HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rörprojekt del II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:26:21  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

nu är förstärkaren äntligen färdig... nästan iaf

Designen e klar. Nu väntar bara lite småtweakande å testning av olika ingångsrör...

Här är den iaf:)





Hade problem med att ingångsröret klippte sinusen i toppen så jag ska testa lite olika rör å kopplingar för att se vad som blir bäst... Kör direkt till fasdelaren nu och då lämnar den drygt 10W vid max input

disten e låg å fin

vill dock få upp den någon watt mer iaf å använda nått ingångsrör så dom hållarna inte blir tomma

Tyvärr ser det ut som min anodtrafo e lite klen.. den blir drygt 60 grader varm eller så... Någon som vet om det kan vara farligt i längden?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:37:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Är det där teflonkondensatorer(de tejpade)?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/19 :  01:13:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snygg låda och bygge!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:27:40  Show Profile Send U1 a Private Message
Vissa kan! Väldigt snyggt!

MvH
Johan
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:45:30  Show Profile Send MartinX a Private Message
Snyggt!

Jag hittade schemat i röran på skrivbordet sedan förra tråden. Hur hög blev förstärkningen med ingångsröret på plats?

Det låter konstigt att ingångsröret skulle klippa först då det inte behöver ge så hög utspänning. Vad har du för anod och bias spänning på ingångsröret?

Jag skulle pröva att triodkoppla ingångsröret. Jag tror jag länkade till ett datablad i förra tråden.

Att trafon blir 60grader är nog en konsekvens av att den är lindad med tunn tråd för att lindningens resistans skall begränsa strömtopparna till likriktarrören, det ger förluster. 60 grader är nog inte så farligt, om temperaturen stannar där, det lär nog ta en timme eller så innan sluttemperaturen är nådd. Det skulle vara interesant om du kunde mäta nättrafons sekundärresistans, Hammonds katalog säger inte mycket.

En liten önskan, kan du inte plåta förstärkaren i ett mörkt rum utan att använda blixt? Vi vill se glööööden!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/19 :  13:38:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

anodspänningen gick igenom först ett 47k motstånd sen ett 220k motstånd, kvar blev 110v vid anoden på 6br7 röret

biasen 1,5k motstånd paralellt med en 25uF elyt låg på ca 1,1v

och ja dom stora tejpbollarna är teflonkondingar

Edit: Den skär bara av topparna på den övre perioden, den undre perioden på sinusen är felfri? testade att sätta ett 50k motstånd före volympotten men det spelade ingen roll den skar fortf toppen, spelar ingen roll om den e trodkopplad eller inte, testade det det första jag gjorde

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2005/02/19 14:27:35
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/19 :  21:07:59  Show Profile Send MartinX a Private Message
Mystiskt att topparna kapas, hur mäter du då? På högtalarutgången eller signalen från ingångs röret? Enligt databladet som har ett exempel med komponentvärden mycket nära de du använder så borde förstärkningen bli ca 120 och utgångsspänningen max 70V peak! Detta förutsatt att matningen till anodmotståndet och skärmgallermotståndet är ca 200V. Beter sig båda kanalerna likadant?

Jag ser på schemat du ritade att ingångsröret på fasdelaren inte har något gallermotstånd till jord (1megaohm), det sitter väl ett där nu?

http://frank.pocnet.net/sheets/019/6/6BR7.pdf
Datablad 6BR7

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/20 :  12:17:58  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Jo det sitter ett motstånd på 1Mohm från gallret från det första 6c4 till jord ja.

Båda kanalerna e likadana, spelar ingen roll var jag mäter i kretsen. Den skär ändå.


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:27:57  Show Profile Send MartinX a Private Message
Om du kopplar loss kopplingskondensatorn till fasdelaren och mäter signalen direkt på ingångsrörets anod (tänk på DC nivån akta oscilloskopet) klipper det fortfarande? Har du tillräcklig drivspänning till anodmotståndet? borde vara ca 200V.

Om det inte klipper skulle jag undersöka fasdelarens arbetspunkt, vad har du för spänning på fasdelarens katoder? Det kan ju vara så att du driver fasdelarens rör till positiv spänning på gallret och det orkar inte ingångsröret driva så signalen klipps men när du driver fasdelaren direkt från förförstärkaren som kanske är halvledarbestyckad med låg utgångsimpedans så funkar det ändå.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/20 :  18:35:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Whoohaa!
Det kittlar gött i maggropen när man kollar på bergodalbane-kretsen du har lött ihop där! Helt i min smak.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:58:55  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Jo det klipper även om jag ökar anodspänningen.

Katodspänningen på fasdelaren ligger på 6,86v, fast den klipper vågen redan i 6br7 röret, jag förstår inte varför?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:29:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
För att få en tydligare bild måste jag fråga lite till.

Vid vilken nivå klipper det?

Om inspänningen till fasdelaren stiger över 6,86V topp kommer signalen att klippas när gallret drivs positivt det är helt naturligt.

Om ingångsröret klipper signalen utan last skulle jag nog misstänka att något är felkopplat, att andra kanalen skulle få exakt samma felaktighet i en komponent är ju inte så sannolikt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:35:35  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hmm du har rätt där, Den klipper vid runt 6v inspänning till fasdelaren. Om jag koppal ut fasdelaren så klipper den inte. Topp till topp ger dock 6br7 röret ut 22v triodkopplat. Det är där felet ligger då. Hmmm får testa med nån triod på ingången istället då


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:54:13  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Den klipper vid runt 6v inspänning till fasdelaren. Om jag koppal ut fasdelaren så klipper den inte.

Just det! ingångssteget är altså OK.

quote:
Topp till topp ger dock 6br7 röret ut 22v triodkopplat.

Vilket räcker till. Om du använder samma värden på katod och anodmotstånden som vid pentodkoppling kanske inte arbetspunkten blir optimal så det går nog att förbättra tillgänglig utspänning.

quote:
Det är där felet ligger då. Hmmm får testa med nån triod på ingången istället då

? Nu hänger jag inte med, ingångssteget är nog OK, jag skulle kolla fasdelaren noga, ger den symetrisk och tillräcklig utspänning?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:54:31  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Nu när du säger det så ger fasdelaren inte en symetrisk utspänning, den ena ger högre förstärkning än den andra. Där är problemet allså.... Hmmm att jag inte tänkte på det.

Hur kan man göra för att få en jämn fasdelning?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/02/26 :  10:25:27  Show Profile Send MartinX a Private Message
En lätt sak att prova är att ta bort avkopplingskondensatorn över fasdelarens katodmotstånd.

Du har också en potentiometer inritad i schemat vid fasdelarens anodmotstånd men jag kan inte se på bilderna att den fins där, men det är nog en god ide.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/02/26 :  14:26:39  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Japp har en balanspott, fast den verkar inte göra någon skillnad tyvärr... den är på 50k, kanske är för lite.

Ska testa att ta bort kondingen

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/02/26 :  17:18:19  Show Profile Send christopher a Private Message
snygt!!!
Påminer lite om Mantley på formen av lådan

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000