HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikaliskt system för ca 20000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/02/12 :  22:06:26  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Är sugen på att uppgradera/byta ut mitt system som för närvarande består av enklare Yamaha receiver, Sony SACD-spelare och Jamo högtalare.

Jag vill att ljudet skall vara mycket musikaliskt och utan lyssningströtthet. Det skall vara kul att lyssna! Skulle uppskatta förslag på högtalare/CD-spelare/förstärkare kombinationer för max 20000:- (helst nya produkter men även förslag på begagnade prylar går bra).

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/12 :  22:28:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har ungefär samma funderingar som du Gustaf. Jag har en idé om följande kombination av nya komponenter, som tyvärr är lite svår att provlyssna eftersom högtalare och elektronik säljs i olika butiker. Jag har emellertid provlyssnat delarna och de förefaller åtminstone för mig att kunna passa bra ihop.

Högtalare: Quad 12L - ca 4900kr
CD-spelare: NAD C542 - ca 4000kr
Förstärkare NAD C352 - ca 5000kr
Summa ca 14000kr

Alltså ca 6000kr över till högtalarstativ, kablar, tweaks och - MUSIK!

Sedan är jag väldigt förtjust i Totems små stativare för 6000-7000kr, men har fått för mig att de inte går ihop med NAD. Men där kan jag ha helt fel. Jag har sett synpunkter på att Rega Planet och Mira skulle fungera bra ihop med Totem. Men jag har inte hört tilräckligt mycket på dem för att kunna ge något eget omdöme. Kombinationen Totem+Rega skulle kunna gå in i din budget med skohorn.

Sedan finns det ju hur många kombinationer som helst i prisklassen...
Det vanliga rådet gäller: Ta god tid på dig och lyssna på så mycket som möjligt innan du slår till på grejorna som passar dina öron bäst!

mvh/ Jörgen G

edit: komplettreing av utrustning - stativen
edit2: Totem+Rega

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/12 23:48:18
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/12 :  23:50:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Är i samma sitts själv.
Var runt och lyssnade på grejor. Dock lite dyrare men väljer man en stativare kan det bli rätt.

Här är mitt förslag. Det spelar rent och detaljerat, vilket jag uppskattar.
Högtalare: Audiovector Mi1 8000:-
Acram cd + integrerad förstärkare (tyvärr har jag glömt modellbeteckning, men det kanske någon kan komplettera med) ca. 6000.- / st

sen får du spara till stativ och kabel.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/13 00:20:28
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/13 :  00:05:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
vemsom:
quote:
/.../Acram cd + integrerad förstärkare (tyvärr har jag glömt modellbeteckning, men det kanske någon kan komplettera/.../
Ljudmakarn i Stockholm saluför Arcam CD:n CD73T respektive förstärkaren A65 Plus för 6500kr/burk.

Provlyssnade dessa med den franska stativhögtalaren Mosscade 502(?) för cirka 4500kr och det lät riktigt trevligt. En sådan kombination skulle gå loss på cirka 17500kr. Då kan man även få kablar och stativ för 20000kr.

mvh/ Jörgen G

edit: lade till alternativt högtalarförslag

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/13 00:11:42
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  00:08:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Jörgen_G
just de jag syftade på.
och där sprack budgeten

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  00:14:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Då kan man även få kablar och stativ för 20000kr.


:)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  00:20:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag bestämde mig dock för att bygga ett par HFLS-1 istället för att köpa.
hur det "betalar" sig eller ej vet jag inte ännu. har inte fått grejorna till delningsfilter ännu.

Elektroniken skall jag dock införskaffa. Det lutar åt Acramen. Lyssnade på Primare I21 (9500.-) men den tyckte jag lät lite.. varmare, inte lika detaljerad. Dock snyggare att titta på. Det är viktigt det med.
Lyssnade som hastigast på en Rotel också. För lite för att uttala mig.

Har lyssnat på de olika med Audiovector Mi3 signature

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:00:39  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det finns jättemycket att köpa....beror på din preferens.
Jag skulle göra detta etappvis och med grundinställningen att cd-spelaren kan behållas.

