HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad gör vad i ett nätfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:29:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hur fungerar ett nätfilter och vad gör de olika delarna. Kan någon förklara detta?

Det finns ju mängder av tillverkare och varianter. PS Audio har ju sin utlimate outlet



Bada sitt LB 3000



Och Isotek sina varianter.





Gemensamt för dessa verkar vara att de innehåller:
Kondensatorer
Motstånd
Termistorer
Spolar/Baluner

Vad gör dessa olika komponenter? Vad är det de filtrerar? Vad är det som de INTE filtrerar?

läs mer på: http://hello.to/hifi

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:04:02  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kondensatorer formar filter tillsammans med spolar, dåde differential och common-mode drosslar/spolar lär förekomma. Terminstorer används för överspänningskydd. Resistorer, ja till det mesta, begränsa överspänningsströmmar, förmodligen för att kontrollera resonanser i filter, i snubbers, etc.

/Jesper
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:32:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det de ska filtrera bort är ju spikar och högfrekvent skrot som finns på nätet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:51:50  Show Profile Send kme a Private Message
Det kan också bli så att den tar bort dynamiken,vilket den brukar göra! kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/13 :  17:07:11  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kan vi reda upp lite begrepp kanske.

Överspänningsskydd? Är det om spänningen stiger över 230 volt tex? Hur "vet" termistoren när det är dags att "skära bort"??? Eller är det så att den ör lite trög och att den bara tar bort snabba överspänningar?

Överströmmar? ÄR det samma sak som ovanstående?

Spikar? Spikar, vad är det? ÄR det också samma som ovanstående?

Resonanser i snubbers? ???????

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/02/13 :  17:20:23  Show Profile Send MartinX a Private Message
Varistor heter komponenten som står för överspänningskyddet.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012568.htm


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/13 :  17:56:03  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det finns i huvudsak två saker de skall göra, det ena är att skydda elektronik mot t.ex. åsknedslag. Dvs överspänningsskydd.
Överströmsskydd vet jag inte om jag sett, om de inte menar säkringar, för det är ju en sorts långsamt skydd mot överström. Om de inte är bra dimensionerade så skyddar de dock oftast inte elektroniken, men väl människor som stoppar in fingrarna där de inte skall vara.

Den andra anledningen är att filtrera bort högfrekvent skräp på nätet precis som Bernt skrev. Oftast görs detta med enkla lågpassfilter bestående av spolar och kondensatorer.
Just denna del av ett nätfilter gör att man får renare ström in i sina apparater, och det gör att man får bättre ljudkvalitet. Graden av skillnad beror förståss på hur förorenad strömmen var innan filtret.
Jag vet inte vad Kme har provat för något som enligt honom försämrar dynamiken. Rent logiskt så bör den bli bättre.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:11:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Likspänning är väl inget vidare att ha in i apparaterna förstår jag. Är det något av ovanstående som ransar ingående spänning från det?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/02/13 :  19:11:37  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Överströmsskydd vet jag inte om jag sett, om de inte menar säkringar, för det är ju en sorts långsamt skydd mot överström. Om de inte är bra dimensionerade så skyddar de dock oftast inte elektroniken, men väl människor som stoppar in fingrarna där de inte skall vara.


Säkringar gör inte apparater något särskilt mycket säkrare om du stoppar fingrarna i dom. Människor tål bara låg ström 30mA är farligt 100mA dödande. Säkringar är ju i allmänhet på högre värden än så i hifi apparater.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/13 :  21:53:07  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Stefan efterfrågade vad de olika komponenenterna används till i filtret. Ibland användes ett lågohmigt mostånd i serie med varistorn för att begränsa strömmen och på så vis skydda varistorn vid stora överspänningar. Det var detta jag menade med överströmmskydd, dvs för varistorn inte för utrustningen som filterat kopplas till, ursäkta för att jag var missvisande.
Spikar är du hör när det knäpper om stereon när du tänder en lampa. Varistorn kan ta delar av denna spik men oftast sitter det även en RC-länk (kallas ibland snubber) parallelt över fas och nolla som äter upp energin i spiken.

/Jesper
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/14 :  11:59:37  Show Profile Send linnar a Private Message
Dynamik är ett ofta använt ord.
Frågan är om dynamiken ur högtalarna ändras om "renheten"
från nätet ändras då nätagregatet troligtvis eliminerar en
del av detta.
På sin höjd kan jag tänka mig att bruset ur högtalaren minskar
om nätströmen är "renare", frågan är om man kan höra det bruset.
Jag tror inte det påverkar dynamiken.
Jag tror därmed att särskilda nätfilter's merkostnad gör sig
bättre med uppgraderat nätagregat som lämnar en "ren" spänning ut.

