HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD 650 (Silver)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:02:35  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Hallå där....

Var inne på HIFI klubben i början på veckan o snacka lite. Kom på att jag ville uppgradera mina lurar från befintliga HD 500 till ngt "riktigt" och fick tipset att de sänkt priset på HD 600 från 3300 till 2400. Jag frågade om det hade att göra med att nya HD 650 har lanserats och det var det. Men HD 650 kostar ju en betydligt större slant, (4300). Jag gick hem och tänkte att, ja, 2400 är ju inte så farligt mycket, jag plockar ett par sådana till lönen som kommer. För att kolla lite mer vad de skiljer mot nya HD 650 så gick jag ut på priceunner.se. Sökte på HD 650 och fick en chock. Det finns massor av ställen som säljer HD 650 från 2800 och upp?? Ett företag, inwarehouse.se har faktiskt 2 HD 650 för 2 olika priser!!??? En Sennheiser HD 650 Silver, för 2795, och en "Sennheiser hörlur öppen, 300 Ohm, 3m kabel, 3,5mm" för 3899. Det verkar som om det är samma lur men det finns inga bilder på den senare..


Ny undrar jag, vet ngn av er om det finns 2 versioner av HD 650?? Sennheisers hemmsida har bara en modell. När jag ringde Lefflers HIFI trodde de inte på mig när jag sa att det finns ställen som säljer HD 650 för 2800, (De tar 4495) ett pris som är mycket vanligt hos "riktiga" HIFI försäljare.... Kan ngn hjälpa mig reda ut detta?

Låter det?? BRA!

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:51:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Splix!

Bra fråga, jag flyttar tråden till vårat personliga HiFi-forum så blir det fler med "rätt" kunskap som läser din fråga.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/20 :  12:41:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Priset på HD 650 ligger just nu på 2.900:-



// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:47:03  Show Profile Send luften a Private Message
Enligt både prisjakt och pricerunner så är billigaste priset just nu 2749kr. Det finns nog oxo endast en version av HD650 (så vitt jag vet), så jag skulle nog köpa där den e billigast.

//air
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:29:11  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ja, du har helt enkelt upptäckt att vissa lokala handlare tar inhumana överpriser

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/20 :  17:25:01  Show Profile
quote:
Ja, du har helt enkelt upptäckt att vissa lokala handlare tar inhumana överpriser


Suprise suprise

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:56:26  Show Profile Send MartinX a Private Message
Själv är jag ganska förvånad över dom stora priskillnaderna på just Sennheiser, i Sverige är dom speciellt dyra. Det finns annonser i tex Hifi&Musik från Sennheiser AB i Sverige som anger cirkapris på HD650 till 4495kr och det kostar dom i många butiker, men det är lätt att hitta dom för mycket lägre pris på nätet både i Sverige och Tyskland. Man undrar ju hur svenska handlade reagerar när dom ser detta, en del verkar inte ha sett något och har ingen aaaaning om att dom finns billigare någon annan stans, rejält mycket billigare också. Om jag vore hifihandlare skulle jag bli förbannad och ringa upp Sennheiser AB och fråga varför priset är så våldsamt högt, dom kunder som handlat för 4495 och sedan upptäcker dom för 2749 på fyndbörsen lär ju inte bli glada.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/21 :  08:45:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det handlar väl om något som motsvarar fabriksförsäljning.
Importören vill ha sina 30 procent och butiken en marginal på 30% för att få det att gå runt.
Internetbutikerna har förmodligen inga lager och låga omkostnader och gör väl inget annat än att förmedla varan ditekt från fabrik.
Bra?
Jovisst, men undrar hur länge vi får se Sennheiser i en butik.
Ingen handlare kommer att vilja ta i dom och om några år finns ingen möjlighet att provlyssna på dom, ingen som gör reklam för dom, och märket kommer förmodligen att dö här i Sverige.
Men under tiden är det bara för oss att slå till.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/21 :  09:46:21  Show Profile Send MartinX a Private Message
I Tyskland kan du vandra in i butik och köpa dom för ca 300€ så frågan är varför svenska butiker måste vara 60% dyrare, jag ifrågasätter inte att butikerna måste ta mer betalt än internethandlare men skillnaderna i det här fallet är så saftiga att jag tror det mer handlar om prissättningspolitik från Sennheiser AB än om att täcka sina kostnader. Själv drar jag mig i det längsta att handla på nätet, det blir så besvärligt om det krånglar, all min nuvarande hifi är köpt i butik i Göteborg där jag bor. Om jag hittar prylarna 15% billigare på nätet så skulle jag fortfarande handla i butik men 60%? Något är fel.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/21 :  10:09:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I så fall är det Sennheiser som biter sig själva i svansen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/21 :  10:44:08  Show Profile Send luften a Private Message
Prisläget i Finland är ganska lika det i Sverige. HD650 har varit ~450€ i butik, men jag såg nyss att dom sjunkit till 419€.

