HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gör buffertseg???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:00:31  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag har hörttalas om Buffertsteg men inte förståt vad de är bra för...
Snälla förklara...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:43:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om man har en komponent som av någon anledning inte orkar driva nästa steg på ett riktigt sätt, sätter man ett buffertsteg emellan som "trycker på" lite bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:51:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett buffertsteg kan ju också fungera som en impedansomvandlare som då gör om en högohmig(100Kohm)utgång till en utgång som tål att belastas med lågohmig(200 ohm)last och det till mycket hög nivå(+28dBu) och eventuellt balanserad.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:18:57  Show Profile Send perob a Private Message
Bara en reflektion... brukar inte förstärkningen vara noll (eller "ett till ett") alltså enbart en impedansanpassning när man pratar om buffertsteg? Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/19 :  10:12:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använde länge ett passivt försteg till min cd-spelare som hade en mycket bra analog utgång och kunde driva det passiva försteget och slutsteget utan problem. När jag anslöt ett aktivt försteg så lät det sämre.
Men när spelaren blev omodern och jag köpte en ny cd-spelare så höll inte analogutgången på spelaren samma klass. Då testade jag Mucical Fidelitys rör-buffertsteg. Den låter alltså cd-spelaren få en enklare last att driva och därmed höjs ljudkvalitén på cd-spelaren med mjukare ljud och fler detaljer som följd. Den extra filtrering av musiksignalen som komponenterna i buffertsteget oundvikligen ger kompenserades alltså med råge av den ljudförbättring jag fick hos cd-spelaren. Det här är helt enkelt den viktiga funktionen ett bra försteg har. Jag bytte sedan till Advantage P1 och fick ännu bättre ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000