HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lagen om fotografering ute bland folk!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/19 :  21:59:34  Show Profile Send matså a Private Message
Hej

Om jag fotar tex min dotter och skall lägga ut det på nätet, samtidigt när jag fotograferar så råkar jag få andra helt okända människor. Nu är frågan måste jag fråga dessa okända människor om jag får ha bilden på nätet?


Min fotosida på flickr

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/02/19 :  23:37:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Intressant fråga som även jag är nyfiken på ett svar från den som vet!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:05:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle inte tro att du behöver det... Så skulle tex alla tidningar behöva intyg från alla.
Tror det finns en tråd om detta på fotosidan.se

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:29:06  Show Profile Send Gus a Private Message
Det går inte att svara på.
Lagen om PUL gäller och något snårigare än den finns inte.
Klicka på "vad gäller för bilder på nätet" på den här sidan t.ex.
http://www.pul.nu/
Längst ner i detta dokument står det också ett par rader.
http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf
Om jag har fattat lagen rätt så är det fritt fram att publicera en sådan bild som din om den kan anses vara harmlös,vem som avgör vad som är harmlöst eller inte----?
Tidningar lyder under tryckfrihetslagen så för dom är det mera fritt fram.

Edited by - Gus on 2005/02/20 00:31:44
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:56:16  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Svår fråga men säljer man bilder till tex bildbyråer så brukar det vara krav att man ska personernas godkännande.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:35:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om inte jag minns fel från min utbildning, så är det frit fram i Sverige. Tyskland, bland andra, har lite andra regler om godkännande av publicering.

Datainspektionen har fått på tafsen ett antal gånger då dom tolkat PUL fel/för snävt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:06:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är fritt fram för privatpersoner att fotografera på allmän plats men det är inte fritt fram för privatpersoner att publicera dessa bilder på internet! Du skall i princip ha godkännande från personer som är väl igenkännbara på bilden. Så har jag tolkat det jag hört. Tidningsjournalistik har inget med detta att göra. Tidningar har en helt annan frihet att trycka bilder med folk på.
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/02/24 :  00:40:52  Show Profile Send knas a Private Message
Fotosidan.se beskriver detta rätt så bra:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32855

En av killarna som driver sidan, Magnus Frödeberg, skriver:
quote:

- Det är ingen skillnad i att publicera på fotosidan, i ett forum eller på din egen hemsida. Det är bara tidningar som undantas.

- PUL undantar journalistiska och konstnärliga bilder. Vad detta innebär vet ingen.
I domar i andra typer av fall har rätten haft hållningen att "allt som uppenbart inte är konst kan vara konst". Dvs avfotograferade elmätare är antagligen inte konst ochinte heller bilder från övervakningskameror men det mesta annat kan vara det.

- Är personuppgiften (bilden) harmlös gäller inte PUL. I framtiden föreslås skrivningen blir "om det finns uppsåt att skada". Dvs bara bilder med syfte att skada blir olagliga.
Detta tillsammans med det faktum att inga åklagare har åberopat PUL när det gäller bilder ännu kan vara en indikation på att ribban för vad som är tillåtet är hög.

Egentligen vet vi alltså ingenting om hur lagen ska tolkas men det förefaller mig otroligt att någon skulle kunna fälla dina bilder.

Jag lägger ut mina gatubilder och jag hävdar bestämt att de både är konstnärliga och journalistiska.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/24 :  07:44:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Två riktigt bra länkar som reder ut det mesta

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000