HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt: Nytt utgångssteg till cd-spelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:06:50  Show Profile Send luften a Private Message
Jag går för tillfället en kurs som heter "audioelektronik" i skolan, och där ingår det att man gör ett projekt. Jag tänkte pröva att bygga ett eget utgångssteg till min övningscd-spelare, nämligen Philips DVD963SA

Kravena på detta utgångssteg är att jag vill ha både balanserade och ickebalanserade utgångar. Jag vill oxo ha dc-kopplade utgångar, eftersom jag ogillar kondensatorer i serie med signalen (religiös övertygelse).

Nu vet jag ju att det finns fina diskreta utgångssteg att köpa, till exempel LcAudios Zapfilter. Men, vad finns det för möjlighet för en hemmabyggare att göra för motsvarande? Om man kollar i databladena för AD1955 (dacen) så har dom ett exempel bå en balanserad utgång med op-ampar, men kanske det skulle löna sej att göra ett diskret utgångssteg? Om resultat blir bra, så kommer jag troligtvis att bygga en likadan till min "första" cd-spelare, nämligen Sony CDP-XA50ES.

Tankar och förslag mottages gärna!

Referenser:
Utgångssteg original DVD963SA
Exempelutgångssteg ur AD1955 databladet

//air

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:49:37  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
På vilket universitet hittar du en sån kurs??

| Hemsidan |
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:03:33  Show Profile Send luften a Private Message
stef: Det är på "Arcada - Nylands Svenska Yrkeshögskola" i Finland. Kursen är obligatorisk inom inriktningen "Medieteknik", men jag går den frivilligt eftersom dne lät intressant (studerar IT).

//air
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/09 :  12:35:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Projekt helt i min intressekategori.
Har inte detaljgranskat de dokument som du skickat med men som utgångsbuffert kan jag rekommendera en "diamond buffer" Fanns för länge sedan i en high fidelity. Det är inte omöjligt att få den hyffsat dc stabil men det kräver viss matchning och helst termisk koppling mellan npn och pnp trissorna.


Annars har det ju florerat diskreta iv steg en masse på diyaudio.com.


Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/09 :  12:44:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hur mycket tid har du på dig och vad kan du redan, om diskret kostruktion?


Hjelm
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/09 :  12:49:47  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Har inte detaljgranskat de dokument som du skickat med men som utgångsbuffert kan jag rekommendera en "diamond buffer" Fanns för länge sedan i en high fidelity. Det är inte omöjligt att få den hyffsat dc stabil men det kräver viss matchning och helst termisk koppling mellan npn och pnp trissorna.

Intressant förslag,det finns även en artikel om en sådan buffer här:
http://home.comcast.net/~walt-jung/wsb/PDFs/WTnT_Op_Amp_Audio_2.pdf
(Finns även mycket annat intressant på hans sidor:http://home.comcast.net/~walt-jung/wsb/html/view.cgi-showresources.html-TopRes-Walt-27s-20PDFs.html)

Själv har jag använt ett par vanliga JFETar som buffertsteg i min DAC.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/09 :  15:26:45  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Hur mycket tid har du på dig och vad kan du redan, om diskret kostruktion?


Hjelm: Tid har jag inga direkta begränsningar, bara det blir klart inom denna vår så passar det ihop med kursen. Tyvärr har jag inte så mycket kunskaper inom diskret konstruktion, men jag borde väl ändå lära mej så småningom

Nicke: Vilket sammanträffande, jag satt för ett par timmar sedan och spanade snabbt igenom Walt´s pdfar. Ska ta mej en rejäl titt på hans exempel.

Mera referenser: AD1955 datablad

//air
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/09 :  15:29:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kanske P-As prylar funkar?

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv05/index.html
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/09 :  15:51:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mitt förslag blir givetvis att bygga ett utgångssteg med rör.

Lite intressant läsning:
http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:32:12  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Bernt Jansson skrev:
quote:
Mitt förslag blir givetvis att bygga ett utgångssteg med rör.

Inte helt oväntat
Varför inte...

Nu har du fått några förslag...
Du kan ju spana in Pass D1 också för fler ideer,här har du servicemanualen till den:
http://www.passlabs.com/downloads/old%20product/d1_servm.pdf
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:26:33  Show Profile Send luften a Private Message
UrSv: Säkert, men det kommer jag knappast lära mej speciellt mycket av eftersom det är bara att löda ihop.

Bernt Jansson: Jag visste direkt vad det skulle stå när jag såg att du svarat på tråden Men, det blir nog inga rör denna gången. Tack för länken.

Nicke: Jo, har spanat in det. Eventuellt blir det ett sådant.

