HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny försärkare i 10-15000kr klassen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/22 :  11:11:08  Show Profile Send Blue a Private Message
mangew: Anledningen att jag tog upp femtonåringarna på Prisjakt är att det som bekant har varit en fullkomlig hysteri där kring kinastärkare som Korsun. Och att man eventuellt bör ta tokpositiva uttalanden i ett sådant sammanhang med en nypa salt...

Jag är inte på något sätt en expert på kina-hifi, det har du alldeles rätt i. Jag bara efterlyser en lite mer nyanserad debatt i ämnet, och en viss återhållsamhet med påståenden om vad som "bevisligen" är bättre än det ena eller det andra.

Alla omdömmen som jag hört om kina-produkter har inte varit lika positiva som dina. Men jag håller självklart med dig om att det viktigaste är vad man själv personligen tycker. Så eftersom du är nöjd med din Zell vill jag bara gratulera till ett bra köp!

Fridens liljor.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/22 :  11:23:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Och att man eventuellt bör ta tokpositiva uttalanden i ett sådant sammanhang med en nypa salt...



Blue: Detta gör jag alltid, jag har ingen anledning att misstro någon men egna erfarenheter väger tyngst alt. åsikter från någon man vet har vettiga referenser. Därför har jag inte sprungit iväg och köpt allt som "glimmar", Korsun tåget avstod jag från(vilket jag tror var rätt) Denver "moddar" hysterin har jag inte hoppat på...det finns många ex. Det gäller bara att sortera och satsa på det man själv tror på och sedan skaffa sig egna erfarenheter innan man sågar det övriga.

Blue: ska jag räkna upp allt som jag är missnöjd med? Jag brukar ett inarbetat uttryck "Är du missnöjd säg det till oss(tillverkaren) är du nöjd säg det till andra"
Varför man ska säga missnöjet till tillverkaren är helt enkelt för att de ska kunna bli bättre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/22 11:26:22
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:36:48  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Först när Zell matchas mot t.ex. en tio gånger dyrare Krell i seriös hifipress tycker jag att man kan börja snacka om något som åtminstone kommer i närheten av "bevisligen" (ja, jag tillhör dom som litar mer på hifipressen än på Sven Persson från Säffle).


Oavsett om detta gäller Zell eller inte så kommer en sådan test
aldrig att tas på allvar. Plötsligt börjar "expertisen"
prata om att "det inte är samma komponenter, västgrejorna är
kraftigt moddade efter leverans osv. osv......

Det finns ett antal mycket positiva recensioner på
kina-hifi men dessa verkar det som om vissa ignorerar eller
dömer ut.

Liten lista:

High Fidelity - Cayin/Spark D120 5.1
Hi-fi Choice - Test av Inca Design Katana (Jungson Moon Harbour CD-S2)
High Fidelity - Test av Classic 6.6
Stereotimes - Recension av Xindak FS-1
Stereotimes - Test av Xindak XA3200S
Hifi4all.dk - Test av Cayin 252B

Finns garanterat fler. Tycker denna "seriösa hifipress" att grejorna
är bra/prisvärda för dom pengarna som dom säljs för i väst så
BÖR det ju vara extremt prisvärt för dom pengarna som betals vid import, eller.

Är inte intresserad av att skapa någon "Kina hi-fi debatt" men
tycker det är konstigt att många klankar ner på grejorna UTAN att
ha hört något.


PS. Ber om ursäkt för OT "More"

PEACE!!!!!!!!!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/02/22 15:38:42
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:55:59  Show Profile Send More a Private Message
Ingen fara.
Intressant läsning.

Dock tror jag inte att det blir något alls utanför EU.

Har hittat CAV A10 för ca 8000kr utomlands (17000kr i Sverige fynda.se) och den har jag hört ska vara bra.

Är det ingen som kan göra ett uttalande om den förstärkare?

