HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på fastsättning av front?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2005/02/26 :  08:35:39  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Hej på er!
Jag håller på och tillverkar ett par småhögtalare bestående av Tangband W4-657 och 28-847 och målet är självklart att få det att låta bra men också att uppnå en nästan pervers finish. Problemet är att få fast ett fronttyg på ett snyggt sätt.
Dom lösningarna som finns på HiFiKit och Ljudia tycker jag är alldeles för klumpiga och passar bättre till en stor sub. På en liten högtalare blir dom för dominerande.
Om någon har något tips om mer passande pluggar vore jag tacksam.
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/26 :  08:42:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pervers finish, ja... Ett sätt är att göra en ram av tunn MDF som man klär med önskat tyg och sedan använda kardborreband för att sätta fast fronten.
Kan det bli snyggt nog?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:16:11  Show Profile Send everwake a Private Message
starka magneter infällda (och fastlimmade...) under fanéren är ett sätt om frontyget+ramen inte väger för mycket.

då kan man ju göra en ram av 1mm plåtband t.ex. som kläs med tyg blir en väldigt platt och diskret ram. dessutom syns ingenting om man väljer att köra utan fronttyg.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:24:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Smart sätt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:35:56  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
då kan man ju göra en ram av 1mm plåtband t.ex. som kläs med tyg blir en väldigt platt och diskret ram.


Mycket smart, men hur sätter du fast tyget på raman så det blir snyggt?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:39:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Textillim ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/02/26 :  12:34:57  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag använder metoden med infällda magneter bakom fanéret på mina HFLS-1:or. Dock har jag inte orkat bygga någon ram än :) Har testat och det går bra rent viktmässigt att få dit en tunn masonitram. Tyget spänner man över ramen och fäster med någon form av lim. Så ser det ju ut på de flesta högtalare som har någon form av ramspänt tyg.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2005/02/26 :  16:07:12  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
En ram av MDF som sedan kläs med tyg är precis vad jag har tänkt att göra men det är fastsättning av denna som är problemet.
Magneter skulle funka(gjorde det med min gamla projektorduk för att få fast maskeringen vid en widescreen film) men jag har redan lagt på 4 lager med grundfärg(epoxi) har har våtslipat så att ytan är perfekt. Bär emot att börja bråka med lådorna nu.
Får kanske bli dom vanliga pluggarna ändå fast dom är klumpiga och fula!
Tack ändå för tipsen.

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000