HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad göra med dessa ht-element ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:54:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fick tag i 4 högtalarsatser (4 bas/mellan och 4 diskanter) till mina vh-1:or.
Men jag skulle vilja bygga något nytt.
Någon som har idè om lådor filter m,m.
Skulle gärna vilja ha små stativare.

Har tyvärr ej spec på dom.
Men det är dessa:

http://www.valutronic.se/hsv1.html

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/02/16 12:57:26

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  02:24:29  Show Profile Send edison a Private Message
"LS 20545. 8"-högtalare, 8 Ohm, 30W RMS (60W max). Resonansfrekvens 45Hz, känslighet 92dB.
Monteringshål 185mm, max delningsfrekvens 3500Hz.
Detta är bashögtalarelementet i HSV-1-satsen."

-------------------------------

Klart, lite väl magra data från deras sajt...behövs mer för nån vettig uträkning eller programsimulering...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:07:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack edison !
Ska kolla om jag kan få tag i mer data på högtalarna.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/02/17 :  11:15:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
http://www.monacor.com/int/en/produktseite_monacor.php?artid=2105&spr=EN&typ=u

http://www.monacor.com/int/en/produktseite_monacor.php?artid=2138&spr=EN&typ=u

kan det vara dom här elementen som du har..........

Musik är livet
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:12:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Japp ! Kan inte vara några andra, stämmer bl,a med mått å allt.
Så ! Då har vi specen på dom, Vad går det att bygga för låda till dessa ?
ALLA förslag utom horn välkommna :-)
Har alltså 4 st av varje!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:18:18  Show Profile Send edison a Private Message
Stoppade in dom parametrarna (basarna) i mitt CAAD-program (Monacors eget...) och basreflexlåda kunde man möjligen göra en, med dessa siffror:
214 liter
port 7,4 cm dia
port 1,8 cm(!) längd
F3 : 25 hz.

Programmet säger också att det inte eg kan göra en bra beräkning om QTS överstiger 0,6 - och med 1,35 (uträknat av programmet från "QMs & QE") är det ju lite off...
Gör man då lådan mindre, typ 65-85 liter så blir den beräknade kurvan i basområdet totalknäpp, grymt icke-rak är det minsta man kan säga...inget att bry sej om tydligen.
Provade inte med nån annnan lådtyp.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:28:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hmmmmm Låter ju inte lovande precis.
Får väl sätta dom tebax i hornen då :-(
Tänkte det skulle vara kul med nått annat.
Är väl inget fel på hornen iofs, det är
bara det att dom är så förgjordat STORA !!!!!
Men dom låter bra till rörstärkare :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:36:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Borde väl, med så högt Qts, gå att använda i öppen baffel eller liknanade?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:45:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Borde väl, med så högt Qts, gå att använda i öppen baffel eller liknanade?"
Är du tankeläsare EA ? Satt just å tänkte på det :-)
Hur räknar man ut mått på dylika tingestar ?(har aldrig byggt öppen baffel)
Finns det någon fördel att använda 2 baselemet i en baffel ?
Hjälp !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:54:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I öppen baffel är det bara positivt att använda flera element beroende på att output'en är låg (akustisk kortslutning). Använder man flera baselement i samma baffel har jag för mig att jag läst att Fs sänks. Har för mig att elementen kopplar en större mängd luft (dvs massa) till sig som därmed sänker Fs. Jag är dock osäker, skall poängteras!

Jan Nielsen har väl på sin site inte info? Samma sak med Linkwitz (Orion)?

Lättbyggt är det också!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000