Edited by - More on 2005/02/22 15:58:22
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:22:04  Show Profile Send garmen a Private Message
men det blir alltid ett jäkla hallåande bland handlare i sverige när man börjar importera från asien eller andra länder där saker är mycket billigare, man kan ju inte gnälla på konsumenten eller produkten det är ju sveriges skatter som är på tok för höga. inte så konstigt att man handlar utomlands ifall man får det 1000 lappar billigare eller har jag fel ? verkar som diskutionen har spårat ur lite också, trist...

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/02/22 :  19:00:39  Show Profile Send Fidelity a Private Message
NAD s300 får man för 15995 på www.fyndborsen.se


Edited by - Fidelity on 2005/02/22 19:01:17
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:41:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Anledningen att jag tog upp femtonåringarna på Prisjakt är att det som bekant har varit en fullkomlig hysteri där kring kinastärkare som Korsun. Och att man eventuellt bör ta tokpositiva uttalanden i ett sådant sammanhang med en nypa salt...

en nypa salt.... Jag skulle nog säga en säck salt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/22 :  21:10:54  Show Profile
Kan meddela att medelåldern på prisjakt är en bit över 27 år...
Visst finns det några 15 åringar. Men det gör inte mig något.
Så länger dom sköter sig så går det bra...
Dom som inte sköter sig blir avstängda och registrerar sig på
faktiskt.se

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/02/22 21:11:58
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/22 :  21:44:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
en nypa salt.... Jag skulle nog säga en säck salt

Ungefär som med uttalanden likt detta.

quote:
Dom som inte sköter sig blir avstängda och registrerar sig på
faktiskt.se

Var känner jag igen detta ifrån?

Undrar var sista anhalten ligger, eller försvinner man bara ut i cyberrymden?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/02/22 :  21:53:12  Show Profile Send Fidelity a Private Message
More: Var hittade du Caven så billigt?
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:34:53  Show Profile Send More a Private Message
Det ska gå att prita på priset när man beställt.

http://www.euroshop.lv/shop/product_info.php?currency=EUR&products_id=7554
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:43:45  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Är det ingen som kan göra ett uttalande om den förstärkare?
Väldigt snygg och förmodligen mer eller mindre välljudande. Mycket snyggare fjärr också jmf med Zellen. Men kanske får du räkna med att elräkningen dubblas om du släpper den 35-kg besten innanför tröskeln?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:49:03  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Dom som inte sköter sig blir avstängda och registrerar sig på
faktiskt.se


mangew!
quote:
Och snacket att ironisera över Hifiprodukter från Kina känns lika moget, speciellt när man inte vet vad man snackar om...
Tur att vi har dig mangew, som vet........

Annars så instämmer jag med Blue i hans inlägg!!
Och jag kan tillägga genom egen erfarenhet!, att det finns en hel del unga medlemmar på Prisjakt som alltid vet bäst om "allt" och de flesta av dem har halkat in på området Hifi, genom att införskaffat sin första Hemmabio= 0 i erfarenhet på området Hifi.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  01:23:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Och snacket att ironisera över Hifiprodukter från Kina känns lika moget, speciellt när man inte vet vad man snackar om...
Riktiga rishögar är vad det är!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/02/23 :  02:02:03  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Är det någon här på det eminenta forumet som vet om fler Asiat-HiFi-Butiker i Riga eller liknande?
Hade polare som var över där och ett par av dem hade tydligen köpt mkt billiga Project Vinylspelare.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:07:05  Show Profile Send More a Private Message
Aton

Fint det.
Du har inte lyssnat på den?
Ska använda den till B&W DM602 S3 några månader innan jag uppgraderar i slutet av sommaren så den får gärna klara av tex B&W 804.

Edited by - More on 2005/02/23 08:07:46
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:56:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan verkligen rekommendera Nad S300 till skillnad från många här.. Är jättenöjd med min! trevlig pondus, tappar verkligen inte ork och har ett mjukt och väldigt avslappnat ljud. Inte lika öppen i mellanregister och diskant som Thor och upplevs givetvis inte lika neutral, men är enligt mitt tycke roligare att spela på och har klart mycket bättre bas. Ska iaf upp på din lyssningslista tycker jag.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:14:51  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Kan verkligen rekommendera Nad S300 till skillnad från många här.. Är jättenöjd med min! trevlig pondus, tappar verkligen inte ork och har ett mjukt och väldigt avslappnat ljud. Inte lika öppen i mellanregister och diskant som Thor och upplevs givetvis inte lika neutral, men är enligt mitt tycke roligare att spela på och har klart mycket bättre bas. Ska iaf upp på din lyssningslista tycker jag.


