HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ytbehandling till aluminium? (med resultatet)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:31:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag blev tillräckligt imponerad av min GC för att investera i ett snyggare chassi till den så jag sitter nu med 4mm tjocka aluminiumplåtar som kommer ge ett chassi i dimensionerna 42x28x9 cm. En lådan till ett riaa-steg kommer att göras samtidigt. Fronten kommer att fästas med 4st kupolmuttrar i mässig och rattar för volym och linjeväljare är gjorda i rundstav av aluminium med diametern 35mm och 15mm djup.

Det jag nu undrar är vad man ska ytbehandla med. Aluminium är ju mjukt och repas lätt så det måste ju skyddas på nått sätt om den nu skall poleras. Jag hittade ett metallpolish på biltema, artnr 36-614 som ger en vaxyta efter användning men finns det något bättre alternativ? Hur gör ni?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/03/01 21:12:14

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:39:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du vill inte borsta det då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:44:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det är ju ett alternativ men det känns svårt att sätta slippapper på den fina ytan som den har nu.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:25:36  Show Profile Send phon a Private Message
Eloxering, helt klart. Blir hur snyggt som helst. Välj färg själv eller ha kvar naturlooken. Guldeloxerade en front till stärkaren, blev rätt bra. Har natureloxerat andra detaljer.

Tänk på att eloxering (ytan) inte leder ström, om du måste skruva fast nåt, jordpunkt eller så, så skrapa och använd taggbricka.

Leta på företag som ytbehandlar, smådelar kan dom ofta köra med nåt annat dom håller på med, det brukar kosta en tårta eller kaffelängd att få det gjort.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:12:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har hittat ett men får se vad det kostar att eloxera ett chassi, han skulle höra av sig imorgon då han räknat på det. Blir det för dyrt så borstar vi bara det istället. Men en guldeloxerad volymknopp hade ju inte vart helt fy-skam.

använder ni bara vanligt fint aluminiumoxidpapper till borstning eller?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:14:52  Show Profile Send pix a Private Message
Hupp
Aluminium oxiderar och man får en vit/grå oxidhinna.
Har du kontakter -anodisera, blir oerhört snyggt. Tänk på att anodiseringen inte fyller några håligheter så du bör ha en bra yta som är riktigt fin och ren. Ofta har företagen som anodiserar ett tvättbad som rengör aluminiumet innan anodiseringen.
Jag tog fram bandslipen på samtliga delar på mitt Mirand-bygge
Se länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30471&whichpage=4&SearchTerms=mirand
samt brynolja Oljan täcker porerna och den har hittils inte oxiderat.Jag inser dock att man inte bör pilla för mycket på fronten
Det är kladdigt och slitigt och man får vara lätt på handen.
Efter slipning torkas ytan torr med trasa (torkas i slipriktningen)
Ger en yta som likar en borstad men något grövre (beroende på papper)
Fronten äe mycket skinande (svårt att visa på bild) fortfarande efter ca 1 år.
Jag har fått tipps på att använda natriumhydroxid (lut) på slipad aluminum för att få en medvetet kraftigt oxidskickt, vilket skulle vara snyggt (sägs det). Jag har dock ej vågat då natriumhydroxid är frätande (prova på en liten bit först, och akta ögon och händer !)
Köps på Ica
Mvh

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:51:19  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Jag har fått tipps på att använda natriumhydroxid (lut) på slipad aluminum för att få en medvetet kraftigt oxidskickt, vilket skulle vara snyggt (sägs det). Jag har dock ej vågat då natriumhydroxid är frätande (prova på en liten bit först, och akta ögon och händer !)


Jag har provat detta. Det blir snyggt om man har slipat noga.

En annan grej man kan prova är trumling. Det ger också en snygg yta.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:54:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
hmm, bandslip finnes, tålamod är de sisådär med :)
tror att det är säkrare med manuellt även om det tar en jäkla tid, får se...
Menar du att du har olja på konstant???? det var just den kladdiga ytan jag ville undvika :/
bra idé att undvika natriumhydroxid, riktigt otäckt ämne det där. Skulle personligen inte använda det utan labbrocken, skyddsglasögon och handskar, råkar du få det i ögonen så är det kört efter 5, max 10s.

Jag kan ju iofs slipa en skräpbit och lägga den i NaOH i veckan så kan vi se hur det blir. Jag har fortfarande nån vecka kvar på skolan så varför inte utnyttja labbet lite?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:24:52  Show Profile Send pix a Private Message
KMJ
Jag lägger på ett lager olja så bandet alltid är fuktigt.
Obs inte så mycket att det sprutar omkring !
men det alu-spån som man slipar bort är blandat med olja så det blir en del städande efteråt.
Bandslipen ger ett gjämt resultat med slipningen(borstningen) i rätt riktning.
Värmen gör att oljan går ner i porerna på aluminiumet och när du är klar torkar du ytan torr.
Ytan är altså inte kladdig efteråt.
Mvh
Mvh

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:57:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
vad kostar eljonisering och andra "eliseringar"?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/18 :  21:12:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
Pix.
Ok, låter som en plan det där.

