HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lönt att bygga egen subbas? Någon som jämfört?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:10:32  Show Profile Send johanj a Private Message
Hejsan.

Är det någon som har jämfört sina DIY-byggen med komersiella subbar i prisklassen 6000kr och uppåt? Hur står sig t.ex. en 30literslåda med Peerless XLS 10" och slavbas mot komersiella subbasar baserade på tiotummare? Har sett att det är ganska många som har byggt sådana lådor och att de är nöjda men jag har aldrig sett någon som gjort några direkta jämförelsetester.

Anledningen till att jag frågar är att jag är lite sugen på att bygga men är medveten om att jag är lite kräsen med hur det låter. Har tidigare byggt olika lådor med två stycken audioart-tolvor som har drivits med ett zachry d-250 steg. Visst har det blivit bas men det har aldrig låtit bra, iofs så har den basen inte kostat så många kronor och ett bygge nu skulle bli lite mer påkostat.

Det jag skulle vilja bygga är en liten musikalisk bas som även måste fungera bra till film. Det jag kör i tvåkanal idag är Klipsch RF-35 drivet med ett Vincent sp-331. Dvs högtalare som är ganska baskapabla i sig men ännu lite mer botten skulle inte vara fel. Den enda komersiella subben jag har haft hemma är en audioart ACE-Bass2 som jag inte tyckte var något vidare, lyckades aldrig få den att spela integrerat med frontarna.

Kan DIY subbar mäta sig med t.ex. RELs. Är det ens någon ide att lägga några tusen på element och försöka sig på att bygga en liten musikalisk sub eller är det bortkastade pengar? Visst är det kul att bygga eget men hur står sig egentligen slutresultatet, någon som har jämfört och vet?

mvh Johan

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:12:36  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Generellt sätt så är de subwoofers som man kan köpa små lådor och hyfsat pris även på de med hög kvalitet.
Visst kan man säkert tjäna lite pengar på att bygga själv, men om du vill ha något som är exakt en kopia av någon köpe-sub så får du nog räkna din tid som gratis för att det skall vara lönsamt.

En stor låda med ett bra element på 10 eller 12 tum kan bli en riktigt bra sub som är billig, och det är inget som du kan köpa. Stora dipos-subbar har också byggts en del på forumet med mycket gott resultat. Även mindre dipol, som t.ex. W-baffel verkar lyckat. Det är även dåligt med köpe-subbar som är isobarik, men jag minns inte någon på forumet har vågat sig på ett sådant bygge.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:32:02  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kan rekommendera att gå upp lite i volym. Jag byggde två 120-literslådor med NHT1259-element och är mycket nöjd. De spelar ren och mycket artikulerad bas. Bygger man dem höga och inte så djupa så går de att möblera rätt bra. Jag har aldrig hört en bättre bas än med dessa basar.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:02:55  Show Profile Send johanj a Private Message
Arbetstiden för bygget räknar jag inte in i budgeten. Frågan är hur bra de små basarna som folk har byggt med element som trivs i små lådor, tex Peerless XLS10tum, står sig mot komersiella. Elementkostnaden kan ju inte vara mer än ett par tusen i en 10kkr:s sub och en subbasförstärkare har jag redan. Eller behövs det ACE-teknik och massor med klass-d effekt för att få till bra bas i en så liten låda? Förhoppningen var att man skulle göra en subb på 30-40 liter med en dyrare 10-tumsbas och kanske en slavbas. Den skulle sedan drivas med Zachryn D-250 som jag redan har. Måste jag tänka om? Vad finns det mer för 10-tummare som trivs i små lådor förutom XLS?

Om man släpper tanken på en så liten låda, vad rekommenderar ni då för element som trivs i halvsmå lådor under hundra liter för en 10 tumsbas? Jag har inte sett NHT1259 säljas i sverige, finns den här?

Återigen, jag tvekar inte på att man kan få till det bra men hur står sig dessa byggen mot subbar som REL, Kappa, Audi-pro osv.?

/Johan

Edited by - johanj on 2005/02/21 17:04:28
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/21 :  17:54:53  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det finns nog inget rakt svar, utan det beror på.
En välbyggd sub kan klara sig lika bra eller bättre än en köpt sub, precis på samma sätt som en välbyggd högtalare kan vara lika bra eller bättre än en köpt högtalare.
Klass D-effekt är samma effekt som andra förstärkare med skillnaden att verkningsgraden är högre, så du bränner bort mindre i värme och det går att göra förstärkaren mindre. Så frågan är egentligen hur mycket effekt du behöver. Stort rum och trögdrivna element kräver mycket effekt.
Med ett rimligt rum och hyfsat lättdrivna element så räcker säkert 100W.
Om du börjar med elektrisk eq för att pressa fram mera låga bastoner så kan du i princip göra av med så mycket effekt som elementen tål, men jag skulle inte rekommendera att du kör med för mycket eq.

