HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frekvensgång Fysisk begränsning??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:57:43  Show Profile Send Fimax a Private Message
Har funderat på det där med frekvensgång, oftast har stereoprylar och högtalarelement frekvensgången 20-20k Hz, 30-20k Hz. När man kjollar på tex diskanter faller de oftast eller börjar uppföra sig konstigt.

Finns det ngn fysikalisk grund som begränsar elektronik/högtalare? Nedåt är ju lätt att förstå men uppåt? Är det medvetet då man inte kan höra så högt.

Hur lågt kan man egentligen urskilja att det "låter", vid låga nivåer börjar man ju känna det mer som ett tryck.

/filip




EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:15:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

Alla diskanter, alla konstruktioner, är inte så märkliga högst upp i frekvens...

Att alla system (högtalarelement, bilar, reglering av temperatur i ett rum, farthållare, etc) inte klarar höga frekvenser har i generella ordalag att göra med hastighet. Ju högre upp i frekvens desto snabbare krävs det att system är.

Din sista mening förstår jag inte vad du menar med.
quote:
Hur lågt kan man egentligen urskilja att det "låter", vid låga nivåer börjar man ju känna det mer som ett tryck.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/02/18 17:16:28
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:47:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
fimax menar du vid vilken frekvens det mänskliga örat inte kan höra "lägre" lr? isf är det väl vid ungefär 20hz...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:49:02  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tror Fimax sytar på det "hörbara området", dvs ca: 20hz-20khz(övre gräns sjunker med åldern).


Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/02/18 :  18:00:30  Show Profile Send Fimax a Private Message

Jag menade tex en förstärkare som går upp till 20 000Hz, går den till 20 000Hz för att man har begränsat denna till detta värde (då man inte hör högre) eller är det så att elektrokomponenterna inte kan bearbeta högra frekvenser? Det är ju tex svårt att hitta mikrofon+mikrofonförsärkare osm går högre (som skulle vara bra när man mäter...).


/filip




Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/18 :  18:19:28  Show Profile Send edison a Private Message
Min Röris har ca 20-20000 hz frekvensgång, medan min H/K PM620 (liten gammal, integrerad) har omfånget utsträckt uppåt till nånstans mellan 50-80000 hz om det inte var högre (databladet ligger inte vid datorn, hehe)
Den NAD 3020 jag ägde för länge sen hade 20-20000 hz, och det var designat så av för mej numera glömd orsak.

H/K å andra sidan har alltid(?) haft stor bandbredd som en av sina käpphästar (men dom är inte ensamma iofs) och menar det ger bättre transientåtergivning, större frihet från fasvridningar vilket skall ge bättre ljud inom det hörbara området.Lite "hängslen och svångrem" över det hela kanske...men knappast nåt som är dåligt...

SACD/DVD-Audio har väl också ökad bandbredd som ett skäl (av flera ) som skall ge bättre återgivning inom det vi normalt lärt oss är det hörbara området.

Just denna extra bandbredd förutsätter väl då (om man vill märka av skillnaderna) att stärkare samt högtalare åtminstone kan hänga med en bit upp utöver 20 khz...om man bortser från de andra aspekterna som dessa system är högre specade på än CD är...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/18 18:22:47
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/18 :  18:32:21  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Fimax, om du kollar runt lite (www.d-s-t.com tex) så ser du att det är få diskanter som blir oroliga uppåt i frekvens (onaxis).

Att återge musik högre än 20kHz ser jag endast som att mata för kråkorna..

quote:
Jag menade tex en förstärkare som går upp till 20 000Hz, går den till 20 000Hz för att man har begränsat denna till detta värde (då man inte hör högre) eller är det så att elektrokomponenterna inte kan bearbeta högra frekvenser? Det är ju tex svårt att hitta mikrofon+mikrofonförsärkare osm går högre (som skulle vara bra när man mäter...).


Att förstärka signaler i Ghz-området är inga problem. Mäta med mikrofon kanske är lite knepigare men det finns säkerligen mikkar som mäter högthögt upp i frekvens.

Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:38:29  Show Profile Send krang a Private Message
Ofta har det i fallet med förstärkare inom audio att göra med att, frekvens egenskaper med halvledare har mycket med pengar att göra. Det finns möjlighet att höra över 20khz men ju närmare 20k och ev. högre man kommer så ligger smärtgränsen runt samma nivå som den hörbara gränsen, samma för låga, passa sig för 20hz =D. Man vill helt enkelt inte blanda in HF då Hf egenskaper innebär en hel del problem med stabilitet, självsvängning i burkarna att gör, inga omöjligheter att lösa, men kan bli mycket kostsamt, i synnerhet som det generellt inte fyler nogon ditekt funktion. Å andra sidan kan man i vissa fall med fördel använda transistorer med högre bandbredd som råkar vara trevliga i just Audio området 20-20khz och innebär det ingen instabilitet att använda dem fult ut så gör man det men annars håller man sig inom sitt områda i alla fall. Se HK:s varianter som sträcker sig en bit utanför audio området. Många störningar är höga frekvenser och dem vill men inte ha med. Många andra komponenter i förstärkare är inte heller så glada vad det gäller Hf-egenskaper
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:42:44  Show Profile Send krang a Private Message
Man skulle kunna sammanfatta det med att det finns en ekonomisk begrännsing av Fysikaliska skäl. Betrakta att den digitala överföringen från t.ex. CD har samplings frekvens 44,1khz vilket innebär t.ex. att vilken kabel som helst inte duger, Den bör vara koaxial om något ska komma längre än ett par cm. Ännu värre antennkabeln till tv. Det kommer inte så långt utan sin Koax den signalen heller.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:23:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att en CD har samplingsfrekvens 44.1kHz begränsar frekvensen uppåt. Man kan max lagra ljud med halva samplingsfrekvensen, så ca 22kHz är max på en CD.
Fast att man skulle behöva koaxialkabel pga samplingsfrekvens vet jag inte. Det är väl för att kunna överföra signalen en hyfsad bit med lite risk för att få in störningar men en enkel och billig kabel. Om man inte hade något som kunde störa och har terminatorer så borde det gå fint att överföra signalen via tex en lampsladd.
Jag kanske har fel, men normalt så är några 10-tal kHz inget som praktiskt begränsar överföringen i ett vanligt rum.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/19 :  09:22:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har läst någonstans att man kan höra/uppleva 450KHz om det ljudalstrande pressas direkt mot kraniet.

(Diskant-"buttkicker" sruvad i huvudet- Nästa audiofila High End-måste ha pryl????)
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/19 :  11:56:25  Show Profile Send krang a Private Message
Nej det är, som du säger, först mig Mhz och upp som det innebär något alvarligt kritiskt moment hur kanalen ser ut. Men redan vid khz innebär det vissa begränsingar. Men det innebär ändå att de fina fyrkaterna kommer se ut som smält ost redan vid 10tal khz vid långa längder. Men detta var intresant, man borde prova lite, Tvinnat borde gå lika bra i det här fallet. Ingenting är omöjligt men koax är nog billigast i när till och med lakritsören för endamålet har samma utformning. Skall nog gå till labbet och prova lite olika grejer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000