Nu har jag diskuterat med läraren idag, och tror att jag börjar med att bygga ett op-amp steg, liknande det i AD1955 databladet. Eftersom jag ännu inte har något balanserat försteg, så blir det singleended. I skolan finns tillgång till ett mätinstrument av märket "AudioPrecision", enligt läraren ett av 3-4 st i Finland. Dvs, börjanet blir att försöka komma underfund med hur man mäter cd-spelare eftersom dom inte gjort detta tidigare i skolan. Sen blir det att bygga ett op-amp utgångssteg, och utföra mätningar för att se vad det blir för förändringar. Om tiden räcker till, så ska jag oxo göra ett utgångssteg typ "Pass D1" för att jämföra mot op-amp steget.

//air
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:16:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nicke: Tack, det var en spännande länk.

luften: Glöm inte att vara ytterst noga med strömförsörjningarna. Sånt hörs tydligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:18:50  Show Profile Send luften a Private Message
Bernt: Det borde synas vid mätningarna vad det kommer för störningar från spänningsdelen. Det är switchat nätaggregat i dvd963sa och matningen för opna e endast +-8v. Får se hur det blir i fortsättningen.

//air
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/10 :  16:29:55  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
luften skrev:
quote:
Det är switchat nätaggregat i dvd963sa och matningen för opna e endast +-8v. Får se hur det blir i fortsättningen.


Höll inte Guido Tent på och utveckalde en konventionell nätdel till 963an?Tror jag läste det på diyaudio....Det kanske vore nåt....

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/10 :  16:56:24  Show Profile Send luften a Private Message
Nicke: Jo, tror han höll på med det, men jag tror nästan att det projektet dog ut. Han har nämligen inte nämnt det på flera månader (vad jag sett).

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:48:59  Show Profile Send luften a Private Message
Håller på ritar på ett kretskort till ett op-amp utgångssteg nu, med ad797 som I/V konverter (som i exemplet i ad1955 databladet). Jag tänkte göra enkelsidigt, men är det en bra eller dålig sak i detta fall? Det blir ju lite dåligt med groundplane eftersom det blir trångt med ledningar runt opna. Märkte precis att jag glömde förstås å placera in avkopplingskondensatorerna, får modifera strax.

Exempel på början av layouten --> http://people.arcada.fi/~nylundj/outputstage/outputlayout1.jpg

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:53:48  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag iallfall gjort layouten för enkelsidigt kretskort med en utgång enligt "single-end" exemplet i databladet för AD1955.

Kommentarer mottages gärna

Layout --> http://people.arcada.fi/~nylundj/outputstage/outputlayout3.jpg

EDIT: Pga fel i föregående layouten så blev det lite korrigeringar.

//air

Edited by - luften on 2005/02/12 22:12:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/12 :  23:44:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående strömförsörjning: Jag har hållit på med moddning av utgången på en Arcam Alpha 7SE sista veckan, de har +/-18,5 volt till opamparna. Det sägs att det är bra att ha hög spänning till opamparna, nära max. Arcam reglerar med LM317/LM337 och har också viss drosselfiltrering i strömmen till Dacen.

En skojig detalj är att strömmen är på till D/A och utgångssteg i Arcam-spelaren även när den är avstängd. Bara vissa delar som displayen stängs av med knappen. Så D/A och utgångssteg är varma och fina så länge sladden är i.

Det nya utgångssteget går på 300 volt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/12 :  23:54:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bland annat SNR och Slewrate ökar normalt då matningsspänningen ökar för en OP. Därav att det ger resultat att öka spänningen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/13 :  09:54:34  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Angående strömförsörjning: Jag har hållit på med moddning av utgången på en Arcam Alpha 7SE sista veckan, de har +/-18,5 volt till opamparna. Det sägs att det är bra att ha hög spänning till opamparna, nära max.
De har inte bara nära max utan snäppet över...
De flesta opampar brukar ju uppges att max drivspänning ska vara +-18V.
Det funkar säkert fint ändå,men själv skulle jag nog lägga mig strax under max...

quote:

Det nya utgångssteget går på 300 volt...

Låt mig gissa lite...inga opampar där va?

Luften:Har inte detaljstuderat din layout jättenoga,men tänk på att behålla motstånden R6 & R7 när du använder AD797.
Se databladet (sidan 10-11)för AD797 för mer förklaring.
Sedan skulle jag nog byta ut R2 & R3 mot ett par kontantströmskällor istället.
Från databladet för AD1955:
quote:

The current-to-voltage (I/V) converters used need to be able to supply
this bias current, as well as the signal current, or a resistor or
current source can be used to a positive voltage to null this
current in order to center the range of the I/V converters.

Det är enkelt att använda ett par 2SK170GR + ett par motstånd till detta.

Det finns ju en liten grej till man kan göra med AD797 och det är att man kan koppla en liten konding mellan pin 6&8.
Detta sänker distortionen och ökar bandbredden något vilket kanske inte är fel för de första opamparna vilka sitter som ström-spänningomvandlare direkt efter DACen.
Se sidan 12 i databladet för AD797.