Vemsom.
Eloxering kollade jag upp, för ett chassi av ovanstående mått och en mindre till ett riaa-steg (15x10x6cm) tog ett ställe i gbg ca 520:-.
Detta för att det krävde 2 "hängen" som han kallade det, kunde han hänga allt på samma krok så hade det gått på ca 270:-

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/02/18 :  21:44:51  Show Profile Send Goffe a Private Message
quote:
Jag har fått tipps på att använda natriumhydroxid (lut) på slipad aluminum för att få en medvetet kraftigt oxidskickt, vilket skulle vara snyggt (sägs det).


lade en bit borstad Al-skiva i NaOH bad igår. Blev snyggt och kommer göra snygga fronter framöver. Ytan såg ut som Bladerius fronter.
Tack för tipset!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/18 :  21:50:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
Goffe:
Va? jag gjorde samma sak och det blev inte alls bra.
Kan dock tänka mig att grannarna hade skrattat om de såg mig i boxers och skyddsglasögon under spisen i ett smärre rökmoln

nåja, men hur länge lät du biten ligga i och spolade du bara av den efteråt elle?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:07:04  Show Profile Send Goffe a Private Message
quote:
Kan dock tänka mig att grannarna hade skrattat om de såg mig i boxers och skyddsglasögon under spisen i ett smärre rökmoln




nåja, lade biten över natten det bubbla bra länge undra om det var H-gas eller O-gas som utveckalade. Frätande kändes det som och jag stod i duschen och spolade ner i toaletten(propplösare).

Det blev lite vit aktigt nyans som Bladerius frontar. tror det blir snyggast med grovborstad.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:09:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Oj. herregud det var dyrt tycker jag.
Kan man inte bara lägga grejorna i badkaret och tappa i en hårtork ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/18 :  22:51:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vemsom.
har du bra strömkälla (typ spänningskub, stark batteriladdare) och kemikalier så går det att göra men det blir lite otrevliga gaser så det är ej att rekommendera i slutet utrymme....Men det går.

Gaffe.
vitaktigt fick jag med men oxidskiktet gick att gnugga bort med lite toapapper, får prova med en slipad bit senare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2005/02/19 :  01:01:55  Show Profile Send Fostex a Private Message
Blankpolerad alu är heller inte fel.. jag brukar slipa med typ 600 papper sen gå på autosol...

// David
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/02/19 :  01:18:25  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
för den som har tid, DIY eloxering:
http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/19 :  10:30:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
tid och plats :)
Sparade sidan dock.

Fosex:
Blankpolerad var det första alternativet men aluminium repas ju så jäkla lätt och jag vet att det bara är en tidsfråga innan det kommer en.

bläster kanske? borde inte det gå smidigare än bandslip?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/02/19 12:25:45
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/19 :  20:32:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Våtslipa med 1200papper blir lent och fint

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:11:34  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det blev slipning med storlek 240 och sedan natriumhydroxidbad
resultatet är detta, ganska stolt om jag får säga det själv, en blå diod skall placeras över on/off-knappen bara



det e en gainclone från Brian förresten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:18:13  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Snyggt!

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:38:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kan inte klaga :)
Spenderade 2 dagar med att borra bara för att pajja det på den sista delen, så det blev biltemas Stål-epoxi istället.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/01 :  23:20:10  Show Profile Send Goffe a Private Message
kmj hur länge låg det i badet?
själv fick jag det så här.
Det ljusa området låg i NaOH-badet ett dygn ungefär(ca. 1 tskd/1 liter vatten).
ursäkta mörkt bild men ni kan föreställa er hur clasohlsons Al-plåt se ut dvs den mörka delen.

Jag ha även testad borstad innan men tyckte ytan blir snyggare utan några ingrepp före badet.

Det blev snyggt för den kalla metalliska looken försvann.
Tänkt er en helt låda med denna finnish och blålysdiod åhhh...

ursäkta bild kvalitét

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/02 :  08:02:36  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det blir som du sger snyggare utan borstning men jag hade repor :/
Jag körde på 2h och sedan polerade jag v den med en svamp, inga speciella behandlingar alltså.

Jag hade nog betydligt mer är en tesked/liter, det var rena bubbelpoolen under fläkten . Se bara till att ha ett kar som rymmer hela plåten, det blir inte bra om man behandlar halva i taget.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/02 :  08:32:38  Show Profile Send Goffe a Private Message
kmj för bästa effekt ges när det få ligga länge typ 24h därför denna adosering av NaOH. Körde så det rykte innan det blev bara folie kvar och inte alls lika snyggt finnish.

vad kör du för balja? jag behöver kunna täcka över 25x40cm.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000