30-40 liter är väldigt lite för en sub och då får du kompromissa en hel del.
Om du skall köra med 10" element så får du nog välja mellan sluten låda/slavbas/isobarik.

Jämförelser mot bra subbar är svårt, främst för att man måste prova möblering/placering/inställningar m.m. för att få den att spela bra tillsammans med övriga systemet. Alltså krävs ofta några dagar för att prova hur en sub bäst integrerar med övriga systemet, så du kommer nog inte kunna hitta så mycket jämförelser som är rättvist utförda.
Men du har säkert helt rätt i att du kan komma undan mycket billigare än en sub för 10kkr.
Tänk istället varför den subben kostar 10kkr. Lite gisade siffror:
Betänk att 3kkr är frakt och vinst i olika led efter tillverkaren. 3kkr är tillverkarens vinst, och det skall bl.a. betala del av utvecklingskostnaden för produkten, lagerhållning, marknadsföring m.m.
Kvar är 4kkr till element, förstärkare, låda m.m.
Så om du inte räknar din tid alls och dina transporter när du handlar delar m.m. så kommer en likvärdig sub troligen kosta ca 4kkr. Nu slipper du kanske undan en hel del om du använder D-250:an, men den har inte alla finesser som en sub för 10kkr ofta har.
Ovanstående siffror är inte ordentligt underbyggda av fakta, utan en gissning på hur de kan fördelar sig.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:08:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
En annan fördel med att bygga en(eller fler) sub själv är ju att man med den knskade kostnaden kanske kan ta sig råd att bygga två eller helst fyra stycken.
Har själv jämfört mellan en och två basmoduler och skillnaden är minst sagt stor.
Själv har jag två stycken av INO Audios minsta moduler. Lådorna är på 34 liter, basreflex, bestyckade med 8" stora(små) basar. De ska, placerade i hörn, kunna spela >117db kontinuerligt med 50W per bas och med en -3db-punkt vid 24hz. Jag driver dom själv med ett Zachyry D-250 vilket fungerar alldeles utmärkt tack vare den höga verkningsgraden hos basmodulerna.
I mina öron sopar dom mattan med min tidigare Audio pro Ace Bass 2. Det är nästan löjligt hur mcyket bättre det låter. Mycket är säkert tack vare att det är just två stycken istället för en ensam vilket ger betydligt jämnare frekvensåtergivning.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:45:33  Show Profile Send johanj a Private Message
Baltazar:Vad fick du betala för Ino Audios basar? Vad är det för element som sitter i? Är det filter i basarna eller delar du i basförstärkaren?

/Johan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:49:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag anser att man inte skall bygga själv i avseendet "nu jä--ar skall jag spara pengar". Man bygger själv för att det är kul, för att man har en ide om hur det skall se ut eller hur det skall fungera.

Många av färdig-subbarna massproduceras med serieproduktionens fördelar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:59:47  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Johanj -> De kostade, kabinettlösa, 3000:- inklusive kablage, basreflexport, och skruvar samt en personlig, måttanpassad, byggbeskrvining. Ja, alltså, måtten på modulerna, inte på själva pappersbiten
Elementen tillverkas av SEAS men är Konstruarade av Ino.
Fiulter kan man köpa av Öhman men jag ahr vält att snåla genom att använda min surroundrecievers inbyggda filter, vilket enligt Ino(och även mig själv) fungerar förvånansvärt bra. Dock saknas en hel del inställningsmöjligheter för rumsanpassning som Inos filter har.
Enligt Ino bör man absolut _inte_ använda Zachryns inbyggda filter då det tydligen är helt odugligt. I övrigt rekomenderas det av Ino för dom här modulerna.

Har hört att det inte går att köpa basmoduler av Ino utan att äga några andra Ino-högtalare sedan tidigare.
Dock kanske det kan göras undantag, bäst att du ringer och frågar antar jag.

