HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD 650 med X-Can V3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/28 :  14:29:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har nu fått mina Sennheiser HD 650 lurar och min Musical Fidelity hörlursförstärkare. Jag plugga in allt och satte i en cd skiva och skrek högt då allt lät instängt, bedrövligt-tunt med mera. Jag satte en cd på repeat med både djup bas, rena röster samt microdetaljer i 2 dygn över helgen. Efter detta lyssnade jag igen och till min lättnad hade det blivit bättre. Men jag saknar känslan man får när man sitter framför sin "full stereo" o lyssnar. Kan inte för mitt liv begripa de som förespråkar hörlurslyssning framför "riktig" högtalarlyssning. Jag har nu prysat 8k för lurar, förstärkare och signalkabel. Förmodligen kommer jag att använda dessa mest till att ha när jag spelar olika spel på datorn.

Om det kommer att bli mer lyssnande till musik får tiden utvisa, kommer i så fall vara vid de tillfällen då ljudvolymen från högtalarna inte tillåter sådan spelning.......

Flyttad till Personlig Hifi
/Z

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/28 14:30:21

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/28 :  14:53:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ge det mer än två dygn, mina HD600 lät inte bra förrän efter ett hundratal timmar. Dessutom behöver rören i din X-Can bränna in.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/28 14:54:27
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/28 :  14:57:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle oxå ge det betydligt mer tid, minst 100-200 timmar....

Hörlurar kan ta ganska lång tid på sig, likväl viss elektronik och kablar...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/28 :  15:19:09  Show Profile Send SpLiX a Private Message
De har till dagens datum spelat cirka 60+ timmar..

Men det är som många säger "rösten är mitt i huvudet", själv vill jag lägga till att mellanregister finns där, men "öppenheten" saknas. Det blir inte den "rymd" som finns vid "normal lyssning".

Men jag får ge mig till tåls, man har ju inget att förlora, bara allt att vinna

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/28 15:20:44
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/28 :  16:17:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Att det låter annorlunda med hörlurar än med högtalare kommer man aldrig ifrån. Då spelar det ingen roll hur dyra lurar du köper.

Tycker både hörlurar och högtalare har sin charm. Mina HD600 värmer öronen gott också.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/02/28 :  16:36:08  Show Profile Send John a Private Message
Mina 650 lät superinstängda när jag fick dem, men nu är det annat ljud i källan (jo, det ska stå så, för den fick nya op-ampar också). Massor med luft och rymd, tycker jag.
Däremot så har ju hörlurar vissa begränsningar och blir aldrig som bra högtalaranläggningar. Men man kan ju spela högt utan att ha grannångest! Finns det förresten nån som förespråkar lurar framför högtalare?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/28 :  18:33:41  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Finns det förresten nån som förespråkar lurar framför högtalare?

Visst finns det fördelar med hörlurar framför högtalare, och det är inte alls ovanligt att jag kör hörlurar även om jag har valet att köra högtalare.
Bra hörlurar kan spela ned till runt 20Hz (f3), t.ex. HD650. Det finns inte många högtalare som är i närheten av detta, och de få som klarar av det är rysligt stora.
Den riktigt stora fördelen med lurar är förståss att man inte stör andra i samma utsträckning som man gör men högtalare.

Nackdelen med hörlurar är att varje öra bara hör den ena signalkanalen. Med högtalare så hör t.ex. höger öra även en del av vänste kanals ljud. Detta fenomen gör att många tycker att hörlurarn spelar musiken inne i huvudet istället för att lyfta fram musikerna på en scen framför lyssnaren.
Om man vill få samma effekt med hörlurar som men högtalare så kopplar man in ett crossfeed filter. Det blir förståss inte 100% lika, men bra nära.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2005/02/28 :  19:27:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
"Nackdelen med hörlurar är att varje öra bara hör den ena signalkanalen" du måste mena fördelen väl?

