HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad härnäst? Bredbandare eller ESL?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:53:06  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Börjar nu bli klar med ett system som jag jobbat med en längre tid. Systemet är ett 2.1 system med slutna toppar bestyckade med Seas L15rly och Scan-speak 9300 som hanterar 100hz och upp. Subben är bestyckad med 2st Scan-speak 21W8555.
Topparna drivs med 2st P3A per kanal och med aktiva filter (4:e ordnings delning, notchfilter, bafflestepp kompensering och tidsfördröjning av diskant). Subben drivs med en P68’a har aktivt filter och linkwitztransform.
Jag har lagt ner många timmars mätande och finjusterande på filtret om det hela mäter väldigt bra och låter... helt ok, men inte mer. Ljudet är detaljerat, släpper fint från högtalarna men ljudbilden är diffus, vissa material låter oxå lite hårt.
Det återstår att tweaka en del på förstärkare (ska prova en ny layout bla) och filter för att se om jag kan komma längre men jag förväntar mig inga enorma förbättringar. Ska prova med en annan källa oxå (använder en moddad Sony 920 nu).

Nu till det roliga. Jag provade att köra Seas L15 fullrange och höll på att ramla ur soffan. Fick en enorm ljudbild som var dubbelt så bred som avståndet mellan högtalarna. Högtalarna och väggen bakom dem försvann. Tyvärr gick det knappt att lyssna på utan att få ont i öronen pga av L15’s enorma uppbryning. Lyssningspositionen var oxå mycket liten.

Vad skiljer då uppkopplingarna?
1. Inga fas skift i mellanregistret
2. Ingen färgning av åtskilliga opampar (LM6172) i signalvägen
3. Mycket riktat övre mellanregister.

Det ska tilläggas att mina toppar sprider mycket bra (bas och diskant sitter mycket nära varandra med låg och brant delning).
Jag tror att mycket ligger i 3. Mitt rum är inte det bästa.

Då till frågan: vad ska jag satsa på härnäst?
Jag vill ha den där underbara ljudbilden, jag vill oxå ha hög dynamik. Jag gillar att spela relativt högt och det finns många skivor i mitt hushåll med mycket energi i midbasen.

Mina funderingar går till hornladdade bredbandare och hybrid ESL. Tyvärr har storleken stor betydelse, den måste vara hyfsat estetiska. En av anledningarna till att jag byggde ett kompakt 2.1 system från början.

/Jesper

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:23:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag vill oxå ha hög dynamik. Jag gillar att spela relativt högt och det finns många skivor i mitt hushåll med mycket energi i midbasen.
För mig låter inte ESL som förstavalet i det läget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/16 15:24:00
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:32:23  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
ESL/TL hybrid kan nog ge hyfsad dynamik.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:33:26  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Är det ingen på forumet som har experimenterat med både klassiska flervägssystem och mer udda lösningar innhållande bredbandare, elektrostater och liknade som kan kommentara skilladen, för och nackdelar.
Jag har läst tonnvis av articklar om det på nätet men det vore skoj med lite mer personlig infomation, här på forumet.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000