HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningsstandard?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/18 :  18:40:12  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Det finns ju hur många tekniska standarder som helst.

Det borde finnas en standard när det gäller inspelning också.

Typ standardvärden, som låg distorsion, hög dynamik. Och beroende på inspelningsteknik även kanalseparation.. och dylikt

Är inte alls hemma på inspelningsteknik, därav min undran.

Vore det möjligt rent praktiskt?


Edit
Tar mig friheten att citera "Falumas" i en annan tråd.
quote:
Dåliga mixningar och inspelningar borde förbjudas få straffskatt eller råka ut för något annat hemskt.





Jag menar alltså främst "audiofil"-plattor, alltå inte "Mtv-pop".



Edited by - m_persson79 on 2005/02/18 18:53:10

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:35:58  Show Profile Send edison a Private Message
...men "Audiofil"-plattor är väl sällan usla...?
Eller menar du plattor med artister vars musik "borde" få förutsättningar till att låta bättre än de gör - att där borde förbättring ske?

Ja, nog har jag några plattor som jag tycker verkar ha slarvats lite med i onödan, man märker på nåt vis att det fattas något.
Inte alltid säker på att det är tekniska data på utrustningen man spelat in med som spökar - mer att man valt en viss "nivå" beroende på lite allt möjligt såsom budget, åsikter hos musiker/producent/tekniker mm.

Vissa plattor låter "skitigt" brukar det ibland höras i musikerintervjuer, då blir man bara så trött - jag menar SPELA gärna "skitigt" men SPELA IN BRA!!!
Det är en väldigt stor skillnad på dessa två saker, och tyvärr verkar det som att vissa artister antingen inte fattar riktigt denna skillnad eller att man, styrd av tex producenten, eller av slapphet, låter teknikerna sköta fixandet av denna evt önskade "skitiga" ljudbild/musikupplevelse.
Men det går ju inte, och resultatet blir skitljud fast det skule bara varit musiken som i sej skulle låta "si eller så".

Vad som är "audiofilartister" är väl en annan sak, få skulle nog kalla sej det, även dom som spelas extra mkt bland "oss på forumet"...om nu några såna artister finns...smaken är nog rätt kraftigt varierad även bland oss (!)(???)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:03:01  Show Profile Send gcs a Private Message
"Dåliga mixningar och inspelningar borde förbjudas."
Vem bestämmer vad som är en dålig mixning och hur ska vi göra med dålig musik...t.ex. så gillar inte jag dansbandsmusik och jag tycker att den borde förbjudas. Men det är ju klart att många människor skulle nog bli väldigt ledsna om den förbjuds. Man kanske skulle kanske kunna förbjuda dålig konst å det kanske inte skulle göra lika många människor ledsna. Nej jag tor att vi skiter i det här....det är nog bättre att jag undviker sådant som jag inte gillar.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:07:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker ni som är intresserade av detta ämne kanske skulle läsa denna dagbok ifrån en verklig inspelning i rockbranchen. Den är MYCKET underhållande och rolig. Ni kommer att förstå varför en del saker blir som de blir.
http://www.prosoundweb.com/recording/mm/week1/mm.php

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/02/18 :  21:53:20  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har hört att amerikanerna är mer seriösa när de spelar in en platta. På skivan kan man oftast läsa vem som mixat pressat vilken utrustning som använts mm. Men köper man samma platta här får man en där masterbandet som skickades över atlanten till isbjörnarnas land gjorts analog. För här har väl inte det digitala mediet kommit ännu. Med påföljden att det som en gång var en fin digital inspelning görs till analog och sedan digital igen för att sedan pressas. Fågar man i skivbutiken har de ingen aaaning. -Men du kan ju specialbeställa direkt från USA! Varför skall det vara en ren chansning att köpa en skiva med kvalite'?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/02/19 :  11:09:07  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tycker man är lite farligt ute när man vill bestämma över någon annan verk genom olika typer av förbud och lagar eller hur?

Bra inspelning är djävligt dyrt och omständigt som fan. Och tyvärr så låter det så illa och uberkomprimerat om vissa produktioner för att de är anpassade till de som köper musiken och de har ofta så dåliga anläggningar / walkmans att det blir mest välljudande för dem med just den masteringen.

Men jag tycker att motsatsen är bra mycket mer skrämmande! Skitartister som som ger ut opersonlig musik på så kallade audiofil-labels med värdelös musik och ultrapolerat ljud. Usch...

