HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till mikrosub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/16 :  07:15:00  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Hej!

Jag undrar om det är någon som har förslag på ett element till en minimal "subbas", om man nu kan kalla det så.

Krav: Nettovolym max 2 liter (ca), Max spl ungefär 90 dB, övre gränsfrekvens minst 150 Hz, relativt billig (säg under 5-600).

Kravet på ljudkvalitet är inte så hög. Har nog tänkt mig att använda mig av en sluten konstruktion med LR transform... Eller kom gärna med andra förslag.

Tack på förhand!

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/16 :  08:33:59  Show Profile Send mangs a Private Message
Tror Tangband har en 5-tummare med lång slaglängd som skulle kunna passa någorlunda i en 2liters låda.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2005/02/16 :  09:00:52  Show Profile Send frez a Private Message
Kolla en av dessa. Borde kunna fungera. I en mycket liten låda och massor av Linkwitz-korr så borde man kunna få en grymt liten bas.

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-1138sa.htm
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-1126s.htm

1126 kan utan vidare köras till 30Hz (-3dB) utan alltför grotesk förstärkning (max 18dB) i 2 liter.
1138 går att köra med liknande resultat. Har lite längre slaglängd men måste förstärkas mer (max 20dB) bl.a. p.g.a. högre resonansfrekvens.

Riktigt kul projekt! Borde bli en hit till datorn!!!

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:28:30  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Inte till datorn, men väl på resor.
Finns det någon återförsäljare för TB? Det skall gå att få tag i elementen också.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:40:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Trevligt med fler som byger små subbar..
Själv håller jag på med en liten sak.. Fast min blir lite större.
25cm i kub med en Tangband 8". Nettovolymen blir ca4,5L till högtalaren resten av lådan används till filter o förstärkare..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:46:41  Show Profile Send weedo a Private Message
Kolla in min artikel i Ljud & Bild nr 10/2003. 40 Hz i en 6,6 liters låda med låg dist och skapligt ljudtryck. Inte exakt vad du söker, men du kan säkert få lite info som tar dej en bit på vägen.

Jag byggde med en Peerless CSX145H 5" bas, en SEAS SP17R 6,5" slavbas och en något moddad Zachry DSW-150 subwoofer-förstärkare.

Billig och gullig liten sub som funkar riktigt bra!

Här är ingressen till artikeln:
http://www.ev.se/index.1705.html

Kolla också mina andra artiklar under 2003 om mini-högtalare i Ljud & Bild.

Om du begränsar volymen till bara 2 liter måste du begränsa hur djupt du går i frekvens annars kommer det att bli i stort sett omöjligt att få till det.

2 liter innebär att att elementet inte kan vara större än 4-5". Du kommer inte att få plats med ett basreflexrör. Slavbas är däremot en bra lösning. Sluten låda funkar självklart också men jag misstänker att du kommer tycka att ljudtrycket blir väl lågt.

Jag rekommenderar att du inte designar för lägre undre gränsfrekvens är 60 Hz elller så då en halvering av frekvensen innebär att kravet på slaglängd fyrdubblas för samma ljudtryck. Ett litet element har inte bara en liten konarea, det har normalt mycket begränsad slaglängd också. TB som frez föreslår elementen ovan är intressanta! Kolla med PartsExpress.com om dom har dom.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:35:28  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Jag förstår att med en maxvolym på 2 liter så begränsas ljudtryck och undre gränsfrekvens. Men mitt krav på ljudtryck är tämligen lågt, som jag nämde i början. 90 dB i maximalt ljudtryck räcker för ändamålet. Vill egentligen veta med vilket element och lådkonstruktion som ger mig lägsta möjliga undre gränsfrekvens.
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/02/16 :  19:28:18  Show Profile Send weedo a Private Message
Heffaklumpen: Med LspCAD (http://www.ijdata.com) kan du göra de beräkningar du behöver, dvs simulera element å låda. Jag tror att den bästa lösningen är en slavbas + LP-filter med lämpligt (ganska högt) Q för att komma ner i frekvens och skydda basen mot det den ändå inte kan återge.

Kolla in de nya elementet 106 WR 26 72 THP AL TV LS 8 OHM - 830856 från Peerless! Till den finns det också en matchande slavbas. Borde vara perfekt till det du söker.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000