HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanskontroll, hur förändra utan reglage?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/02/22 :  10:23:12  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag har en fundering angående balans. Mitt lyssningsrum är så pass oregelbundet att stereobilden blir förskjuten en bra bit åt vänster om jag inte moddar signalen. I dagsläget har jag en förstärkare med balanskontroll och med ett par millimeters vrid på denna kontroll hamnar bilden perfekt i mitten igen. Man skulle kunna tycka att det då inte längre var ett problem men så är inte fallet. Genom att vrida på balanskontrollen försämras nämligen mitt ljud hörbart och dessutom har jag planer på ny förstärkare som troligen inte ens kommer ha denna balansfiness.

Till frågan: Hur ska jag förflytta mig själv(lyssningsposition)/högtalarna, som idag står på ett symetriskts sätt i rummet, för att uppnå samma effekt som vridandet på balanskontrollen? Jag vill alltså flytta in bilden i mitten då den i nuläget alltså är förskjuten åt vänster.

Jag har testat att dämpa vissa delar av rummet med olika tyger och filtar vilket har resulterat i viss centrering av bilden men inte så mycket som behövs.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
/Carl

Om jag hade råd så skulle jag.....

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/22 :  14:05:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
En kabel med en in-line attenuator dvs ett motstånd i serie plus eventuellt parallellt?
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:22:55  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Lite för avancerat för mig...

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:35:30  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eh, om ett motstånd är för avancerat så är det svårt att rekommendera något enklare.
Fast ett motstånd är ju i princip exakt detsamma som man får med en balanskontroll.
Om ljudet verkligen försämras när du vrider på balanskontrollen så är det för att det är dålig kvalitet på balanskontrollen, vilket låter underligt eftersom en balanskontroll oftast inte slits en bråkdel av slitaget på volymkontrollen.

Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/02/22 :  19:28:15  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag vill alltså inte bygga något, jag vill förändra högtalarnas position alternativ lyssningspositionen på något sätt så att perspektivet blir korrekt och behöver tips om hur detta skulle kunna uppnås, OM det kan uppnås. Om jag t.ex. ställer den högra talaren lite närmare lyssningspositionen kommer det hjälpa och vad skulle det kunna medföra för andra förändringar/försämringar i ljudet?

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/02/22 19:30:52
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/22 :  19:51:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Om ljudbilden är förskjuten något åt höger så flytta vänster högtalare närmare dig. Och vise versa. Upp til en knapp decimeter kan du åka omkring utan att göra alltför konstiga saker med ljudet i övrigt.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:37:06  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Tackar!!! Jag testade att flytta enligt rådet och det gjorde susen. Perfekt stereoperspektiv utan att behöva vrida på balanskontrollen. Toppen!!!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/02/22 20:44:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000