Gå ut och leta reda på ett par högtalare i ca-prisklass 10 000. Golvare eller stativare? Sätter mest avtryck på ljudbilden. Utifrån detta kan du sedan justera ljudet i en eller annan riktning. Köp ett par du gillar och funder apå hemma vad som skiljer mot affärslyssningen och sikta sedan på ditt ideal.

Jag skulle fundera på att köpa en beggad förstärkare. Två riktiga "bang for the bucks" som inte är alls särskilt ovanliga är Primare A30.1, som ligger på strax under 10kkr beggat, och kan ses som att den drar åt lite värme, och så finns ju Amplifix som är lite mer av detalj och ljusare. Den senare har jag sett nere på 8kkr. Sett alltså som utgångspris på begmarknaden. (självklart finns det mycket mer, men dessa är alltså ganska vanliga)

Men som sagt, är din din cd-spelar inte skitkass så kan du nog behålla den ett tag till - pengarna gör (tycker jag) mer nytta på annat håll.

Personligen hade jag kunnat tänka mig en Primare, enligt ovan, parad med ett par Canton Ergo RC-L, vilka ligger på ca 8kkr beggat (och detsamma nytt från Tyskland). Svårslaget om man är ute efter golvare.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:12:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bäst är dock att lyssna.
Skit i vad vi säger. Gå till en butik som bry sig om dig. Någon som inte vill sälja något till dig med detsamma utan när du bestämmt dig.
Med ens egna referenser så kan man döma ut en dubbelt så dyr förstärkare tillex för en billigare.
Så bäst är nog att bara ta det lugnt och gå ut och lyssna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/13 :  07:54:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Med en budget på 20k skulle jag föreslå Quad 12L eller Totem Mite samt begagnade Naim t ex CD3 eller CD3,5 samt nait 3, 3r, eller kanske 5. Det borde rymmas inom summan, kan bli lite över till annat t o m. T ex Atacama-stativ för dryga tusenlappaen. Garanterat musikaliskt!
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/02/13 :  09:38:52  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tack för alla intressanta synpunkter. Som en del är inne på kanske det bästa är att uppgradera de olika delarna i omgångar.

Min uppfattning är också att cd-spelaren är det starkaste kortet. Kanske skulle man i första skedet bege sig till HiFi Art och lyssna till Naim och Totem?
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:11:50  Show Profile Send PeterL a Private Message
Vilken Sony modell är SACD-spelatren? Den kanske duger bra.
Om du ska köpa en ny spelare så rekommenderar jag Pioneer DV-668 (ca 7000 kr). När det gäller högtalare så tycker jag du ska lyssna på Ino Audio piP, de låter extremt bra för pengarna (ca 5500 kr i körsbär). De skäms inte för sig ens då jag jämför dom med mina Nautilus 804. Har lyssnat på Quad 12L ett dussin gånger i olika rum och med olika elektronik och de har inte mycket att sätta emot piP. Leveranstiden för piP var runt 1-1,5 år senast jag pratade med Öhman (Ino Audio), men om du är beredd att montera element och filter själv så behöver du nog inte vänta särskilt länge. Använd EKK som högtalarkabel. Som förstärkare rekomenderar jag någon begagnad integrerad förstärkare, kanske en HK 650/670 eller en Rotel RA-1060/1062. Om du hittar en beg förstärkare till vettigt pris så har du några tusenlappar över som du kan köpa absorbenter, mattor och diffusorer för.


PeterL
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:43:41  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Cd-/sacd-spelare: Sony xb940. Inhandlad för ca tre år sedan.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:58:28  Show Profile Send PeterL a Private Message
Med en annan spelare kanske ljudet blir något bättre, men du kanske hellre ska satsa på absorbenter, diffusorer, etc. Har du några absorbenter bakom högtalarna? Tjock golvmatta som absorberar första reflexen från högtalarna? En bokhylla eller något annat som diffuserar första reflexen från sidoväggarna? Hur ser rummer ut och vad är möjligt att ändra på vad gäloer möbleringen? Om man har ett rum med bristfälliga akustiska förutsättningar så ger det ofta mycket mycket mer att satsa på de akustiska förutsättningarna än på att köpa ny elektronik. Börja med detta och fundera sedan på elektroniken.