Är jag ute och cyklar?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/14 :  13:21:37  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Funderar om det är vettigt att sätta en spole i serie med ett likriktat nätaggregat.

Laddpulserna kommer ju som strömspikar under en kort del av 50Hz cykeln. En induktor försöker ju hålla en jämn ström och kommer således att begränsa strömmen då den drar iväg för fort. Det är väl rimligt att anta att om man begränsar toppströmmen så kommer spänningen i kondensatorbanken att sjunka?

En rent resistiv last borde ju trivas bättre med en spole i serie?

Hjelm
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:40:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
En spole KAN vara en bra ide. Det du har då är en diod-spole-konding, en kombination som kan ha roliga fenomen för sig, men rätt dimentionerat så kan det funka. Blir nog en del effektutveckling i spolen dock. Du behöver nog en ganska fysiskt stor spole för att få lågt r-dc. Ett lågohmigt mostånd beter sig mer förutsägbart men här blir det definitivt en del effektutveckling. Om du använder ett mostånd blir impedansen i strömförsörjningen troligen högre vid låga frekvensen vilket påverkar max effektutag, mindre så med en spole (om den har lågt r-dc). Likriktarbruset/buzzet/brummet borde dock sjunka varför det får vara osagt hur det påverkar dynamiken.

/Jesper
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:02:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Likspänning är väl inget vidare att ha in i apparaterna förstår jag. Är det något av ovanstående som ransar ingående spänning från det?


Om du har en transformator i apparaten, vilket du säkert har så kommer ingen likspänning att passera den. Så jag tror inte att likspänning är ett problem. Någon som vet mer om detta?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:33:01  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jesper: Tänkte mera spole trafo diod konding. Om man ser laddpulserna som korta under den period som växelspänningen överstiger laddspänningen i kondingen så har jag för mig att om man har en spole i serie med detta så kommer den begränsa di/dt och därmed minska laddningen av kondensatorn under perioder med stora lastuttag. Detta borde göra att spänningen sjunker i kondensatorn mer än utan spole.

Silvervarg: Kommer inte trafon riskera saturering om man har DC in? Men det kanske inte var det som det frågades efter.

Hjelm
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:34:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Likspänning kan väl göra att en trafo blir "mättad" och börjar brumma?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/15 :  10:07:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stefan B: Ja. Det finns beskrivning på DC-fälla på forumet nånstans. Ringkärnetrafos är känsligare för detta än andra typer.

Hjelm:
quote:
Funderar om det är vettigt att sätta en spole i serie med ett likriktat nätaggregat.

Laddpulserna kommer ju som strömspikar under en kort del av 50Hz cykeln. En induktor försöker ju hålla en jämn ström och kommer således att begränsa strömmen då den drar iväg för fort. Det är väl rimligt att anta att om man begränsar toppströmmen så kommer spänningen i kondensatorbanken att sjunka?

En rent resistiv last borde ju trivas bättre med en spole i serie?
Mycket vanligt i rörförstärkare.

Värmeutvecklingen blir i proportion mot DC-resistansen men filtreringen mycket bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/15 10:16:51
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:46:20  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Klass A förstärkare kan jag se att det är bra med spole likaså alla biaserings kretsar med konstant ström, glöd och annat. Men innan en trafo på en förstärkare som drar olika mycket ström beroende på last (klass AB) med stora kondensatorer. Jag skall fundera lite till jag är förmodligen ute och cyklar.

Hjelm
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:31:21  Show Profile Send time a Private Message
Hur ser egentligen PS Audios Ultimate outlet ut inuti ? Det verkar ju bara vara en ferritkärna ?! Har lyssnat en gång med och utan och det blev faktiskt trevligare. Hur funkar den ? har den luftspalt i balunen ? den måste väl bara ta common mode störningar ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:24:51  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Såhär ser den ut innuti


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:58:10  Show Profile Send time a Private Message
Jodå, missade inte inledningen, var lite otydlig, menade rent tekniskt elektriskt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/02/16 :  20:06:38  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Ett överspänningskydd är det samma sak som ett rc-filter (Spole och kondensator)? Någon som har en bra ritning på ett nätfilter? Intresant tråd detta, hoppas på fler kloka inlägg som gör en mer lärd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000