HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Undersöka slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:06:59  Show Profile Send Drem a Private Message
Hur kan jag lättast undersöka mitt slutsteg så att jag vet att den ger rätt ström/spänning på utkanalerna? (Jag har tummen mitt i handen när det gäller sådant)

Anledningen till detta är att jag behöver försäkra mig om att mitt slutsteg inte är boven i dramat vad gäller mitt problem med en Electra 946 vilket det står mer om i den här tråden:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36647

Mvh Drem

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:30:43  Show Profile Send perob a Private Message
Att mäta DC-spänning är ganska enkelt. Dra ner volymen till noll, ställ en multimeter på "mV" området och kontrollera att du inte har mer än något tiotal mV på utgångsterminalerna.

Strömmen beror på lasten och "blir vad den blir" beroende vilka högtalare du kopplar in. Om du har möjlighet kan du ansluta en resistiv last (effektmotstånd) och mäta ström genom detta + spänning. För att göra detta bör du ha en signalgenerator alt en testskiva i CD-spelaren för att generera en signal. För att se hur signalen ser ut behöver du ett oscilloscope. Med detta kan du även se om ditt slutsteg eventuellt självsvänger vi någon frekvens.

En multimeter "brukar" klara AC och frevenser upp till ca 400Hz så du kan prova med att generera tex 100Hz och mäta på AC-området. Genom förstärkarens värde för "gain" kan du räkna ut hur mycket utspänning du ska ha för en given insignal. Om du kör en resistiv last kan du även beräkna vilken ström du ska ha. Hoppas det klarnar lite!

Mvh /Per


Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:52:49  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för svaret! Jag ska höra med butiken om han kan hjälpa mig att mäta upp detta på plats.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:00:10  Show Profile Send perob a Private Message
Det är förståss enklast. Himla fint rum du har för ditt intresse föresten! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:09:54  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack :) Lite tråkigt dock att jag lyckades köpa högtalare som strular det första dom gör :( Jag hoppas verkligen att det löser sig, har varit utan musik o film nu i en och en halv vecka :(

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000