silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/02/20 : 23:08:42
|
Nja, om MP3 och andra format med förstörande komprimering är en parentes så är det en lång parentes i sänna fall. Det stora flertalet (dvs icke audiofiler) tycker att FM-radio duger bra, och en hyfsad MP3:a hålleri alla fall högre kvalitet än så. Vi kan se att det är oftast inte de tekniskt bästa lösningarna som står sig länge, utan lösningar som är lite av en kompromiss och som stöttas av ett antal tunga bolag. Efter tillräckligt lång tid så blir allting ersatt av något nytt som på något sätt är bättre, men kan vara sämre på vissa punkter. Inom musik så kan vi se att stenkakor och vinyl har ersatts av CD och det kanske håller på att bli skifte till SACD eller DVD-audio etc nu, så i den meningen kan man anse att CD är en parentes på samma sätt som MP3.
CD i sig har en del riktigt stora problem (fast ändå mindre problem än vinyl). Grunden är en rysligt billigt producerad platsbit som inte är garanterat balancerad ens vid tillverkningen. Denna obalancerade platsbit skall snurra i ganska hög hastighet. Redan här har vi generalfel 1. Avläsningen sker med en laserstråle som skall focusera olika för olika skivor m.m. och som dessutom åldras ganska fort (laserdioden alltså), detta var generalfel 2. När man läser digitalt data såväl som analogt data så kan fel uppkomma i läsningen. Vid analogt data så är det svårt att göra något åt detta, men vid digitalt data så läser man normalt information i någon form av block med checksumma eller felrättande koder. På detta sätt är man säker på att läsa allt data helt korrekt. Något sådant finns inte på CD, och detta är generalfel 3.
Holografisk teknik med 3 stycken laserstrålar som skall vara kalibrerade och någon form av prisma skall hållas perfekt rätt för avläsning... Nej tack, jag avstår gärna från detta. Musik i hemmet kan gärna få ligga på en hårddisk, och jag kan gärna köpa hem den genom nedladdning över internet, men då i ypperligt bra kvalitet. Minst CD kvalitet. I en bärbar spelare eller i bilen så vill jag gärna ha något som är okänsligt för skakningar m.m. Flashminne är bra till detta, men än så länge lite dyrt att få riktigt stor lagringskapacitet.
|
|
|