HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gamma VLD-12 loppisfynd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:16:15  Show Profile Send megajocke a Private Message
Jag hittade en kartong med Gamma-högtalarelement för 150:- på en loppmarknad och såg att det var två Gamma banddiskanthorn bland grejorna, så jag köpte den. (Jag tänkte att om nu priset på VLD-13 på Hifikit ligger på 2000:-/st så kanske det går att använda till något )

När jag kom hem så kollade jag igenom vad det egentligen var för grejor:

Två 3-vägs delningsfilter med 3 spolar och rätt många 10uF kondensatorer.

En 12" bas, men inte den som finns på Hifikit. Men den var tyvärr trasig. Talspolen hade normal resistans, men konen satt fast! Metallstycket i mitten av talspolen har lossnat på något mystiskt sätt och klämt fast talspolen. Gick inte att rädda...

Två stycken BBK131AO 5" mellanregister med oproportionerligt stor magnet och en halv pingisboll (?!) som dammkåpa. Jag har mätt impedans och Fs kring 50Hz och Qts kring 0,2 tror jag det var...

Och så diskanterna. Två Gamma VLD-12 15ohm banddiskanthorn. Skillnaden mellan VLD12 och 13 vet jag inte riktigt förutom att VLD-12 är grå på baksidan och att den har skruvterminaler. Det var visst någon skillnad i infästningen av bandet också. Det första som slog mig var att banden var blåa! Impedansen på elementet låg kring 4 Ohm en bit upp i frekvens. Jag öppnade dem och banden är en rätt tjock aluminiumbit med en blå beläggning på ena sidan. 0,1mm tjocka kanske? Jag provade byta till aluminiumfolie från köket, krusat med hjälp av några kartongbitar och verkningsgraden verkar ha stigit ordentligt.

Verkningsgraden verkar ändå vara lite dålig med aluminiumfolien. Jag försöker para ihop dem med ett gammalt Philips 6,5" element i en öppen baffel och basen måste dämpas en del för att diskanten ens ska höras. Fast då är ju det ett 4ohms element och diskanten 15. Men vad jag har förstått så skulle bandhornen ha rätt hög känslighet ändå. Och basen har den minsta magnet jag någonsin sett på ett 6,5" element. Qts ligger på runt 3 Men när man fått nivåerna rätt så låter diskanten riktigt bra.

Är det någon här som vet något bättre sätt eller material att tillverka banden på/av? Och hur bra de egentligen är? Hur bra mellanregisterelement är de "värda" att paras ihop med?

/Joakim, väldigt ny här

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/14 :  07:54:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det blåa var med största säkerhet frysfolie.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/14 :  11:34:30  Show Profile Send linnar a Private Message
Det finns reservband att köpa för någon hundring.

För något år sedan kostade VLD-diskanten ca 700kr sedan höjdes
priset "över en natt" till nära 2000kr. Anpassing till väst
kanske?
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/02/15 :  14:32:34  Show Profile Send megajocke a Private Message
Är inte frysfolie typ aluminium på plast så att den ska bli elastisk? Det som satt i liknade mest en plåtbit som var målad på ena sidan Den är ganska svårböjd och fjädrar tillbaka när man släpper den. Det kan väl ändå inte vara rätt?

Jo jag har sett att de har reservband på Hifikit, 75:-/st. Men jag sökte och hittade i en gammal tråd (kan ha varit på DiyAudio, kommer inte ihåg) att ersättningsbanden inte är riktigt som original. Något om blå beläggning. Det gör mig lite orolig när jag har två tjocka blåbelagda plåtbitar liggande på mitt skrivbord...

Hur funkar frysfolie jämfört med ugnsfolie?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/15 :  15:01:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ring till HiFikit och fråga! De brukar vara trevliga och hjälpsamma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/15 :  22:15:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Reservbanden jag köpte för några år sedan var orginal.
Påminner och känns som alufolie. Men det verkar vara någon
slags tunn plasthinna på ena sidan om jag inte minns fel.
Dom böjer sig och hänger ner när man håller ett band i
ena ändan så någon plåtbit är det inte.
Trolkigtvis har någon novis varit framme och försökt laga
elementen.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/15 :  22:44:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite lönt att spekulera i vad det är som sitter där idag om det
alldeles uppenbart är fel grejer. Beställ nya band från hifikit
på en gång i stället.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/02/16 :  18:38:46  Show Profile Send megajocke a Private Message
Ok. Det låter ju bra. En fundering jag har är monteringen. I VLD-13 så verkar det vara skruvar som håller fast bandet(det finns en bild på Svalanders sida där han tagit bort hornet). I mina VLD-12 finns inga skruvar, utan bara två kretskort som bandet ska klämmas in mellan. Tror ni det funkar med banden från hifikit? Visst är reservbanden helt utan speciella fästanordningar?

Edited by - megajocke on 2005/02/16 23:00:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000