PeterL
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:17:46  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
...eller så köper man den hifi'n man gillar direkt (i ditt fall runt 20000:-) och ser akustiken som ett långtgående projekt, då man inte fixar det över en natt. Förbered dig på ommöbleringar och högtalarplaceringar! =P Specialgjorda hifi-diffusorer och absorbenter är sista utvägen om man inte klarar sig med vanliga möbler (tycker jag). Inget jag skulle köpa direkt mao, speciellt eftersom det inte är billigt. Lägg hellre tid på att experimentera med vanliga grejor som soffa, matta, bokhyllor, växter, lull-lull och annat tjaffs. =)

Snoogens
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/13 :  11:43:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gustaf:
quote:
/.../ i första skedet bege sig till HiFi Art och lyssna till Naim och Totem?
Det tycker jag definitivt du ska göra. Passa då också på att lyssna på andra alternativ i butiken. Kanske har de något intressant på begagnathyllan eller någon annan gömma. Men nöj dig inte med att besöka dem. Gå runt till andra butiker som säljer bättre ljudåtergivningsutrustning också. Som jag skrev i mitt första inlägg - låt det ta tid och lyssna dig fram till det som dina öron tillsammans med din hjärna tycker låter bäst.

Att köpa en del i taget är en mycket god idé. Det känns inte lika påfrestande ekonomiskt, samtidigt som man växer ihop med sin anläggning och kan göra de nyinköp som får anläggningen att alltmer närma sig det ljud man eftersträvar. Eller också kommer man på att man faktiskt sitter nöjd efter en relativt blygsam investering!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:48:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag skulle börja med att leta efter högtalare jag gillar och kan tänka mig att leva med ett antal år. Sedan ha is i magen till jag hittar dom begagnade till ett bra pris. Sedan leta elektronik som matchar. Med ett sådant upplägg tar det hela tid och gör att jag tänker igenom det hela, inga paniköp mao. Dom är dyra vet av egen erfarenhet! Att handla på så sätt är dessutom roligt.

Det viktigaste är inte målet, utan vägen dit.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/13 :  19:38:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Håller med i det mesta som sagts här, och visst kan det finnas en poäng i att behålla Sonyn och fokusera på stärkare/högtalare, även beggat. Men ja, provlyssna dig fram och se vart det landar!

NAD-Quad-kombin tror jag annars kan bli jättebra! Ett annat alternativ skulle kunna vara Rotels instegsmodeller + B&W 602S3, det landar på ca samma pengar. Rekommenderat kit i What Hifi. NAD ihop med B&W är jag lite mer skeptiskt till.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Erik E
Starting Member

24 Posts

Posted - 2005/02/13 :  21:30:52  Show Profile Send Erik E a Private Message
quote:
Jag vill att ljudet skall vara mycket musikaliskt och utan lyssningströtthet. Det skall vara kul att lyssna!


Just precis så är det hemma hos oss nuförtiden!!!

Titta på www.thehornshoppe.com
En anspråkslös liten bredbandare som fått fina recensioner i bl a Stereophile och på TNT. Läs dem! Ersatte QLN Signature hemma hos oss. Stort lyft! Pris levererat till vår lokala Konsumbutik var US $900. Högtalaren gillar rörförstärkare, men även t ex Tripath skall funka fint. Jag vill inte bli för tjatig här - skicka PM om du vill veta mer! Hälsningar Erik E
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/14 :  09:21:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bhåll CDn tillsvidare och satsa på högtalare och en vettig förstärkare. Framförallt högtalare påverkar ljudet mest (förutom akustiken) så lyssna runt efter något som passar din smak. Begagnat kan du ofta göra riktiga fynd och i allmänhet får du mycket för pengarna.

