HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdelen till en Teac VRDS 7:a?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:05:43  Show Profile Send CC a Private Message
Hej!
Tänkte om Ni lite mer kunniga än jag på området nätdelar hade lust att komma med lite tips på förbättringar/moddningar jag skulle kunna göra på denna? Om någon?

Denna nätdel sitter i min gamla Teac VRDS 7:a som jag använder som transport, kopplad till Elektrokompaniets DAC.
Tänkte leka lite med denna drive

Utgångsläget är förnärvarande:


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/20 13:15:04

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:15:49  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Vad man kan se av ovanstående bilder är det att det sitter ett nätfilter på trafons primärsida och den har flera separata sekundärlindningar så jag tror inte det är där du ska lägga krutet om du ska modda den och använda den som transport.
Jag skulle nog hellre titta lite på SPDIF-utgången,förmodligen skulle jag se till att det användes 75ohms BNC-kontakter(även fixa det på DACen om det inte redan sitter en sådan).
Sök lite på www.diyaudio.com & www.diyhifi.org om digitalutgångar och SPDIF så kommer du nog få rätt mycket tips.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:46:22  Show Profile Send CC a Private Message
Fårlåt för en okunnig o kanske dum fråga, men vad gör den där runda svarta mojen på vänstra sidan (med en pil på diagramet) för något? Vad för funktion fyller den? Behövs den?

Å kondingen som sitter paralellt med brytaren, vad gör den för nytta? Jag kommer nämligen ta bort brytaren... Behövs då kondingen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:07:23  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
CC>>
Det är nog en likriktarbrygga. Den behövs ;o)

Edit: Eh...ved en närmare koll så är det nog en induktans

Edited by - rejvgudrun on 2005/02/20 15:12:03
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:26:20  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Å kondingen som sitter paralellt med brytaren, vad gör den för nytta? Jag kommer nämligen ta bort brytaren... Behövs då kondingen?

Om du tänker ta bort brytaren bör du nog kortsluta den och då lär inte kondingen spela nån större roll

Förresten,varför ska du ta bort den?


quote:
Fårlåt för en okunnig o kanske dum fråga, men vad gör den där runda svarta mojen på vänstra sidan (med en pil på diagramet) för något? Vad för funktion fyller den? Behövs den?

Det är en spole som funkar som ett nätfilter så den gör nog inget att ha kvar...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:15:12  Show Profile Send CC a Private Message
Aha... Så fanns lite nätfiltrering då... Hm? Okej... Inget annat kul då?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/21 00:08:34
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/21 :  08:25:22  Show Profile Send CC a Private Message
Strömbrytare?
Jag hade tänkt flytta på nätdelen o låta den sitta mer skärmad än tidigare. Därav kommer troligtvis brytaren inte kunna användas...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000