HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Serie/parallell funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:04:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Om man tar två hgtelemnet som är likadana och parallellkopplar dessa så blir Z halverad, medan systemets känslighet ökar med 6db. Systemets effekttålighet är densamma som ett enskilt element.

Om man istället seriekopplar blir impdansen dubblerat, systemets känslighet blir densamma pga spänningsdelningen som förtar effekten av dubbla element. Dock ökar effekttåligheten dubblas?

Hoppas jag är rätt ute så här långt...(jag är ganska säker)

Om man då tar en förstärkare som är "dubbelt" så stark i det andra systemet jämfört med det första så borde man få samma ljudtryck oavsett.....och det andra systemet (serie) tål ju dubbelt så mycket

Jag använder begreppet stark för jag blir osäker på effekt, spänning och strömrelationen. Vet inte riktigt vilken som skall hållas konstant. Men båda systemen borde förbruka lika mycket effekt för att låta lika mycket...

Kan nån hjälpa och reda ut detta...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:13:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Effekttåligheten måste väl vara den dubbla i båda fallen eftersom det är dubbelt så många element? Annars tror jag du har rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/11 22:14:45
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:41:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag är inte beredd att hålla med men kan samtidigt inte motbevisa...(eftersom jag frågar ;-)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:24:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det försvann några postningar här iom. serverbytet..

Men så här långt har jag kommit...

ett element Z=8 Ohm P=U*I där I=U/R dvs. P=U^2/R

Alltså med ett element får man P=U^2/8
Med två parallella så blir det P=U^2/4 (dubbel effekt totalt = +6 dB )
Med två serieella så blir det P=U^2/16 (Halv effekt = -6dB men två element + 6dB => +/-0)

Om jag räknat rätt måste man dubbla spänningen dvs. P=(2U^2)/16 = U^2*4/16 = U^2/4 för att få ut dubbla effekten och därmed +6dB

Därmed sluter jag mig till att om man har ett steg som kan mata bra med spänning eller bra med ström, så spelar det ingen roll om man kör seriellt eller parallellt, bara man justerar upp spänningsnivån till det dubbla i seriefallet....

Hur dubblar man spänningsnivån? Aktiva kretsar eller hur?

Bernt: Jag håller numer med om att effektåligheten är den dubbla i båda fallen....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/02/14 21:25:07
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:21:16  Show Profile Send Martin N a Private Message
En bieffekt värd att tänka på vid seriekoppling är att drivimpedansen sett från ena elementet blir annorlunda. Två seriekopplade diskanter ger nog inte mycket problem, men vem tycker att det låter bättre om man kopplar ett 8 Ohms motstånd i serie med en fet bas?
Du får in en ny frihetsgrad i systemet; tänk att förstärkaren håller utgångarna på noll, och du trycker in ena membranet. Då åker det andra membranet ut genom den energi som första intryckningen orsakade. Två exakt identiska element ger inga problem, men så välmatchade element finns inte i verkligheten. Tittar man på problemet med svängningslärans teorier kan man visa att energin vandrar från ena högtalarelementet till det andra med inversen till skillnaden i resonansfrekvens....
Detta var jag tvungen att ta rätt på när 6 st ScanSpeak 6,5" delvis seriekopplade i en låda inte lät bra.
Vad jag vill säga är att paralellkoppling alltid är ett säkrare sätt att lyckas.
/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000