Jag skulle lägga så mycket som möjligt på högtalare och sedan försöka hitta någon rimlig förstärkare till dem och blir det en liten slant över till akustik så är det bra. Läs i "kokboken" överst på hifi-forumet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/14 :  09:50:57  Show Profile Send marens a Private Message
Jag skulle absolut rekommendera att inte byta hela systemet på en gång! Det är så lätt att bli "trött på allting", men man tjänar inte ett dugg på att byta hela systemet. Kolla i stället efter bättre högtalare för under 20000:-. Man inser lätt att utdelningen i ljudkvalitet har helt andra möjligheter. Om du säljer av allting så kommer du bara förlora en massa pengar i onödan. Sedan rekommenderar jag att inte ha för bråttom låt det ta tid och lär dig lyssna efter fel i återgivningen under tiden du letar efter nya högtalare. Har man för bråttom kan byteskarusellen få en rejäl snurr och det blir ingen glad av förutom hifihandlarna. Detta alltså om du på lång sikt vill ha bästa möjliga ljudåtergivning per investerad krona.

Elektroniken du har är säkert betydligt bättre än du tror. Vilken Yamaha-reciever är det du har? Yamaha är långt ifrån dåliga saker. Sedan om du bestämmer dig för ett par högtalare och lyssnat på dessa ett bra tag så kan du ju så smått börja A/B-testa med andra förstärkare (nivåmatchat [testa med voltmeter på AC över högtalarterminalerna], annars är det i princip ingen vits eftersom den förstärkare med det minsta lilla högre volym kommer att låta bättre i 99 fall av 100) och se om du hör någon skillnad till det bättre.

Edited by - marens on 2005/02/14 10:07:06
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/02/14 :  12:47:17  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Förstärkaren heter någonting i stil med RXV630 (sitter på jobbet...). Systemet låter egentligen bra som det är men samtidigt vet man att det går att få betydligt högre nivåer rent kvalitetsmässigt (det får jag alltid erfara när jag lyssnar till farsans system som kostat ett antal kronor mer än mitt...).
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/14 :  13:13:18  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ok, ger mig på ett försök...

Om du är ute efter spelglädje och är rädd för lyssningströtthet så finns det ett gjutet förslag vad gäller elektroniken:

CD-spelare: Rega Planet
Förstärkare: Rega Mira

Problemet är att dessa tillsammans har ett listpris på cirka 16k vilket bara ger 4 k över till högtalare. Knepigt.

Välj Rega Brio istället för Mira och du får cirka 8k över till högtalare, vilket kan köpa ett par KEF Q5 exempelvis. Med denna kombination går det garanterat inte på något sätt att bli lyssningstrött, och du får spelglädje i mängder.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/02/14 :  15:29:16  Show Profile Send Gabe a Private Message
Börja med högtalare: Lyssna på Carlsson OA58. Finns på Hifi-art (ger garanterat Totem en match) och bör kosta ca 6000:-. De låter helt fantastiskt bra, i synnerhet för det priset. Sen kan du bekänna färg (d v s plånbok) för personalen i samma affär, och säkert få bra men överraskande tips på förstärkare/CD. Personligen rekommenderar jag dig Primare. Du bör kunna få en I20 förstärkare för ett bra pris eftersom den nyligen ersatts av I21. Samma sak gäller gäller Primare CD D20. Snygga är dom också...
Lycka till!
Gabe
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/02/14 :  16:15:25  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Problemet med OA58an är att det saknas ljudbild neråt (antagligen beroende på att elementen sitter rätt högt upp och samtidigt vinklas uppåt).

Snoogens
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/14 :  16:44:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Personligen tycker jag både Totem Mite och Quad 12L slår Carlsson OA58, bland annat av de skäl Ranefjord anger. Trots att jag är gammal Carlsson-Freak. Ett besök hos HiFiArt är inte fel, då kan du bilda din egen uppfattning, de har både Carlsson och Totem. Sen går du till Audio Concept och lyssnar på Quad 12L. 11L kan också vara värda att lyssna på. Om du går till de butikerna får du möta ett par av de mest engagerade försäljarna i branschen, bara det en upplevelse!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000