.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:15:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
har du testat och hur fungerade det?.
om rummet är format 4*5 meter kommer dethär troligtvis fungera bäst.
i mitten har du noll och max på två olika våglängder 1/4del av det samma fast med en oktavs höjning sätte du dig då på ca en tredjedel av den får du ett tryck max och min som kommer vara i hyfsad balans.
avståndet till högtalarna bör ligga runt 1*20 av högtalarnas bredd och där du hamnar skall du inte sitta i en max och min nord.
efter.lts menar på 1,18 och jag vill tro att det är sant har på egenhand kommit fram till nästan exakt samma värde när jag har fritt lysnat mig fram och sedan kontrolera .
kablar kan ju vara intresanta men setill först att du ställer prylarna klogt. annars kan du ju få behöva köpa nytt när du har det på ettbätre vis.
bara et tips.


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/22 :  02:50:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har ett liknande rum som jag löser på samma vis för tillfället.
Vet ej hur optimerat det är. Måste tyvärr möblera med en massa andra möbler då jag bara har att rum att leva med.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:04:02  Show Profile Send labrat a Private Message
Har inte gjort exakt så ännu eftersom det är omöjligt i dagsläget med den möblering som finns (för kort avstånd mellan högtalarna, då det står saker emellan).

Flyttade dock nästan så, fast samma avstånd (det korta) till sidoväggarna på båda. Lät ok, men basen blev lite hårt, mjukare när jag flyttade in de 10cm mot väggen (dvs 55cm ifrån bakväggen). Basen kan bli lite överdriven ibland, dvs känns som om hela rummet vibrera, men det är bara vissa enstaka låtar så det får gå för tillfället. Ska fundera till helgen om jag kan möblera om lite, högtalarna står vid kortsidan nu. Mätte för övrigt upp rummet korrekt, men glömde såklart bort sifforna. :D Det var iaf något åt hållet 410x460x2XX. Så, inte nästan kvadratiskt.
Återigen, tack för all hjälp!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000