HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur höga frekvenser hör ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:35:56  Show Profile Send Fimax a Private Message
Jag provade ett köra Brinks test CD. Jag kunde bara höra upp till 12500Hz, med nästa steg som var 16000Hz var det tyst.. Men tjejen kunde höra den..

Vilken frekvens hör ni upp till? Vad är normalt? Jag är 33!

/filip




U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:42:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Satt faktiskt o tänkte på samma sak för ett par dagar sedan. Jag lekte med en tongenerator (ljudkort till stereon) Nu kommer jag inte ihåg exakt var jag landade och mina högtalare är nedmoterade så jag kan inte dubbelkolla men det var någon stans runt 16-17khz som jag inte hörde ett pip längre.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:48:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Var hittar man denna cd? tror inte mina nuvarande högtalare spelar över 10khz ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:48:34  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
jag har kört freq.svep i the calibrator i mitt system, och jag hör väl upp till 16000Hz men då är de mest som ett tryck i öronen.

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:23:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sist jag provade hörde jag 18 kHz, är född -78

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:37:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
vemsom: http://www.binkster.net/extras.shtml#cd

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:38:54  Show Profile Send Roq a Private Message
Nånstans mellan 17 - 17.500 Hz försvinner min hörsel.
Jag är 32.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:58:44  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag provade för ca 1 år sedan och har för mig att det var ca 16-17kHz där det försvann.
Jag provade med hörlurar, så jag är säker på att ljudsystemet klarade betydligt högre.
Det är i alla fall bra att veta så att man inte lägger massor med krut på att få sina ljudsystem att låta riktigt bra ända upp till 20kHz eller ännu mer.
Lite marginal är ju bra, så jag vill gärna att mina högtalare skall bete sig bra till 18kHz.
Go to Top of Page

filmfantasten
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/02/19 :  02:56:06  Show Profile Send filmfantasten a Private Message
Jag hör upp till ca 17 000 Hz, vilket som tur är är detsamma som innan lumpen (muckade för nästan ett år sen). Om jag hade pajat hörseln där hade ingen ersättning i världen räckt till... Det är ju ingen idé att anläggningen låter superbra om man ändå inte hör ordentligt!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/19 :  08:44:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag är 54 år och jag hör fortfarande syrsorna!
För något år sedan gjorde jag ett hörselprov och då visade det sig att jag har fullgod hörsel, men att jag har en liten hörselskada/dip vid 400Hz (-3dB) på ena örat. Så jag kan inte klaga.

/Rolle

Edit: Hörseln börjar dala vid 15kHz.

Edited by - paradigm on 2005/02/19 15:53:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:15:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hör till ca 19,5-20 KHz Svårt att avgöra pga frekvenssvepet på skivan går ganska snabbt där uppe. Är 31 år gammal.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/19 :  10:21:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Syrsornas sång ligger kring 4,5-5kHz
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:52:08  Show Profile Send regner a Private Message
jag hör själv upp till 19khz.. helt ok. Istället har jag nersatt hörsel på de lägre frekvensera, och då speciellt högre öra.. och på det tinitus. Det tackar ja mina basblada dagar för.. :(
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/19 :  13:24:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Den här länken har varit uppe vid något tidigare
tillfälle, kanske kan vara något.

http://www.free-hearing-test.com/

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/02/19 :  13:51:30  Show Profile Send fx a Private Message
Har genomgått en full tonaudiometri-luftledning, då vi genomförde ett projekt om mänskligt hörande och hörselförbättring.
Frekvenskurvan dippar från 120Hz och neråt, dessutom har jag en topp runt 4kHz. Henligt detta test så är jag normalhörande upp till 18kHz.
Kan förklara lite djupare om det är någon som vill veta lite mer om männskligt hörande.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/02/19 :  13:56:30  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
jag har hört toner upp till dryga 19khz på fysiklektionen. Jag hade helt rätt bra på hörseltestet jag gjorde för nån år sen.
Jag är 22år.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/19 :  14:50:45  Show Profile Send marens a Private Message
Jag hör upp till 19kHz, lite sämre på höger öra. Jag gjorde ett sådan hörseltest med hörtörskelkurva (från länken) och båda öronen var ganska lika. Men jag har alltid upplevt att ljudet från höger öra har varit mera abstrakt på något sätt, inte lika "nära". Utifrån hörkurvorna så skulle man inte kunna lista ut detta tror jag, skillnaden upplevs som större/mer annorlunda än vad det ser ut som, undrar vad det beror på. Kanske är något psykologiskt.
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/02/19 :  18:59:15  Show Profile Send fx a Private Message
marens: Skulle vara intressant att få lite namngivning på Y-axeln. Och även hur testet gick till.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/19 :  19:08:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vad det BT . Är 57 och hör till 17.800 Hz......

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/19 :  20:40:47  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Lustigt att många över 30 hör frekvenser nära 20k...det borde inte vara så. Själv hör jag till 17k och är 30.

Musiclover!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/19 :  20:46:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Skulle vara intressant att få lite namngivning på Y-axeln. Och även hur testet gick till.
Namnet klipptes bort av misstag, det ska vara: [dB]. Vart du förvånad nu?

Testet gick till så att man först fick kalibrera sig, hur lågt ljud man hörde, sedan fick man klicka sig fram på de olika frekvenserna och testa hur stor intensitet man hörde. Om man går in på hemsidan och startar "applet:en" så får man instruktioner hur man ska göra.

Jag har använt mina Sennheiserhörlurar. Det kan eventuellt spegla resultatet lite.
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/02/19 :  21:47:38  Show Profile Send fx a Private Message
Det skulle vara intressant att se hur den kurvan såg ut med dB(HL) på Y-axel. Detta är en enhet som svarar mot en Equal-Loudness kurva, vilket gör det lättare att läsa av hörselkurvan. Ska se om jag hittare en bild på mitt test.
edit: Hittade bilden.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super

Edited by - fx on 2005/02/19 22:04:13
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:28:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag provade nyss hörseltestet enligt länken i denna tråd, och enligt det testet så hörde jag 18kHz bra. Jag är 34 år, och testet varkar ganska seriöst.
En reflektion är att jag anser att t.ex. högtalare/hörlurar som har tappat 20dB vid en viss frekvens inte längre är användbara därifrån och mot mer extrema frekvenser.
Så genom att kolla var 20dB gränsen går från ungefärligt snitt på grafen som testprogrammet bygger upp så hör jag ca 60Hz-16kHz. Lägre frekvenser i högtalare känner man en del, och det gör att hjärnan kompenserar en hel del, så man skall nog ta 60Hz med en nypa salt.
Men min slutsats är att det inte spelar så stor roll hur det spelas vid 18-20kHz.
Är det någon som anser att det är fel att tänka på det här sättet?
Eller skall vi dra på med grymt mycket eq under 250Hz och över 12kHz?


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000