HD650 och en bra stärkare spöar alla anläggningar i världen, iaf. vad gäller tydlighet och möjlighet att följa med i musiken. Ibland är det så att ljud/instrument i de två kanalerna blandas på ett sätt som gör det helt omöjligt att skilja dem, oavsett vilka prylar och rum man har. Det är då hörlurar behövs för att bringa klarhet i vad som egentligen spelas.

Sen finns det folk som vill återskapa en "verklighet": det ska låta så som det gjorde vid inspelningen, etc. Då får man helt enkelt leva med att musiken ibland förvandlas till en sörja (precis som i "verkligheten"!), oavsett anläggning och rum. Då skyller man på inspelningen, vilket iofs kan vara korrekt, men med hörlurar så får man en extra möjlighet. Take it or leave it. De som har spelat i en orkester vet iaf. att de vill höras, annars har de ansträngt sig i onödan, och då är hörlurar överlägsna.

Edited by - yalpa on 2005/02/28 19:29:43
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/03/01 :  09:20:23  Show Profile Send Tomas a Private Message
ni får ursäkta mej men jag har aldrig hört något från musical fidelity låta bra. Kör med earmax OTL till HD600! Strålande resultat

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/03/01 :  11:08:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag fick den uppfattningen att SpLiX inte är van att lyssna
med lurar, detta kan man inte råda bot på genom att bränna
in apparaterna eller skaffa nya prylar. Däremot måste hjärnan
brännas in, dvs. bli van med lurlyssnande. Efter en tid märker
man den mycket precisa och djupa basen, helt utan stående vågor
och annat skräp, och snart också en fantastisk relief-känsla
att varje instrument har sitt eget utrymme i ljudbilden.
Men allt detta tar tid att lära sig 'höra'.

Martin
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/03/01 :  11:46:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
MartiN.

Du har helt rätt, jag är en riktig "färsking" på "lurlyssnande" hemma.

Jag vill dock poängtera att jag dagligen lyssnar cirka 2 timmar med "in-ear" Etymotic 4p pluggs, ihop med iAudio då jag pendlar med tåget varje arbetsdag.

Dessa tog inte många timmar innan jag hade ett fullgott ljud i renaste form.

Mina "hemma" lurar är dock av öppen konstruktion, ngt som jag aldrig provat innan. Till detta är de ju kopplade till en rörförstärkare, ngt som också är en förstagångs upplevelse...

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/03/01 11:48:13
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:34:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
MF X-CANv3 och Sennheiser HD-650 kan bara inte vara
dåliga. Är verkligen mycket förundrad om Etymotic
och iAudio skulle vara bättre. Möjligtvis kan en
mismatch uppstå om man kopplar Sennheiser HD650 till
utgången på en bärbar billig spelare, Sennheiser har
väl ganska låg? impedans och är därför litet trögdrivna.
Effekten ut från MF borde dock räcka gott och väl.

Jag skulle definitvt inte rusa ut och byta eller sälja.

Martin
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:54:54  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.

Har själv X-can v2 och sennheiser HD 650 kopplat till en Bladelius spelare, är själv mycket nöjd med vad det presterar.
Visst behövde lurarna en del inspelninstid och likaså lur stärkarn behöver värmas upp lite innan det lät riktigt bra.

Edited by - masund on 2005/03/01 13:56:51
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/03/01 :  14:33:07  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Tomas, visst är du "ursäktad" men jag har helt motsatt åsikt!
Nu har jag har faktiskt bara hört
X-Can v.3
X-Lps v.3 tillsammans med
X-Psu v.3
och dessa tre låter bra med Senn. 600

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/02 :  03:06:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst, det är inte samma sak att lyssna i lurar som på högtalare, men det har sina fördelar.
Det går att lyssna på natten utan att störa grannarna mm.
Det kan vara lättare att koncentera sig på musiken med lurar, dock saknar åtminstone jag rymden och perspektiven i musiken i lurarna, det spelar i huvudet istället för på en scen kan man väl säga.
Fast jag får väl instämma i de flestas råd att dina grejor behövar spelas in mera.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000