Håller med fullständigt. Vore jag på jakt efter en stärkare skulle NAD:en vara ett seriöst alternativ. Jag blev väldigt imponerad av den när jag lyssnade till den. Problemet med NAD på detta forum är väl att det kanske inte alltid är politiskt korrekt att hylla NAD, i alla fall inte i de lite högre priskasserna...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:15:39  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nä jag har märkt det Leafs...Men jag tog den vilda chansningen ändå, värsta fall blir jag väl bränd på bål, men äsch..det är det värt! Riktigt spelglad rackare som jag själv äntligen efter 4års yrande i hifivärlden hittade tillbaka till!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/02/23 16:16:22
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:17:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Aldrig lyssnat på den, men den är säkert kanonbra! (Däremot lyssnade jag någon gång på för- och slutsteget, och cd:n, tillsammans med stora CW-burkar, av alla högtalare man kan välja, hos Hifi Klubben, pga högtalarna lät det förstås mer disco än hifi...).

Däremot är den lite jobbigt stor tycker jag, men har man plats så...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:50:56  Show Profile Send KennethS a Private Message
hehehehe Blue, tycker bara det är snyggt. Gillar när när förstärkarna är lite sotörre, inger mer förtroende för mej, men som sagt, smaksak. Sen är det ju ingen vidare kombination att köra Nad Silverline ihop med CW...Den personen som satte ihop det systemet borde få sparken med en gång...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/24 :  12:27:01  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
att det finns en hel del unga medlemmar på Prisjakt som alltid vet bäst om "allt"


Finns rätt gott om folk (i alla åldrar) som är av samma skrot å korn på detta forumet... tröttsamt.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:38:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
FBK, risig kommentar till Mangew, han har ju jämfört den mot seriöst, hifi accepterad stärkeri. Varför ska du då vara så ironisk mot honom? Han vet ju uppenbarligen vad han pratar om. Jag blir så trött.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:50:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
FBK, risig kommentar till Mangew, han har ju jämfört den mot seriöst, hifi accepterad stärkeri. Varför ska du då vara så ironisk mot honom? Han vet ju uppenbarligen vad han pratar om. Jag blir så trött


Gissa varför jag inte ens ids kommentera inlägget

Kan meddela att på Måndag kommer min Zell att åka till en oberoende person utan större erfarenhet av Kinesisk Hifi vad jag vet, jag känner honom inte direkt. Där den kommer att lämnas kvar en vecka för att han ska prova lite. Han har haft hemma lite fina BAT, Krell och lite andra steg senaste tiden. Tror inte att Zell:en kommer på allvar att tävla med dem, men intressant höra vad han anser.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/25 09:53:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:11:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Claes_Ireland,mangew!
quote:
Och snacket att ironisera över Hifiprodukter från Kina känns lika moget, speciellt när man inte vet vad man snackar om...

Har du testat all Kina Hifi mangew? Om inte,så förstår du mycket väl att folk ibland ironiserar. För det har kommit ett och annat ifrån detta land som inte är bra produkter. All väst Hifi är inte heller bra. Och när man efterlyste jämförelser mot väst Hifi förut på Prisjakt, så var det tyst som i graven. Ta tex den där Korsun V8 som var såååå otroligt bra, enligt info som jag har fått nu så är den ett kraftverk med halvdant ljud som inte alls kommer upp till de nivåer som påstods förut. Till och med Kina handlarna avråder ifrån att köpa den nu
Sedan om du jämför det du handlar mot andra vanliga västmärken så är det jättebra, det är sådant som jag har efterfrågat hela tiden. Det är först då som man får veta hur bra Kina hifin vekligen är.
Sen så står jag för att man ska ta många av råden på Prisjakt med en stor säck salt.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000