HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mest hifi för minsta peng??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:59:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Min brorsa, som visserligen inte är hifiintreserad ska nu köpa lite nya grejjer. Han har lånat farsans Pioneer förstärkare från 70-talet (77 nånting heter den) och köpt en Denven DVD-816 som jag ska modda.

Nu till frågorna.

1. Duger förstärkaren eller kan han få något mycket bättre, begagnat, för under 1000kr?

2. Vilka högtalare (så små som möjligt) ska han köpa (max 1500kr/par), nya eller begagnade spelar ingen roll? Han kanske behöver stativ också om det blir stativare? De kan man ju visserligen bygga lätt själv, men kom med tips även där?

3. Slutligen, den styva frågan, vilka kablar ska han satsa på, räcker det med vad som helst (och då menar jag "vad som helst") eller kan det vara värt att lägga max 70kr på signalkabeln och 80-100kr på högtalarkabeln 2x2m?

Summa sumarum: 2670kr Det får absolut inte kosta mer men gärna mindre om resultatet blir maxtweakat. Max ljud för absolut minsta möjliga budgett!

Här har ni hifirävar något riktigt matigt att bita i. Han diggar vintagelook på grejjerna och tycker farsans gamla förstärkare i silver med vippströmbrytare är superskön (det tycker jag också, designmässigt alltså)

Jag hoppas på kreativa och nytänkande, roliga och välljudande förslag från er alla! Var så konkreta ni kan, d.v.s. märke, modell, ålder, lättillgänglighet o.s.v.

Mvh Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/02/08 16:40:41

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  15:50:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag får väl värma upp lite med att kasta in följande förslag och synpunkter:

1)
Ingen aning!

2)
Nya:
Ett par av Gales minsta - 3010 tror jag de heter - från HiFi Klubben är det mest prisvärda jag hört för 1000-lappen. Ingen bas att tala om, men spelar förvånansvärt bra för övrigt. Inte alls lika burkigt som storebror 3020 imo.

Begagnade:
Ett par fräscha Carlsson OA5:or. Brukar ibland finnas på loppis, myrorna och liknande för 400-500 kronor. Min erfarenhet är att dessa högtalare ofta spelats väldigt försiktigt och är i förvånansvärt bra skick. De är heller inte lika känsliga för åldring som de senare OA12 och OA14 som alltid behöver renoveras för att kunna användas. Ett par OA5:or torde även uppfylla broderns krav på vintage-look.

3)
Jag tillhör de som tycker att det kan vara vits att lägga några kronor extra på högtalarkabel även i de lägsta priskklasserna. Ett förslag kan vara Tar Labs Klara för 35 kr/m på HiFi Klubben, således 140 kronor för 2*2m.

mvh/ Jörgen G

edit: Lade till passus om vintage-looken.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/08 16:54:27
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:46:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
1, Mycket bättre blir det nog inte. Börja med den, och byt när den går sönder. Grejerna som byggdes "förr" byggdes efter en annan filosofi än idag så underskatta den inte.

2, Gale verkar vara ett bra alternativ, men jag skulle se på näst minsta stativmodellen (1500:-/par), och sedan bygga stativ av matt-rör, sand och en träskiva i var ände.
Audio Pro kanske kan vara ett annat alternativ, nytt eller begagnat.

3,Högtalarkablar hade jag tveköst kört med biltema, eller EKK om man vill vara originell. Även signalkabel från biltema, bara för att komma bort från de medföljande.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:44:59  Show Profile Send Leif B a Private Message
1. Behåll den tills det finns utrymme för bättre alternativ.
2. GALE Gold Monitor Högtalare från hifiklubben 1796 kr.
3. EKK eller några meter från Supras kablar.

Naturligtvis ska man inte bortse från att hitta beg. saker.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/08 19:47:03
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:54:22  Show Profile Send mayro a Private Message
hej Jeppe.

Förstärkaren duger alldeles förträffligt...den bör du inte byta ut.. Då gör du nog en tabbe. Dom äldre stärkarna har rätt bra mos samt är ofta välbyggda....


Högtalrna du nämner känner jag inte. Men jag skulle köpa ett par beg små Snell Det är en fin högtalare med absolut retrolook.. Desutom lätta att renovera då dom inte har svåra knepiga element i sig. Sen spelar dom fantastiskt fint...

Då det gäller kablar på dessa nivåer så anser i alla fall jag att man kan köpa en fin bilhögtalarsladd ifrån biltema och få bra resultat..Eller spinna en själv. Du tjänar inget i dessa prisklasser på en dyrare tara labs eller liknande.. Bara olika lite. Den skillnaden kan du fixa på annat sätt enkelt...

