HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Medicinsk plastikkirurgi för gamla sträkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:58:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
För tillfället (och några månader fram över) har jag nog lite väl mycket att stöka i i projektväg.
Men eftersom jag vet hur dåligt minne jag har så postar jag tanken medan jag har den kvar.

Har en gammal förstärkare som jag har i köket.
Den är otroligt vacker och spelar rätt okej för att vara en gammal förstärkare med att par gamla högtalare till.
Den får in allt i radioväg (i stort sett) och har ett underbart trollbindande grönt sken. Aluminiumfront och mahogney på sidorna. förbaskat snygg faktiskt. Jag är väldigt svag för retro-elektronik.

Vad kan man göra för att visa den att man älskar den?
Kan lägga ut någon bild på den när jag har vägarna förbi mitt hem.

Sen har jag en annan fråga. När man sätter igång den så verkar den skicka någon form av spänning till högtalarna då dessa "spänner till" lite, membranet slår ut en gång. Låter härligt. Varför gör den så? och varför spelar den 2-3 sekunder efter man stängt av den?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:30:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
När man sätter igång den så verkar den skicka någon form av spänning till högtalarna då dessa "spänner till" lite, membranet slår ut en gång. Låter härligt. Varför gör den så? och varför spelar den 2-3 sekunder efter man stängt av den?


Den har ingen muting vare sig på in eller utgångarna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/20 :  20:04:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
varför spelar den 2-3 sekunder efter man stängt av den?
Det finns ström kvar i glättings-kondensatorerna efter likriktaren i spännings-matningen, och den är kopplad direkt till elektroniken.
Det tar en liten stund att ladda ur kondensatorerna.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/02/20 20:05:42
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/20 :  21:59:27  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att den spelar någon sekund efter att du slagit av strömmen tyder på att den har rejält med kapacitans i nätdelen. Dvs man har nog kostat på några kronor extra på bra nätdel mot vad man gör i billigare elektronik. Jag ser detta mer som ett kvalitetstecken, och absolut inte som en nackdel.

Spiken till högtalarna vid påslag är för att den inte har någon mute eller påslagsfördröjning och inte någon annan form av skydd av högtalarna heller. Dvs minimalistisk design, som oftast brukar vara bra för ljudkvaliteten, men om spiken är för stor eller för långvarig så kan det skada högtalarna. I ditt fall så låter det inte som något allvarligt, så jag skulle inte göra något så det.

Om du vill förbättra något i den så är det främst de komponenter som slits som du skall titta på.
Främst gäller det reglage som man ändrar ofta, t.ex. volymkontrollen. Om det börjar spraka när man vrider på den så börjar banorna i den bli slitna. När det börjar bli mycket sånt så är det dags att byta, och gärna till en av hög kvalitet.
Om den är 20år eller mer så kan det finnas viss risk för att några elektrolytkondensatorer börjar torka ut. Ofta kan man se att de blir en aning svullna eller att de har läckt ut vätska på kretskortet, så kolla om du kan se några tecken på trötta elektrolyter. Om någon ser dålig ut så att du vill byta den så kan det vara god idé att byta alla som är av samma sort.
Om den har några kondensatorer som sitter i den direkta signalvägen så kan det vara värt att uppgradera dem till något finare. Men innan du gör det skall du kolla noga vad som sitter där nu. En dal gamla apparater har väldigt fina kondensatorer som knappt går att få tag på idag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000