HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda/laga gammpioneerstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/16 :  06:20:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Min brorsas gamla Pioneer SA6300 hänger inte riktigt med i svängarna och förklaringen ligger nog i det faktum att den är en gammgubbe.

När han startar upp så distar det, till en början, i ena kanalen för att sedan bli stabilt (kondingar?) Hur göra för att fixa detta?

Sedan tänker jag att denna lilla maskin borde gå att renovera och tweaka. Vad har ni för tips på renoveringar och twekningar som inte är alltför kostsamma och komplicerade? Jag har inte tummen mitt i handen och kan löda men jag har inga kunskaper om komponenter/kretskort/nätdelar osv. Och jag är ju såklart intresserad av hur bra man kan tänkas få denna lilla maskin (utan att det kostar mer än säg... jaa... 500 eller... kanske... lite mer, vad vet jag?) Ni får gärna dela med er av vad ni tycker verkar rimligt att lägga ner på denna raritet, och berätta gärna vad som kan tänkas ske med ljudet också. Förutom att det slutar dista vid uppstart.

Förresten! Den har närbrunn, ganska coolt, tycker jag!

Tack på förhand//Jesper

Retro låter fint.

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:48:47  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Har du något att mäta med? Det kan vara svårt annars.
Mitt förslag på ett billigt försök till lagning är att löda om alla lödpunkter på kortet, det kostar (sällan i alla fall) inte mer än tid.

Det är svårt att säga vad som går att göra med en maskin som man inte ens har ett schema till. Enligt vissa kan byte av kondensatorer och annat ge förbättrade resultat, i ditt fall är det nog nödvändigt tillochmed. Dock skall sägas att din budget nog äts upp rätt snabbt av finkomponenter. Hur gammal är gubben om man får fråga om ålder på gamla spektakel .

Hjelm
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/17 :  10:14:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag skulle tro att den är från mellan 1978-1982. Ganska gammal gubbe med andra ord.

Tack för att du tar dig tid!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/02/17 :  11:41:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
1. Försök få tag i ett schema
2. Byt ut ALLA elektrolyter i den (kan kanske bli lite kostsamt)
3. Kolla vilka kondingar som sitter i signalvägen, byt ut om det är keramiska eller polyester till polystyren eller bättre
4. Finns det opampar i audiodelen? Om så byt ut mot nya modernare typer, anslut en liten konding mot jord vid varje +/- -pinne
Finns en del mer men det här räcker nog, elyterna kommer ta sig lite tid innan de "öppnar", ett par dagar kanske...
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:11:13  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vid den åldern måste jag nog hålla med Zombie, alla elektrolyt kondingar byts ut.
Det kanske inte är kostnadseffektivt om man tänker vad man får i slutändan. Tycker du om hur den låter så kan jag nog tycka att det är värt besväret. Börjar du byta opförstärkare så kan ljudet hoppa upp ett par klasser.

En del gör så med gamla grejor att de river ut innehållet, behåller allt mekaniskt som fortfarande är av bra kvalitet och bygger en gainclone eller en klass D förstärkare. Man kan relativt lätt bygga en bufffert på ingången och använda volympoten, ingångsväljarna trafon och kylflänsarna.

Om du fortfarande vill försöka så kan jag rekommendera att försöka hitta billiga komponenter antingen på tradera, elfas utförsäljningssidor, bhiabs surplus eller labelektroniks utförsäljningar.

Edit kondingar-> elektrolyt kondingar

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2005/02/17 12:12:15
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:40:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för alla svar, det här projektet verkar dock vara större än väntat. Kanske den får vara som den är i stället men nu vet jag i allafall vad som kan göras och får i sådana fall ta reda på vad detta betyder.Tusen tack!

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000