Håller med dig Engelholm. Man vill ju gärna veta att det blir bra också. I mitt fall var det ju inte så mycket kunande från min sida som behövdes då det är en färdig konstruktion. Limma och skruva träbitar efter en byggbeskrivning i princip. Inte sådär jättesvårt

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2005/02/21 19:03:17
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:00:15  Show Profile Send marens a Private Message
Fördelarna är som EA säger att man kan bygga helt efter egna önske¨ål och krav. Tex om de subbar som går att köpa inte har den form man vill ha. Om man tex vill ha flera subbar som är tunna att ställa mot väggen i hörnen på rummet och man vill inte ha en förstärkare i varje modul utan bara dra högtalarkablar och använda samma slutsteg till alla. Man kankse tycker att de subbar som finns att köpa inte är det minsta rumsanpassade och låter sunkigt. Finns många anledningar, men det behöver ju inte bli billigare. Det finns ju gott om superbilliga subbar från audiopro osv. Hur bra de är är en annan sak.

Saker som påverkar väldigt mycket är hur man filtrerar subbarna och frontarna tex, det har man ju större möjligheter att påverka om man bygger själv seriöst istället för att köpa en färdig subb, det kan ju bli hur kasst som helst.
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:16:11  Show Profile Send johanj a Private Message
EngelholmAudio: Självklart ska man bygga för att det är kul och inte för att spara pengar. Dock är det lite trist att komma fram till att den man har tillverkat och slitit med inte låter bra. Byggde för flera år sedan en bas baserad på två tolvor som en kompis räknade fram lådan till, den lät inte bra. Lät firman där jag köpte basarna räknade på en ny konstrukton som jag byggde efter och den lät inte heller bra. Kan väl lägga till att det var basar som var gjorde för billjud och att elementen i var så värst dyra.

Men om jag denna gång lägger ned ganska många tusen på element och material och räknar min egen timpenning till noll kronor så vill jag att slutresultatet i alla fall ska motsvara det man får om man lägger pengarna direkt på en komersiell subbas. Om det inte gör det så tappar projektet poängen för mig, visst tycker jag att det är roligt att bygga men jag vill inte bli besviken igen efter många timmars slit.

/Johan
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:26:07  Show Profile Send marens a Private Message
Att man bygger själv behöver ju inte alls betyda att det blir bra på något sätt. Det kan ju i själva verket bli hur kasst som helst. Men om man känner att man har lite koll på vad man vill åstadkomma och hur så kan det bli riktigt bra.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:57:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dom roliga konstruktionerna som låter mer en tråkiga "10-12 tum i sluten/basreflex" får man bygga själv. Transmissionslinjer,horn,stor strålande yta mm.
De färdiga subbarna på marknaden är ju inte framtagna för att låta bäst utan för att låta tillräkligt bra för att tjäna pengar på. Kompromisserna är gjorda med tanke på enkel och snabb montering, långväga frakt, tät packning i kontainrar,mm,mm,mm. Få in 160 cm höga 150 Kg tunga transmissionslinjelådor i ovanstående hänsynstagande!

Edited by - Circlomanen on 2005/02/21 19:58:55
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/02/22 :  10:40:03  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har nämnt min subbas vid några tillfällen förut (en massa byggbilder finns på min burk än så länge). Det är en 120 liter basreflex med igenpluggad port, bestyckad med ett 10" Peerless SLS element samt drivs att ett Zachry D250 (köptes beggat). Total kostnad för denna sub blev ca 3500 :- inkl allt.

Jag säger inte att den spelar ut vilken bas som helst men den låter mkt bra. Ren, distinkt och snabb bas som går någorlunda djupt, kanske runt 27 Hz i -3 dB. Jag tycker den är otroligt prisvärd om än lite låg WAF.




mvh Stice...
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:38:12  Show Profile Send mapem a Private Message
Man kanske skulle bygga sig två stycken TL-subbasar utformade så att de också tjänstgör som stativ för de "ordinarie" högtalarna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/22 :  13:35:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Man kanske skulle bygga sig två stycken TL-subbasar utformade så att de också tjänstgör som stativ för de "ordinarie" högtalarna.

Låter ju som en riktigt bra ide!
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:12:38  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag har själv en hembyggd subbas med Peerless XLS 10" och slavbas. Fungerar helt suvveränt tillsammans med mina HFSL-1:or. Kan inte annat än rekomendera att bygga själv. Har dock inte jämfört med köpesubbor, min subba är också passiv.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/22 :  16:12:39  Show Profile Send David A a Private Message
Mina egenhändigt byggda Ino moduler piskade Velodyne HGS-12 så det stod härliga till om det. Detta trots att jag fuskade med internvolymen rejält i dom första provlådorna. Med ett vettigt slutsteg samt delningsfilter blir det givetvis inte gratis, men ack så mycket bättre än de flesta aktiva basar som finns på markanden. Mer dynamik, bättre integration, samt djupare bas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000