Ta exemplena på HiEnd mässan i Sollentuna då det spelades riktigt tråkig adult-country i ngt hi-resformat i 5.1 hos tex mårten design. Välljud??? Jag fick panik, sämre akt inom genren fick man leta efter. Var nödgad att rusa ut ur montern.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/02/19 :  11:35:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Inspelningsstandarden överlag är totalt undermålig.
Med tanke på dagens teknik och möjligheter så känns det rent pinsamt att det inte skall kunna gå och få till det betydligt bättre.

Nile Rodgers lyckades på -80 talet åstakomma inspelningar som vida överträfffar många av dagens produktioner.
Och vi pratar om teknik för tjugo år sedan!!

Pinsamt var ordet.

Förtydligande: Mr Rodgers var bla. involverad i soul/disco gruppen "CHIC". Förutom detta producerade han ett x antal skivor till andra artister.

En del har jag bevarat på vinyl och kan bara kostatera att mitt påstående enligt ovan håller.

Dagens standard på flertalet inspelningar är som sagt pinsamt.
Generande, sa Bull.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:37:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
MickeY: Otroligt rolig rapport. Välskriven och underhållande. Har kommit till dag 3 nu och var tvungen att ta ytterligare en paus för att inte få skrattkramp i vitala organ
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/02/19 :  15:24:43  Show Profile Send soren a Private Message

Jag håller med,

Min tanke är att allt skulle spelas med optimal dynamik (dvs inte överstyrt) på alla instrument etc. När man senare mixar allt så använder man inte kompressorer eller dyligt på det inspelade materialet, utan man sparar ner dessa som "flaggor" som indikerar hur producenten ANSER att musiken skall spelas upp. Dessa flaggor används sedan i UPPSPELNINGS elektroniken för att spela upp ljudet.
Olika lyssningsmiljöer har ju olika förutsättningar... i en bil så kan man ha nytta av mycket kompression, medans i en HIFI anläggning så behövs kanske denna kompression inte. Ni förstår säkert principen.

Detta anser jag vara sunt förnuft, och iom att digital lagring används nuförtiden så är dessa flaggor en barnlek att implementera.

/Sören
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/19 :  20:36:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
TACK MickeY för länken! Är inne på vecka 4...hade tänkt jobba nu på kvällen men har suttit och läst i 2-3h istället

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:24:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Matrixen & Ayn

Visst är den bra

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:12:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Härlig historia Micke Y, men man blir ju förbannad å stackars "Mixermans" vägnar... vilken hopplös produktion han tvingas deltaga i.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:59:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
...synd bara att det tog slut mitt i Nästan lite sugen på att köpa boken för att få läsa fortsättningen. (en reaktion han troligen var smart nog att förutse, därav att lägga upp halva boken online )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:27:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja det är nog inte lätt att vara studio människa alla gånger. Tänk att få ett riktigt ärkepucko på halsen. Typ BigBrother brudarna.
"Jag kan inte sjunga men du har ju så mycket manicker så det får du fixa idag skall jag låta som Madonna imorgon som Aretha"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:56:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Inspelningsstandarden överlag är totalt undermålig.
Med tanke på dagens teknik och möjligheter så känns det rent pinsamt att det inte skall kunna gå och få till det betydligt bättre.



håller med, det är verkligen helt sjukt. Det verkar som okunskap och krassa ideal är förhärskande inom vissa delar av musikbranschen.
Personligen skulle jag blivit glad om masteringshysterin (med allt så högt som möjligt som ljudideal) hade kunnat avta och dö ut, slopa reklamradio och onödiga masteringsprocesser så att man kan bli befriad från eländet!!
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/02/22 :  17:19:20  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag går en ljudteknikerutbildning som bedrivs i en studio i Varberg. Det här med kompression är mycket lurigt. Att ställa in kompressorer så att det låter bra är mycket svårt.
Jag har märkt med det lilla jag har mixat att man måste komprimera ganska mycket för att få allt att passa ihop i en mix.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/22 :  19:56:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
tifosi

Om di vill höra ett exempel på när komprimmering och gatening gått riktikt illa så kolla in Dream theater - Scenes from a memory. Lyssna på cymbalerna. Det låter så illa att det är svårt att veta att det faktiskt är cymbaler.

En standard kanske skulle hjälp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:02:28  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Minst sagt ett mysko cymballjud på den skivan. Utklingning och efterklang vad är det???
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:27:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
tifosi

Kul att du hade skivan . Visst är det tragiskt att det låter så illa om en sådan otrolig musiker.
Rätta mig om jag har fel men visst låter det som de satt gaten så hårt att bara den första sekunden av cymbalen hörs.

En standard kanske skulle ha hjälpt denna stackars tekniker att förstå att detta är tokigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:34:55  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hade inte skivan men jag var ju tvungen att kolla så jag (host,host) laddade ner den.
Cymbalerna lät lite stympade. Kanske har de gateat med för kort realeasetid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000