Sedan kan du via PM få flera saker som för enkla medel göra lite saker som gör riktigt mycket åt ljudet även på en äldre stärkare osv...


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/08 19:57:47
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:32:56  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har bara ett svar, men det är desto klarare: Högtalare: Celestion F10! Kusligt prisvärda för runt 1500. Visst, ingen speciellt tung bas, men i övrigt tror man att den kostar väldans mkt mer än den gör.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/09 :  14:35:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för alla svar hittills. Spännande med Gamla saker och som det verkar på era inlägg och som jag också misstänkte så är förstärkaren duglig. Biltemakablar känns helt rätt i budgetten och högtalare från Snell, Carlsson, Celestion eller varför inte Gale kan säkert vara finfina alternativ.

Jag har snackat med borsan igen och han är väldigt mån om att hålla nere storleken på högtalarna och stativ ska väl gå att bygga enligt beskrivningen ovan eller helt enkelt i MDF eller spån för att få ner kostnaden.

Kul det här att försöka knåpa ihop en budgettanläggning som ändå låter hifivärdigt på något vis.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/02/09 :  16:45:31  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Som vintage audio fantast så kan jag inte annat än tala varmt för Pioneer

Pioneer SA 8800 eller ännu bättre 9800 el. SA 9500 II, de räcker LÅNGT... dubbla nätdelar mm.

http://www.silverpioneer.netfirms.com/Integrated%20Amps.htm
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:39:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag tror pappas Pioneer heter SA-7700?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:46:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Min köks anläggning är billig, retro och i mitt tycke frän.

Marantz reciver 2215 begagnat 1000 pix (bra skick plast satt kvar) Carlsson Oa5 för en femhundring (ospelade sen 70-talet stått hos en tant) Cd Philips med dubbel släde cdkopiator köpt på pantauktion för 570 spänn. Kablage ur gömmorna.

Låter helt okej till morgongröten.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:00:19  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
SA6300 heter den och nu har jag varit och tittat på den där hemsidan som du, grosvenor hänvisade till och där finns det ju jättefina förstärkare! Kanske man kan hitta någon vassare modell för en tusing. Typ de som du nämner. Vad tror du? Jag har haft pappas här hemma och lyssnat på den och någon highendmaskin är det inte, om man säger så.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:00:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72:
quote:
/.../har haft pappas här hemma och lyssnat på den och någon highendmaskin är det inte/.../
Kan tro det. Min bror hade en Pioneer-receiver från sisådär 1972 fram till i somras då den la av. Den byttes mot någon av Yamahas moderna stereoreceivrar. Kort sagt - Vilken skillnad! Till det bättre alltså. Det har onekligen hänt en del på trettio år.

Det kan alltså vara vits att fundera på förstärkarbyte också. Men som redan konstaterats; då spricker budgeten. Och jag håller med om att det finns annat att lägga pengarna på i första skedet. I synnerhet som han behöver högtalare...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/13 :  00:17:42  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Pga den starkt begränsade budgeten (ca 2600:-) så tycker jag att du skall satsa på att behålla förstärkaren och satsa på högtalarkabel från biltema.
Då blir det lite mer över till högtalare, och så skulle jag leta efter begagnade. För 2000:-+några hundra för frakt så kan du få ganska skapligt med ljud.
Bättre signalkabel tex är ju trevligt, men jag skulle vänta tills jag ser hur det blev med högtalare och hur mycket pengar som finns kvar innan jag byter från standard-kablarna.
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:56:31  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Själv lutar det att jag åker och köper ett par Celeston F10 i lönnfärg, dom är grymt prisvärda. Jag köpte dom till mina föräldrar för ett halvt år sen och nu är det min tur. Jag har fått tjejen ljudintresserad så vi åker in båda två till stan i morgon.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:12:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jeppe72
om du köper
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html
så har du stort utrymme att laborera med exempelvis högtalarvalet.
20-40 $ för en (viskar) highend förstärkare.
nästa: DVD från Pioneer eller Denver?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/02/18 :  23:42:32  Show Profile Send bjarne a Private Message
>jag håller med om det mesta, men skulle vilja rekommendera att byta kondingar, och ev internkablage i stärkaren om detta inte är gjort. Troligen utorkat, sprött och kanske oxiderade reglage osv. Eftersom du är en moddare (tänker på denverkommentaren) så bör detta vara en simpel sak.

Om brorsan inte vill ha sub-sat utan ett par små fullregisterhögtalare håller jag med om att Celestion F10 är mycket svårslöagna för priset. Vill man få mer bas, på bekostnad av storlek och upplösning, så kan man kika på Audio Pro:s stativare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000