(ovanstående kommentarer refererar till ditt "Exempelutgångssteg ur AD1955 databladet")

Edited by - Nicke on 2005/02/13 12:42:08
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/13 :  12:30:53  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Jag har kollat lite mer på databladet för AD1955 och där skriver de följande:
quote:
For best THD + N performance over temperature, a reference
voltage of 2.80 V should be used with the I/V converters. For a
lower parts count, the voltage at FILTR can be used.


Använder man Vref som referens ligger denna på 2.4VDC.
Anledningen till detta är att hålla ner komponentkostnaden då det går åt färre komponenter än att göra en egen referans.
Om man tittar på följande bild som är taget ur databladet(AD1955) finns det två alternativ att skapa Vref:




Det kanske inte ger någon lägre distortion,men om man ändå ska göra ett riktigt bra utgångssteg kan man väl lika gärna optimera det man kan (IMHO).

Man skulle ju kunna göra en egen referens(Vref)som sitter på kortet till utgångssteget...


Edited by - Nicke on 2005/02/13 12:31:29
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/13 :  12:56:15  Show Profile Send luften a Private Message
Nicke: Du har så rätt (som vanligt) Tror nästan det e lika bra att jag skippar tankarna på enkelsidigt, å ritar nytt (större) dubbelsidigt kretskort.

Några frågor blir då:
1. har det någon betydelse om jag inte gör kortet så kompakt? Avkopplingskondensatorerna skall förstås vara så nära opna som möjligt, men i övrigt har väl inte en cm längre ledningsbana nån betydelse?

2. I AD797 databladet, sista sidan, figur 50, finns ett exempel på en I/V converter. Skillnaden från den i figur 36 är att denna har icke-inverterande ingången direkt ansluten till jord, samt en kondensator mellan ingångarna. Om man sätter ingången ti jord, så antar jag att man får dc-offset på utgången, men vad tros om kondensatorn mellan ingångarna?

//air
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:12:04  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
1. har det någon betydelse om jag inte gör kortet så kompakt? Avkopplingskondensatorerna skall förstås vara så nära opna som möjligt, men i övrigt har väl inte en cm längre ledningsbana nån betydelse?

Det är säkert bra att kortet är så kompakt som möjligt men det gäller ju att få plats med kopplingen också.Man får väl se till att tänka sig lite för hur man drar signalvägar/jordning/matningsspänning bara.

quote:
2. I AD797 databladet, sista sidan, figur 50, finns ett exempel på en I/V converter. Skillnaden från den i figur 36 är att denna har icke-inverterande ingången direkt ansluten till jord, samt en kondensator mellan ingångarna.

Detta diskuteras här:
http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?t=131
Har tyvärr inget bra svar på frågan.
Det finns säkert både för- och nack-delar...

quote:
Om man sätter ingången ti jord, så antar jag att man får dc-offset på utgången

Det är nog ingen bra ide då utgången på DACen ska ligga på 2,8VDC som jag nämnde i min tidigare post.
Då du matar den positiva ingången på opampen med 2,8VDC kommer den inverterade ingången också att ligga på den spänningsnivån.

quote:
Tror nästan det e lika bra att jag skippar tankarna på enkelsidigt, å ritar nytt (större) dubbelsidigt kretskort.

Känner igen det där...man har ritat en layout sen kommer man på massor av ändringar och får rita en ny...
Men det positiva är väl att man lär sig programmet iaf

Edited by - Nicke on 2005/02/13 13:23:36
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:28:44  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
2. I AD797 databladet, sista sidan, figur 50, finns ett exempel på en I/V converter. Skillnaden från den i figur 36 är att denna har icke-inverterande ingången direkt ansluten till jord, samt en kondensator mellan ingångarna

Om man tittar på de scheman som du refererar till så i originalschemat till 963an sitter ju en 100pF mellan opamparnas minusingångar och i det föreslagna från AD1955ans databladet sitter det ju också en 100pF(C9) som fyller samma funktion som den du nämner i ovanstående citat.

Edited by - Nicke on 2005/02/13 13:29:13
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/14 :  00:30:08  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag igen ritat nytt schema, om någon råkar vara intresserad. Detta är med DIL kretsar, vet inte hur jag ska få kombinerat in smd hit, det var tightare än jag tänkt mej...

Schemat --> http://people.arcada.fi/~nylundj/outputstage/output2schema2.jpg
PCB bottenskikt --> http://people.arcada.fi/~nylundj/outputstage/output2layout2botten.jpg
PCB topskikt --> http://people.arcada.fi/~nylundj/outputstage/output2layout2top.jpg

Kommentarer?

//air
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/14 :  05:59:11  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Luften:
Har bara kollar lite snabbt och har försökt följa matningsspänningarna.
Tycker det ser lite skumt ut,du kanske skulle kolla själv så jag inte tagit fel.

edit:Glöm det...såg nog fel.....

Däremot R4 & R8 på schemat ska väl kopplas till den positiva matningen och inte till Vref?


Edited by - Nicke on 2005/02/14 06:44:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000