//air
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/23 :  02:47:56  Show Profile Send nurfen a Private Message
Blev ett par HD650 för mig iallafall, 2900 inkl frakt från Fyndbörsen. Klart prisvärt

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:08:39  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag köpte och fick mina HD 650 från inwarehouse för 2836 :- Inklusive moms o frakt. Väntar nu på min X-Can V3 burk från HIFI klubben ;) Idag eller imorgon så.....


EDIT: Ringde till Inwarehouse och fråga hur det kunde komma sig att de hade 2 olika priser och om ngt skiljde, kanske man fick en snygg trälåda till sina lurar för 3900 och ett pappkartong till de för 2800 (bulk). Tydligen så vill de "säkra" sina produkter genom att köpa från 2 håll, det lägre priset är det pris som de får genom att köpa direkt från Sennheisers huvudlager i Europa. Det dyrare priset är när de köper via en svensk agentur. DÅ kan man ju undra var HIFI klubben, Lefflers och de andra köper ifrån, eller MÅSTE köpa ifrån som tar cirka 4500. De kanske inte KAN köpa från Sennnheiser direkt varpå de måste ta ett dyrare pris. Inte vet jag....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/24 09:21:46
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/24 :  10:19:33  Show Profile Send karlstorck a Private Message
X-Can från HiFi-klubben? Visste inte att de sålde den? Pris i så fall?

Kalle
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/24 :  16:05:01  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Eftersom de säljer HD 650 o dyl så menade den HIFI klubb som jag besökte (Lund) att de ville sälja en lurförstärkare med. De har ett pris på 3295:- för X-Can V3.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/24 :  17:16:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
EDIT: Ringde till Inwarehouse och fråga hur det kunde komma sig att de hade 2 olika priser och om ngt skiljde, kanske man fick en snygg trälåda till sina lurar för 3900 och ett pappkartong till de för 2800 (bulk). Tydligen så vill de "säkra" sina produkter genom att köpa från 2 håll, det lägre priset är det pris som de får genom att köpa direkt från Sennheisers huvudlager i Europa. Det dyrare priset är när de köper via en svensk agentur. DÅ kan man ju undra var HIFI klubben, Lefflers och de andra köper ifrån, eller MÅSTE köpa ifrån som tar cirka 4500. De kanske inte KAN köpa från Sennnheiser direkt varpå de måste ta ett dyrare pris. Inte vet jag....


Så det är i princip försäljning direkt från fabrik iallafall.
Sennheiser kommer nog att försvinna från butikerna.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/25 :  20:21:41  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Så det är i princip försäljning direkt från fabrik iallafall.
Sennheiser kommer nog att försvinna från butikerna.

Eller också får vi hoppas på att Sennheiser AB tar sitt förnuft till fånga och ger svenska butiker en möjlighet att sälja HD650 till ett vettigt pris.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/27 :  23:47:04  Show Profile Send nurfen a Private Message
Sluta MartinX, Björn-Ola måste ju bara klaga på något. Förstör inte hans lycka..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000